Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Globalisering een uitdaging voor het beroepsonderwijs Frans van Vught Congres Grensverleggend Samenwerken Rotterdam, 19 september 2008.
Onderwijsbeleidsplan
Ervaringen in samenwerking
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Onderzoekscentrum KHMechelen, Onze-Lieve-Vrouwestraat 94, 2800 Mechelen, T Faal- en succesfactoren voor goede dwarsverbanden.
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
Efficiënt besturen in de social profit
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Situering K-point binnen de KHK. Katholieke Hogeschool Kempen VorselaarLierTurnhoutGeel GEZONDH. TECHN.W. GEZONDH. LERAREN H W B.
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
Casus: Master Verpleegkunde en vroedkunde Prof. W. Sermeus K.U.Leuven
Implementatie van wetenschappelijk onderzoek in de opleiding Biomedische Laboratoriumtechnologie Dr.Sc. Peter Van Hauwe.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
HOGER ONDERWIJS: BINAIR, COMPLEMENTAIR, CIRCULAIR? Dwarsverbanden Hogescholen – Universiteiten Case Master in het Sociaal Werk – Bachelor in het Sociaal.
Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair?
Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Masteropleiding sociaal werk
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Ledenvergadering Btg GDW Beleidsplan ‘Van verbinding naar versterking!’ 1.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” (implementatie nota A.R ) De.
Charles Princen Voorzitter Businessclub Oktober 2008
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
21 December 2010 Persmoment 21 december December 2010 Wij, onderzoekers in Vlaanderen, zijn verontrust Wij, onderzoekers in Vlaanderen, zijn.
Honoursonderwijs in HBO
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Dwarsverbanden m.b.t. onderwijs in de KaHo Sint-Lieven Erik Peeters Hoofd Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1 Erik Peeters.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Meer innovatieve professionals
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Universiteit en Associatie: Zegen of Vloek? K. Debackere K.U.Leuven.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
De versterking van de professionele bachelorsopleidingen Eric Halsberghe Studienamiddag VVKHO 8 juni 2012.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
“DE ATTRACTIVITEIT EN HET TOEKOMSTIG PROFIEL VAN DE TECHNISCHE BACHELOROPLEIDINGEN” A GORIA V LAANDEREN - W ILSON D E P RIL VVKHO: “De versterking van.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Kennis van waarde november Hanze CoE Valorisatie en Ondernemerschap Valorisatie is - naast onderzoek en onderwijs - de derde kerntaak geworden van.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Globalisering een uitdaging voor het beroepsonderwijs
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.


STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Globalisering een uitdaging voor het beroepsonderwijs
Richting geven aan Teamontwikkeling
Transparantie over Toegang master
Introductie.
Transcript van de presentatie:

Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair? 4/04/2017 Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair? Dwarsverbanden tussen het academisch en professioneel hoger onderwijs Frank Baert 11.02.2010

Structuur Wat zijn dwarsverbanden? Context van het hoger onderwijs Dwarsverbanden in het hoger onderwijs Waarom zijn dwarsverbanden nodig? Hoe dwarsverbanden bevorderen?

Wat zijn dwarsverbanden? verbindingsdelen die dienen om een constructie voldoende weerstand tegen zijdelingse krachten te geven verbindingen tussen twee punten die normaal weinig of niet met elkaar in aanraking komen opvallende en verrassende verbindingen tussen personen of elementen (die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken lijken te hebben)

Context van het hoger onderwijs (1) één hoger onderwijsruimte (HOR) (cf. Bologna) voor bachelors en masters voor professioneel gerichte en academisch gerichte opleidingen voor onderwijs, onderzoek en dienstverlening voor de verschillende disciplines voor verschillende types HEI’s  diversiteit, mobiliteit, interdisciplinariteit

Context van het hoger onderwijs (2) Hoger onderwijsruimte in Vlaanderen: structuurdecreet 4 april 2003 oprichting associaties samenwerking tussen hogescholen en universiteiten, tussen professioneel gerichte en academisch gerichte opleidingen optimalisatie en rationalisatie van HO-landschap Rapport Soete : structuur hoger onderwijs, integratie academiserende opleidingen, professionele bacheloropleidingen Nota Dirk Van Damme hoger beroepsonderwijs

Dwarsverbanden in het hoger onderwijs (1) onderwijs - onderzoek universiteit - hogeschool theorie – praktijk bachelors – masters professioneel gericht – academisch gericht kennisinstelling - werkveld (bedrijven, organisaties) interdisciplinariteit … vandaag focus op dwarsverbanden tussen professioneel en academisch hoger onderwijs

Dwarsverbanden in het hoger onderwijs (2) Dwarsverbanden in de Associatie K.U.Leuven Prioriteiten Associatie K.U.Leuven: voor 2009: versterken van de identiteit en het profiel van het professioneel hoger onderwijs voor 2010: dwarsverbanden tussen professioneel en academisch hoger onderwijs Werking Associatie K.U.Leuven ontwikkeling overstapmogelijkheden professionaliseringsinitiatieven en leergemeenschappen over grenzen prof. - ac. heen adviesorganen, o.m. systeem (co-)voorzitter ontwikkeling gemeenschappelijke ondersteunende diensten

Waarom zijn dwarsverbanden nodig? (1) bevorderen van innovatie optimalisatie en efficiënt gebruik van middelen democratisering hoger onderwijs

Waarom zijn dwarsverbanden nodig? (2) Bevorderen van innovatie Onderzoek confrontatie tussen concepten en praktische toepassingen, tussen simulaties en testen in de praktijk,… academische kennis vertalen naar concrete toepassingen, noden uit werkveld vertalen naar onderzoeksvragen complementariteit van talenten in onderwijs- en onderzoekstaken: b.v. samenwerking academici – technologen – technici / pedagogen – onderwijzers / medisch onderzoek - verpleegkunde Onderwijs expertise-uitwisseling die leidt tot innovatief onderwijs (cursusmateriaal, multimedia, leermiddelen, werkvormen)

Waarom zijn dwarsverbanden nodig? (3) Optimalisatie en efficiënt gebruik van middelen gemeenschappelijk gebruik / aankoop van infrastructuur, bezettingsgraad, (duur) labomateriaal, administratieve systemen, … gemeenschappelijke inzet van diensten (valorisatie van onderzoek, internationalisering, permanente vorming, wetenschapscommunicatie, juridische diensten… ) gezamenlijk uitbouwen van netwerken en expertiseuitwisseling clustervorming / gezamenlijke speerpunten afstemming onderwijsaanbod ook ontwikkelingskansen voor personeel

Waarom zijn dwarsverbanden nodig? (4) Democratisering hoger onderwijs ontwikkelen van schakel- en voorbereidingsprogramma’s meer kansen voor studenten om na een professioneel bachelordiploma een masterdiploma te halen (zalmtrapmodel) afstemming onderwijsaanbod en transparantie hogeronderwijslandschap

Hoe dwarsverbanden bevorderen? (1) duidelijke profilering nodig: professionele gerichtheid houdt in dat de opleidingen gericht zijn op de algemene vorming en de verwerving van professionele kennis en competenties, gestoeld op de toepassing van wetenschappelijke of artistieke kennis, creativiteit en praktijkkennis. academische gerichtheid houdt in dat de opleidingen gericht zijn op de algemene vorming en op de verwerving van academische of artistieke kennis en competenties eigen aan het functioneren in een domein van de wetenschappen of van de kunsten. Academisch gerichte opleidingen zijn op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd.

Hoe dwarsverbanden bevorderen? (2) Duidelijke profilering professioneel: eigen identiteit en stevige dynamiek, onmiddellijke inzetbaarheid, gericht op zelfstandige uitoefening van beroep, rol in innovatieketen dicht bij eindproduct, geografische spreiding, rol in democratisering academisch: op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd, verwerven van nieuwe kennis, rol in innovatieketen: conceptuele fase en ontwerp, ontwikkeling integratie als hefboom voor een sterke profilering profilering academisch/professioneel moet gericht zijn op complementariteit

Hoe dwarsverbanden bevorderen? (3) duidelijke profilering vanuit die duidelijke profilering verbindingen leggen tussen professionele en academische opleidingen samenwerking in gezamenlijke projecten gezamenlijke projecten financieren met wederzijdse inzet van docenten een kader creëren dat de samenwerking tussen beide bevordert: hogeschool – universiteit – associatie - overheid op structureel vlak: associaties op persoonlijk vlak: docenten en onderzoekers

Hoe dwarsverbanden bevorderen? (4) academisch gerichte opleidingen universiteit - hogeschool professioneel gerichte opleidingen hogeschool werkveld organisaties bedrijven ziekenhuizen scholen ...

Hoe dwarsverbanden bevorderen? (5) academisch onderzoek praktijkgebaseerd onderzoek werkveld

Hoe dwarsverbanden bevorderen? (6) kennis vertaling Verbonden met actiedomein creativiteit innovatie Projectmatig onderzoek uitwisseling vinding basisonderzoek toepassing Industrie, KMO’s… synergie kruisbestuiving universiteiten hogescholen Academisch onderzoek Grensverleggend Verweven met onderwijs Fundamenteel - Toegepast Tijd

Tot slot dwarsverbanden prof. – ac. opleidingen bieden heel wat aantrekkelijke mogelijkheden associaties hebben deze opleidingen dichter bij elkaar gebracht, maar: nood aan meer concrete/specifieke kaders om dwarsverbanden en de daarmee gepaard gaande innovatie te versterken proactief beleid nodig op alle niveaus hogescholen, universiteiten, associaties, overheid

Tot slot uitdagingen bij uitstippelen beleid doorbreken hiërarchisch denken professioneel - academisch onderwijs, praktijkgebaseerd – academisch onderzoek versterken van beide profielen en missie gericht leggen van dwarsverbanden voldoende middelen nodig voor de profilering en vervullen van maatschappelijke opdracht studiedag = start niet alleen voor het debat, maar ook voor concrete acties