Onderwijsondersteuner en/in (een) netwerk Intervisie 18 maart 2010 23-7-2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Werkgroep Lokale Belangenbehartiging. Lokale belangenbehartiging op gemeentelijk niveau Inkomen, Mobiliteit, Welzijn, Wonen en Zorg  Resultaat VBOB –
DUWOBO – werkgroep energie Stand van zaken. Studiedag (23 maart 2010): Duurzame energienetten in Vlaanderen –Context •Maatschappelijke drijvers? –Vrijmaking.
PMTO in 2009 Update vanuit het Kenniscentrum 23 november 2009 Gonnie Albrecht PI Research.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
ICT STAGEBEGELEIDING BUITENLAND MAARTEN SCHREVEL COORDINATOR INTERNATIONALISERING FACULTEIT ICT STAGE/AFSTUDEERBEGELEIDER.
Formatief - summatief evalueren
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Eli van Beekveld Zaal 1 Tijdstip uur
Nodig: passie in kennis en kunde, medewerkers en Learning by innovation.
De beleidsronde: een verkenningsronde van kabinet vs. lokale erfgoedactoren Erfgoedcel TERF.
Taakverdeling inzake beleidsondersteuning i/d sociale zekerheid (Gent, maart 2011)
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Intervisie onderwijs-ondersteuners
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
Structuur LPM, versie 0.1. Juni 2005 Landelijk Platform Mechatronica 2005 Structuur 2005/2007.
Leiderschap en organisatie
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Opleiden van medewerkers
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Conferentie Achterhoek
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Zorgnetwerk Midden-Brabant. Inwoners: Zorgnetwerk Midden- Brabant Historie 28 december februari 2003.
Europese subsidies zoeken en aanvragen - het belang van ervaring & hulp.
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
Het nieuwe solliciteren:
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
1. 2 JAARVERSLAG  Wat vooraf ging  Missie  Doel  Structuur en Organisatie  Projecten  SWOT.
Netwerk coördinatoren VZ
dè Action Learning business school
MANTELZORGCOACH.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
V AN S TEUNPUNT NAAR K NOOPPUNT Erna van Bussel Ursela van Dijk.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
Van financieel toezicht naar lokaal inzicht: De Echternach processie naar meer inzicht in je eigen financiële cyclus.
HET MEERJARENPLAN. Het MJP: Een onafscheidelijk duo 2 Het meerjarenplan 2. Financieel deel1. Inhoudelijk deel De beleidsnotaDe financiële nota.
Opgaven Oplossingen.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
Themagroep Schooluitval Regio Leuven.
De bestuurlijke organisatie van een zorggroep
ESF-ondersteuning voor bedrijven
Resultaten ICT monitor 2002
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Center for e-Learning, RSM
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
Ouders en school samen Maart 2016
Vol van verwachting? Studie naar de (mis)match tussen de verwachtingen ten aanzien van de etnisch-culturele federaties en hun mogelijkheden om daar aan.
C H A N G E M A K E R S TRAJECT OUDERBETROKKENHEID Sint-NIKLAAS
Transcript van de presentatie:

Onderwijsondersteuner en/in (een) netwerk Intervisie 18 maart

▪ DUO Journal Club – “leren” via netwerk… ▪ (Beleidsondersteunende) Taken van OO zijn meestal (1)“uniek” (solo) en meestal van uit (2) “achtergrond”: expertise, (bij/aan)sturen, kwaliteit en procedures bewaken, sensibilisering… ▪ Daarvoor andere instrumenten nodig dan b.v. leidinggeven, initiatiefnemen… ▪ “Interactie met derden” is instrument: intern (teamwork) en extern (network). ▪ Opm: Functie || Ervaring || HRM || Situatie Onderwijsondersteuner en/in (een) netwerk || Intervisie 18 maart ACHTERGROND

Waar is je netwerk (1) Onderwijsondersteuner en/in (een) netwerk || Intervisie 18 maart “Expert”: advies verlenen Administratieve en onderwijskundige ondersteuning: POC’s, decanale diensten, praktijkassistentie, projectmedewerking, vertegenwoordiging en medewerking in raden, structuren, studietraject- begeleiding, ISP’s, PR, docenten- begeleiding,… Cursussen, planning, evaluaties, networking,… Uitvoeren Ontwikkelen Studenten Docenten Decanaatsmedewerkers Dienstmedewerkers Interne organen en structuren Externe organen, structuren, verenigingen Administratie Projecten, initiatieven Gebruikers, klanten (“stakeholders”) Netwerk

Waar is je netwerk (2) Onderwijsondersteuner en/in (een) netwerk || Intervisie 18 maart Vaste structuren (lid vanwege je functie): POC’s, decanaat, VWSSB, diversiteitsteam, subcommissies en werkgroepen,… Variabele structuren (geen “lid”): studentenvereniging, assistentengeleding, alumninetwerk, facultatieve raden, tijdelijke projecten, administraties of diensten, vormingsinitiatieven, cursussen, intervisies,… Personen: collega’s, studentenvertegenwoordigers, docenten, lotgevallen uit andere faculteiten, universiteiten

WAAR JE NETWERK GEBRUIKEN 1. Verbreden en ontwikkelen van je kennis en ervaring (vergroten “dossier”kennis) 1. Bijleren (bv. zij-instroom Gent) 2. Ervaringen en ideeën uitwisselen (bv. syllabi IrW) 2. Bijsturen en toetsen (efficiënter werken) 1. Sneller inspelen op noden/vragen (bv. zij-instroom KHK) 2. Gevolgen voorspellen (bv. examenplanning) 3. Informatie verspreiden (strategischer werken) 1. Sensibilisering (bv. diversiteitsbeleid) 2. Voorbereidend (bv. nultolerantie) Onderwijsondersteuner en/in (een) netwerk || Intervisie 18 maart

MAAR…! Netwerk opbouwen: 1. Tijd voor maken 2. Structuur moet het toelaten 3. Duurt lang 4. Toeval 5. Politiek en betrouwbaarheid 6. Confronterend, demotiverend Onderwijsondersteuner en/in (een) netwerk || Intervisie 18 maart

TIPS (?) 1. “Minderheden” niet vergeten – kleine, soms “onbelangrijk” ogende partijen kunnen soms verfrissende ideeën / visies / informatie hebben. 2. Toekomstgericht zijn: studenten (alumni van morgen), ABAP (proffen van morgen), programmadirecteurs (bestuurders van morgen) 3. Naar de basis kijken/luisteren (studenten en docenten) 4. Diversiteit in je netwerk bouwen 5. (LinkedIn principe) Ieder lid van ‘jouw netwerk’ heeft ook zijn eigen netwerk 6. Geduldig, maar immer aanwezig 7. Niet te hard gaan Onderwijsondersteuner en/in (een) netwerk || Intervisie 18 maart