Presentatie Axel Liégeois

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Een plek voor zingeving en spiritualiteit
Vrijwilligers in de geestelijke verzorging?
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Ruimte voor vertrouwen Rob Vink
Suriname Health Care Vision 2030: het verpleegkundig perspectief
Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
Ontmoeting van mens tot mens.
Visie op verplegen  .
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
Van visie naar actie.
“Ouderenpsychologie: de grijsheid voorbij”
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Wim Smeets Reflectie door Annemie Dillen
Is de thuiszorg onderontwikkeld in Vlaanderen en België? Studienamiddag VFDT en HIVA – 31 oktober 2008 De uitbouw van een dynamisch woonzorgbeleid in Vlaanderen.
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage: Kwalificaties in de geestelijke verzorging. 12 slides.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Morele Kwaliteit.
Lucas Jansen Psychiater GGZ Westelijk Noord-Brabant
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Een ethisch begeleidingsmodel voor seksualiteit en relaties
Begeleiding door de SPV
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
Een toekomstbestendig model van GV in de GGZ?
Bijdrage drs. J.C. de Raadt Expertmeeting Beraad Grote Steden PKN, 28 mei 2010 Ouderenpastoraat en geestelijke verzorging.
Transitie in de langdurige zorg Gevolgen voor profielen verpleegkundigen en verzorgenden Een denkexercitie 18 september 2013 Inspiratiebijeenkomst.
24 september 2014 Vinden en binden Behoefteschatting bijzondere jongerenhuisvesting Rotterdam, Alex Hekelaar Onderzoeker Sociaal-Wetenschappelijke.
Toekomst Humanistisch Verbond In gesprek met leden over toekomstvragen voor de vereniging.
Levensbeschouwing en zingeving
Academisch Centrum voor Praktische Theologie.
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Samenwerken Werken in Teams.
Het wettelijk statuut van klinisch psychologen en psychotherapeuten
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Gera van der Woude – beleidsadviseur cluster care 28 januari 2011
GEESTELIJKE VERZORGING IN CONTEXT Krijgsmacht, gezondheidszorg & geestelijke verzorging.
Goed geestelijk is goed zakelijk
Geriatriefysiotherapie sterk in kwetsbaarheid De NVFG Uw vereniging.
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Workshop ethiek Welkom! Begeleiding: Cor Maas, Geestelijk verzorger, Siza.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Kenniscafé Werkveld Eerste Lijn Charlotte Molenaar Liesbeth ter Elst
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Ziektebeleving bij niet-westerse migranten “verklaringsmodellen”
1. Uitgangspunten van de behandeling
Eerstelijnspsycholoog 0ntwikkeling/uitrol Werkingsgebied Diletti
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Positieve gezondheid “het vermogen je aan te passen en je eigen regie te voeren in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van.
Transcript van de presentatie:

Presentatie Axel Liégeois Samenwerking tussen geestelijk verzorger en psycholoog in het licht van de transformatie van religie Nicolette Hijweege Presentatie Axel Liégeois

Deel 1: Legitimering van aanbod van geestelijke verzorging Wettelijke legitimering In Nederland: kwaliteitswet zorginstellingen Verplichting om aan mensen die meer dan 24 uur verblijven in een zorgvoorziening geestelijke verzorging aan te bieden die zo dicht mogelijk aansluit bij hun eigen levensbeschouwing Stelling Kunneman, 2006 Noodzaak aan andere legitimering van geestelijke verzorging dan louter wettelijke legitimering Aanvulling In België: Omzendbrief De Saeger over morele, godsdienstige en filosofische bijstand aan gehospitaliseerde patiënten Noot GV = geestelijke verzorging; GV’er = geestelijk verzorger

Deel 1: Ontwikkeling en consequentie (Kunneman) Transformatie van levensbeschouwelijk landschap In Nederland: slechts 28% gebonden aan levensbeschouwelijk genootschap, waarvan 25% christelijk en 3% moslim Onderscheid Verticale transcendentie: levensbeschouwing als voor iedereen geldig normatief kader Horizontale transcendentie: ‘wrijving’ tussen verschillende vormen van levensbeschouwelijke betrokkenheid Consequentie Verticale vormen van transcendentie zijn niet meer gelegitimeerd gezien transformatie van het levensbeschouwelijk landschap Enkel horizontale vormen van transcendentie zijn nog gelegitimeerd

Deel 1: Argumenten voor andere legitimering (Kunneman) Horizontale in plaats van verticale transcendentie 1. Handelingsmodel Verschuiving van verticale naar horizontale transcendentie met betrokkenheid op pluraliteit en dialoog Ook verschuiving van kerygmatische naar hermeneutische benadering waarbij cliënt centraal staat in proces van zingeving en GV’er eigen inzichten inbrengt in dienst van cliënt 2. Profiel Territoriale werkwijze: aantal zorgeenheden voor één GV’er Profiel van algemeen GV’er als zingevingsdeskundige, met professionele vorming in zingeving en, ten dienste daarvan, verdieping in eigen levensbeschouwelijke overtuiging Verstrengeling van existentiële en morele vragen in gezondheidszorg Noodzaak van GV’er om professioneel om te gaan met waarden en normen: cognitief, empirisch, ervaringsgericht, moreel en existentieel Taak van GV’er om andere professionals daarin te begeleiden

Deel 1: Conclusies (Kunneman & Hijweege) Conclusie van Kunneman Ontwikkeling van levensbeschouwelijke legitimatie naar professionele legitimatie Bijkomende argumenten: Verstrengeling van vragen in GV en kenmerken van voorzieningen Onvoldoende helderheid van GV indien kerkelijk ingevuld Afbakening met psycholoog moeilijker indien GV’er kerkelijk gebonden Conclusie van Hijweege Inderdaad onduidelijkheid over afbakening tussen en samenwerking van GV en psycholoog

Deel 2: Geestelijke verzorging en psychotherapie (Mooren) Mooren, 1989, heruitgave 2008: afbakening van beroepsgroepen vanuit levensbeschouwelijk neutraal standpunt GV en psychologie Geen afzonderlijke gebieden van menselijk functioneren Maar onderscheiden perspectieven vanuit verschillende referentiekaders Geestelijke en psychische Niet te scheiden, maar te onderscheiden, Waarbij geestelijke een activiteit van het psychische in zijn geheel is Onderscheid tussen primaire en secundaire referentiekader Primair: professionele identiteit Secundair: noodzakelijk voor beroepsuitoefening, maar variabel gegeven GV’er: levensbeschouwing primair en psycho(patho)logie secundair Psycholoog: omgekeerd

Deel 2: Geestelijke verzorging en psychotherapie (Hijweege) Onderscheid van Mooren verhelderend Maar psychologische kennis is véél belangrijker voor GV’er dan levensbeschouwelijke kennis voor psycholoog Meer dan alleen methodiek Ook keuzes levensbeschouwelijke interventies op psychologische basis Transformatie van religieuze landschap Ontstaan van ongebonden niet-religieuze spiritualiteit als leefstijl In kader van ‘leefstijl maatschappij’: mentaliteitsgroepen die eigen zingeving in de maatschappij ontwikkelen, met differentiatie van zingevingstijlen Beweging van centrale positie religie naar welzijn cliënt Stelling Hijweege Voor GV’er volstaat levensbeschouwelijke kennis niet meer Psychologische kennis is zo fundamenteel dat het primair referentiekader wordt voor GV’er !

Deel 2: Geestelijke verzorging en psychotherapie (Hijweege) Psychologie evolueert voor GV’er van ‘secundair’ naar primair referentiekader Maar voor psycholoog blijft primair referentiekader voldoende Verwijzing naar definitie van GV en psychotherapie bij Mooren Verschillen tussen beide beroepsgroepen: Perspectief – Gerichtheid – Taal – Inhoud – Methode Consequenties van deze verschillen voor samenwerking GV’er en psycholoog?