VII. internationale investeringen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding in het recht II: Rechtspraak en grondrechten
Advertisements

‘Veilig Internet’ Prof. Egbert Dommering De Balie 5 februari 2007.
Toepassing van de privacywet en andere reglementering bij het gebruik van adresinformatie Katleen Janssen ICRI – K.U.Leuven.
van verdragsbepalingen
Internationaal privaatrecht, het EVO-verdrag en Rome II
Vrij verkeer van werknemers
Mw. mr. A.P. (Anneke) Monsma
Arbitrage - algemeen Situering: tussen andere vormen van « ADR », bv. bemiddeling (mediation), verzoening, bepaling door een deskundige Soorten arbitrage:
Eén schadeloket Ruimte voor de Rivier Bewonersbijeenkomst Ruimte vd Rivier IJsseldelta 28 mei 2013 / Gemeentehuis Kampen mr. Joost R.M. van der Poel Secretaris.
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Jaarcongres NILG, VU 9 november 2010 Publieke belangen en auteurscontractenrecht Prof. dr. Martin Senftleben Vrije Universiteit Amsterdam Bird & Bird,
• een overeenkomst waarbij • een partij (de verzekeraar) zich tegenover de andere partij (de verzekeringsnemer) ertoe verbindt, • tegen betaling van een.
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
Internationale betrekkingen
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
1.4 een geglobaliseerde wereld
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
Welkom bij de STABU.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Regeling De dienstenrichtlijn
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
III. SPELREGELS (22) GATT/WTO systeem Recapitulatie: Structuur Marrakesh-overeenkomst 1994: Structuur Marrakesh-overeenkomst 1994: Structuur Marrakesh-overeenkomst.
Juridische aspecten van het internationaal zakenwezen Prof. M. E
IPR Belangrijkste vragen van IPR
II. SPELERS (1) Staten als regelgevers Staat als regelgever (overheid) Staat als regelgever (overheid) - rechtstreeks (nationale bronnen van nationaal.
KINDERBIJSLAG-REGLEMENTERING theoretische aspecten
Personen die gedwongen worden om hun huizen te verlaten  Ten gevolge van: ‐ Politieke ‐ Religieuze ‐ Militaire ‐ Andere problemen.
GATT & WTO : fundamenten
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Bestrijding Eurocrisis: Alleen handhaving en geen soevereiniteitsoverdracht? Prof. Johan van de Gronden.
De Patiëntenrichtlijn
EDRL-Screening van gemeentelijke reglementen Mechelen, 26 november 2009.
3.4 Jaren van isolationisme
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Doelstellingen en beginselen
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
Pensioenverzekeren over de grens
Verdragen en inleiding Europees Recht
Belgen tweederangs EU-burgers ? Enkele conclusies Nathan Cambien.
Risico’s bij internationale handel
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Politieke Macro Analyse Jasper Schiferli Pieter Mellema Emiel ten Velde.
Visum en overheidsopdrachten
Internationalisering kernpunten. internationalisering ► Verbondenheid met de “wereld”.  Via de media  Internet  Satelliet  Via verdragen  Instanties:
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Implema ntation of UN Resolutio n 1373 Financiële sancties FOD Financiën – Thesaurie 21 April april 2015 FOD Financiën - Thesaurie.
Het hoe en waarom van internationale sancties. DCSG Informatiesessie exportcontrole en internationale sancties Antwerpen - 21 april 2015.
BESTUURSRECHTELIJKE GELDSCHULDEN
De politieke en economische omgeving Hoofdstuk 5.
Hoofdstuk 3 Internationaliseringstheorieën.  Het belang van locatievariabelen bij beslissingen over investeringen in het buitenland.  3 voorwaarden:
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Mark Nieuweboer 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap 2016.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
De rol van het ethisch comité van het ziekenhuis bij knelpunten rond medisch begeleide voortplanting en draagmoederschap Tom Balthazar Hoofddocent gezondheidsrecht.
Voor wie is de Who? En wat moet de bibliotheek er mee?
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland en Europa
NEDERLAND HANDELSLAND
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Internationale contracten en internationale geschilbeslechting NVBI 18 December 2007 – Peter van Schelven 1.
Stakeholder-consultatie: Arbitrage in het EU-handelsbeleid
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
HET (RAPPORT VAN DE COMMISSIE) EU- HANDVEST:
EPN actualiteitendag 27 november 2018 Driebergen, Antropia
Het verbod op (fiscale) staatssteun
Transcript van de presentatie:

VII. internationale investeringen Internationale instellingen die financieren Wereldbank: eigenlijk 5 instellingen: IBRD (1944): projectleningen (vaak i.s.m. banken) aan staten, met fondsen van lidstaten of kapitaalmarkten, op korte termijn met rente IDA (1960): enkel aan armste landen: langere duur, geen of minder rente IFC (1956): leningen aan of inbreng in private sector, technische bijstand en advies MIGA (1985): zie verder ICSID (1965): bemiddelings- en arbitrage-instelling Regionale ontwikkelingsbanken Investeringsfonds van de EU: ACP / EU-intern VN-organisaties, vnl. UNDP

VII. internationale investeringen Belangrijkste rechtsvragen: voorwaarden voor investering, behandeling van buitenlandse investeerders, bescherming tegen onteigening Bronnen voor regels inzake internationale investeringen: Nationaal recht Bilaterale verdragen (BIT) Multilaterale verdragen, i.h.b. regionale, sectoriele, TRIMS, wereldbank-verdragen Volkenrechtelijk gewoonterecht iz. bescherming bij onteigeningen Investeringsovereenkomsten investeerder / gastland: van belang zijn toepasselijk recht: nationaal (gastland) of volkenrecht ? geschillenbeslechtingsmechanisme

VII. internationale investeringen Problemen met nationaal recht kunnen zijn: protectionisme: verplichting lokale aankopen, beperking in- of uitvoer, beperking winstrepatriering, … Gebruik soevereiniteii, bv. weinig bescherming tegen onteigening Omgekeerd soms Inländerdiskriminierung = gunstregime buitenl. invest. TRIMS 1994: enkel handelsgerelateerde aspecten: Beginsel van nationale behandeling Geen kwantitatieve beperkingen en maatregelen gelijke werking Investeringscontracten: - bevatten bv. stabilisatiebedingen (vgl. infra in BIT) - effectiviteit tegen gastland hangt af van toepasselijk recht en bevoegde rechtsmacht (m.n. toepassing volkenrecht + rechtsmacht arbitrage)

VII. internationale investeringen Multilaterale verdragen OESO: OESO- MAI: mislukt Regionale NAFTA: non-discriminatie; investeerder kiest geschillenbeslechting Mercosur COMESA, enz. (EU gaat nog veel verder) Sectoriele: Energy charter 1994; non-discriminatie, geschillenbeslechting Cotonou (EU / ACP), zie hoger TRIMS, zie hoger Codes of conduct van Wereldbank, OESO, … Wereldbank-gerelateerd: zie verder

VII. internationale investeringen Bilaterale investeringsverdragen (BIT) (meer dan 1800 !) Gebruikelijk toepassingsgebied: investering meestal ruim omschreven Regeling sosm beperkt tot bepaalde investeringen of onder voorwaarden Aanvatten investering: meestal niet helemaal geliberaliseerd (vrijheid om te investeren) meestal niet de maatstaf van « nationale behandeling », maar wel MFN (meest begunstigde natie) + minimumstandaard van proper & equitable Bescherming investeringen: Stabilisatiebeding (latere reglementering mogen de investering niet aanstaten) of observantiebeding (latere reglementering gewoon niet van toepassing); geldigheid van die bepalingen is soms betwist Heronderhandelingsbedingen; arbitragebedingen Meestal ook bepalingen iz. bescherming bij onteigening

VII. internationale investeringen Bescherming bij onteigening Vormen van onteigening: individuele onteigening s.s. (algemeen belang + vergoeding), collectieve nationalisatie, confiscatie, sluipende onteigening (buitensporige belasting of inperking) Europese regels: EVRM 1e protocol Regels van volkenrechtelijke gewoonterecht: Traditioneel gewoonterecht Invraagstelling door i.h.b. USSR 1917, Lat-Am., ontw. landen, …. VN-Resolutie nr. 1803 uit 1962 Radicaler Charter 1974 (« nieuwe economische orde »): geen gewoonterecht, intussen achterhaald

VII. internationale investeringen Regels van volkenrechtelijke gewoonterecht Criteria voor onteigening: Geen principieel verbod Enkel in algemeen belang (tradit. sluit dit politiek oogmerk uit) Buitenlanders niet discrimineren (uitz. vereist door nationale veiligheid) Effective Prompt Appropriate Compensation (Hull-formule) (d.i. snel, in converteerbare exporteerbare munt, volgens de waarde) Due process of law (procedurele bescherming) VN-resolutie 1962 benadrukt soevereiniteit over natuurlijke hulpbronnen NEO-Charter wil soevereiniteit over alle econ. activiteiten (algemeen belang uitgehold), wil alleen « redelijke » vergoeding, weigert internationale procedurele controle … Maar andere landen zullen onteigening niet erkennen indien niet conform volkenrecht

VII. internationale investeringen Door onzekerheid over volkenrechtelijk gewoonterecht nood aan Verdragen NEO-Charter tegengegaan door BIT’s Oprichting ICSID 1965 Oprichting MIGA 1985

ICSID

VII. internationale investeringen ICSID -Verdrag 1965: nu 143 ratificaties Geschillenbeslechtingsprocedure voor investeringsgeschillen Toepassingsgebied: enkel investeringsgeschillen Tussen ICSID-verdragspartij en investeerder uit andere verdragspartij (of ev. lokale dochteronderneming) Rechtsmacht ICSID aanvaard in investeringscontract, lokale wet, BIT of ad hoc ICSID organiseert de procedure, beslecht niet zelf Bemiddelingsprocedure (weinig succes) Arbitrageprocedure

VII. internationale investeringen Voordelen ICSID -Arbitrage Indien contractuele rechtskeuze moet gekozen recht worden Maar nationaal recht kan terzijdegesteld indien strijdig met volkenrecht (art. 42 ICSID) Vernietiging arbitrale beslissing enkel door ICSID zelf; beperkte gronden Exclusieve jurisdictie; alle andere gerechten verliezen rechtsmacht Lidstaten engageren zich tot uitvoering beslissing; niettemin gedwongen uitvoering vaak moeilijk Buiten de eigenlijke ICSID-arbitrage: Additional facility

VII. internationale investeringen MIGA 1985: vooral dekking van niet commerciële risicos van investeerders uit MIGA-landen in andere MIGA-landen Dekking kan worden verleend na risico-afweging door MIGA indien: Investeringen in ruime zin Door investeerder uit MIGA-land Gedaan na verlening dekking In een ontwikkelingsland lid van MIGA Die bijdraagt tot de ontwikkeling MIGA zal meestal vooraf een overeenkomst sluiten met gastland Dekking vnl. 4 soorten risico: beperking geldtransfer, onteigening, contractbreuk gastland, ev. oorlog en oproer. Niet: bv. devaluatie Voorwaarden nader bepaald in contract MIGA-investeerder. Tegen betaling premie, met een vrijstelling (10 % of meer), arbitragebeding Geschillen tussen MIG-lidstaten over de Conventie voorgelegd aan MIGA Geschillen MIGA-gastland: onderhandeling, ev. arbitrage