DUO intervisie Case 28/01/2010 Assistentenvorming - Faculteit Wetenschappen - Faculteit PPW 2009-2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Edushock leerfestival
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Waarom? Werk een instrument uit waarmee informele kennisdeling gestimuleerd wordt Verminderen adviesvragen die aan Coördinerende Archiefdienst worden gesteld.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
@ faculteit wetenschappen TOetsen en LEren Doeltreffend Ondersteunen TOLEDO voor assistenten.
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Intervisie op verplaatsing Masterproef. 2 20/5/2010 IVOV Masterproef Programma Kadering concept masterproef Focus op 3 thema’s –Begeleiding van de masterproef.
Intervisie onderwijs-ondersteuners
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Onderwijsondersteuner en/in (een) netwerk Intervisie 18 maart
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
PAL in de bacheloropleidingen Wetenschappen PAL-studienamiddag 4 februari 2009.
Begeleiding startende leraren
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
“Proeftuinsessie 2: Administratie Wegen en Verkeer”
. be OFO - IFA OFO Opleidingsinstituut van de Federale Overheid Presentatie Comité B 6 juli 2005.
Onderzoeksvaardigheden
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs. Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Zomer 2010 : aankondiging loopbaandebat Problematiek :
Vernieuwing verzorging
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Uitwisseling Ieper - Gliwice. Index Hoe het begon Bilateraal? Multilateraal? Ons project Help!
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
Enquête professionaliteit van MRen
Het werken met portfolio
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
Resultaten BPV-evaluatie
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
Infosessie Peer-assisted Learning Psychologische Kring Leuven
Welkom!.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Startmoment Master Politieke Communicatie 24 september 2007.
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Project Kansarmoede ‘t school is van iedereen’ Stuurgroep 20/05/2014.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming INTERVISIE HRM-netwerk 30/01/04.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Onderwijsvisitatie Informatica Briefing op Maandag, 9 februari, 2009 lokaal G.05 van 13u15 tot 13u45 voor evaluatie op februari 2009.
Programma Inleiding door voorzitter Ingrid Molderez Presentatie van het instrument Concept Opbouw Hoe werkt het instrument? Concrete werkvorm: rollenspel.
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Bachelorprogramma.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
NME-Overlegplatform Maandag 3 mei NME-Overlegplatform maandag 3 mei 2010 Agenda 1)Welkomstwoord voorzitter 2)Vlaamse NME-dag 18 november 2010.
RESTGROEP PROCEDURE. ALGEMENE CONTEXT De gecertificeerde opleidingen zullen op 30 juni 2016 afgesloten zijn De deelnemers die gewettigd afwezig waren.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Voorlichting tweede studiejaar Bèta-gamma
Het i-coachuur op het Helen Parkhurst in Almere
introductie Wikiopdrachten
Transcript van de presentatie:

DUO intervisie Case 28/01/2010 Assistentenvorming - Faculteit Wetenschappen - Faculteit PPW

Overzicht Per faculteit –Structuur Faculteit –Waarom? –Vroegere situatie –Nieuw concept –Problemen –Toekomst Gelijkenissen Problemen Vragen

FACULTEIT WETENSCHAPPEN

FWET: Structuur Faculteit Faculteit Wetenschappen Dep. Aard- en Omgevings- wetenschappen Dep. BiologieDep. Chemie Dep. Natuurkunde en Sterrenkunde Dep. Wiskunde Opl. Geografie Opl. Biochemie en Biotechnologie Opl. GeologieOpl. BiologieOpl. ChemieOpl. FysicaOpl. WiskundeOpl. Informatica

FWET: Waarom? –Omdat studenten kwaliteitsvol onderwijs verdienen –Om te weten hoe je als nieuwe ‘assistent’ aan je lesopdracht begint Niet eenvoudig, ondanks motivatie Minimaal voorbereid op deze taken Weinig of geen feedback –Om te weten wat je rol als assistent is, welke verantwoordelijkheden je hebt, wat kan en wat niet.

FWET: Vroegere situatie Doelgroep: beginnende assistenten Faculteitsbreed 5-6 middagsessies rond zelfgekozen thema’s (activeren van studenten, evaluatie van practica, …) Vrijblijvende mogelijkheid om lesobservatie te vragen Op aanvraag: evaluatievragenlijst bevraging van studenten (Opti-kwest) Deelname van assistenten nam af tijdens semester Lesobservatie werd vrijwel nooit gevraagd

FWET: Nieuwe aanpak Doelgroep: nog steeds enkel beginnende assistenten Minder sessies tijdens het semester met start- en slotmoment rond meest gevraagde thema’s + minder tijdsbelastend voor assistenten + ook opstart tijdens tweede semester Coördinatoren uit departement betrekken bij lesobservatie: + didactische én inhoudelijke expertise + voorbeeld én feedback + lagere drempel + kunnen helpen met samenstellen lijsten nieuwe assistenten

FWET: Concreet sem1 Aanstelling coördinerende assistenten via departementsvoorzitters (aangesproken via decaan - FPOC) 24/09/2009: infosessie voor de coördinerende assistenten 02/10/2009: startmoment voor beginnende assistenten Tijdens semester: wederzijdse observatie (coördinator) –Observatie van coördinator als voorbeeld –Observatie door coördinator om feedback aan assistent te geven Laatste les: studentenevaluatie –Assistent neemt vragenlijst af (Opti-kwest) 26/02/2010: slotmoment –Resultaten bevraging en feedback bespreken + getuigenis observaties Communicatie via Toledo

FWET: Infosessie coördinatoren Richtlijnen voor lesobservaties + geven van feedback (i.s.m. DUO) –Waarom? Motivatie en inspiratie om onderwijs te optimaliseren Feedback krijgen EN geven vergroot kritische kijk op eigen kunnen –Lesobservatieformulier –Oefening: standpunt beginnende vs. observerende assistent Afspraken over startsessie beginnende assistenten

FWET: Startmoment 02/10/2009 middagsessie: ~25 deelnemers Draaiboek van een oefenzitting –Wat doe ik vooraf? –Wat doe ik tijdens de lessen zelf? –Wat doe ik daarna? O.b.v. casussen draaiboek samenstellen Synthese van de didactische tips –Nadruk op motiveren / activeren van studenten Observatie van en door een ervaren assistent Opti-kwest Praktische afspraken

FWET: Observaties Alleen bij informatica werkelijk gebeurd… –“zeer nuttig” Andere opleidingen: geen succes… –“niet nodig” –“gegeven tips voldoende” –“gewoon niets meer afgesproken” Waarom geen succes? –Prioriteit erg laag? –Te hoge drempel? –… –Meer druk leggen? Verplicht maken?

FWET: Opti-kwest I.s.m. DUO Initieel weinig reactie Na verschillende ‘aansporingen’ 2/3 van de assistenten formulieren aangevraagd Ook werkelijk laten invullen? –Status: 10/17 assistenten ingevuld teruggestuurd naar DUO Resultaten gebruiken als aangrijpingspunt tijdens slotmoment

FWET: Slotmoment 26/02/2010 middagsessie Bespreking resultaten Opti-kwest (i.s.m. DUO) Ervaringen uitwisselen Getuigenis observaties informatica Komen de assistenten hier naartoe??

FWET: Problemen Startmoment grote opkomst Tijdens semester weinig initiatief ondanks aansporingen Slotmoment: opkomst? Deelname van assistenten nam opnieuw af tijdens semester Lesobservatie werd vrijwel nooit uitgevoerd

FWET: Toekomst Volgend startmoment op 19/02/2010 Meer druk? Verplicht maken? Meer nadruk op belang observaties Evaluatie van vorming –Evaluatieformulier uitdelen aan einde slotmoment (i.s.m. DUO)

FACULTEIT PSYCHOLOGIE & PEDAGOGISCHE WETENSCHAPPEN

FPPW: Structuur Faculteit Faculteit PPW OE Psychologie Opleiding Psychologie A&OSchoolKlinischeTheoretische OE Pedagogische Wetenschappen Opleiding Educatieve Studies Pedagogische Wetenschappen Onderwijskunde Sociale en arbeids OrthoPedagogiek 17 SLO

FPPW: Waarom? Levenslang leren Visitaties Traditie?

FPPW: Situatie vroeger Enkel voor beginnende assistenten i.s.m. DUO Startdag + thema’s: omgaan met vragen; stemtraining; vakdidactische tips 1 à 2 sessies per jaar Lage opkomst (2 à 10 personen) + afhaken 19

FPPW: Situatie vroeger: Reacties Geen systematische bevraging Vanuit de wandelgangen: –Slechte timing van sessies –Geen interesse wegens lerarenopleiding –Weinig tijd: liever inhoudelijk bijscholen dan didactisch –Bij psychologie wel nood aan basis didactische tips –Men wil zo concreet mogelijke ‘tips’ –Niet nuttig, want prof beslist alles en assistent kan geen nieuwigheden uitproberen –Te laat op de hoogte 20

FPPW: Nieuw concept Van assistentenopleiding naar professionaliseringinitiatieven –Voor alle ZAP & ABAP (“levenslang leren”) –Zowel voor pedagogen als psychologen (optimaal rendement per sessie) –i.s.m. DUO (per thema) –Thematisch –Inspelen op noden 21

FPPW: Ambities & doelstellingen (1) Interactie tussen –docenten en assistenten –ervaren en beginnende assistenten/docenten –tussen “oude” en “nieuwe ideeën” Didactische teams kunnen samen deelnemen Werken met concrete casussen/voorbeelden Tussen 10 en 20 deelnemers per sessie Eén sessie voor beginnende assistenten begin academiejaar Sessies per jaar plannen en webpagina aanmaken voor communicatie 22

FPPW: Ambities & doelstellingen (2) Veel aandacht voor eigen inbreng deelnemers (ook bij themabepaling) 4 à 5 sessies per jaar voor verschillend doelpubliek Sessies van 2 à 3 uur Naast vorming ook “intervisie” moment Facultair initiatief Na één of twee jaar evaluatie Samen werken met “experten”/“ervaringsdeskundigen” (vb. universitaire diensten, ombuds,…) 23

FPPW: Proefproject bij psychologie Professionalisering (visitatie) Middagsessie feedback (+/- 20 inschrijvingen) Middagsessie interactie met studenten (+/- 15 inschrijvingen) met casussen Rondvraag over thema’s Tevredenheid goed Zowel ABAP en ZAP aanwezig 24

FPPW: Planning 2010 Maart: workshop beoordelen masterproeven Juni/juli: omgaan met studenten met een functiebeperking September/oktober: begeleiden van masterproeven Oktober: beginnende assistenten December: Actieve werkvormen 25

FPPW: Problemen ABAP Pedagogische wetenschappen hebben nog steeds vragen bij het nut van deze sessies –Bereiden bevraging bij hun geleding voor –Zal op POC besproken worden Timing van de sessies –Wanneer worden deze sessies best gepland? Professionaliseringsinitiatieven tot op heden per onderzoekseenheid –Facultair? 26

FPPW: toekomst Planning 2010: –Maart: workshop beoordelen masterproeven –Juni/juli: omgaan met studenten met een functiebeperking –September/oktober: begeleiden van masterproeven –Oktober: beginnende assistenten –December: Actieve werkvormen Discussies op POC

Gelijkenissen & Verschillen Gelijkenissen –Weinig opkomst bij vorig concept –Concreet werken (casussen) –Inspelen op nood –Aandacht voor beginnende assistenten Verschillen –Assistenten/iedereen –Alle sessies/sessies staan op zich –Thema’s

Problemen Doelgroep? Timing van sessies? –‘s Middags? Lage opkomst –Zinvol om zoveel tijd in te steken? –Verplichten? Kan ZAP en ABAP samen? –Bij FWET: aparte professionalisering ZAP: Hapje Onderwijs

Discussie - vragen? Belangrijk in alle faculteiten? Bestaande in alle faculteiten? Hoe omgaan met problemen?