W. Peetermans DH-D Interne Geneeskunde UZ Leuven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Advertisements

Wie is zij-instromer? Medisch specialist met huidige BIG-registratie als medisch specialist 1 jaar werkzaam in het werkveld M&G Wil overstappen naar een.
De Huisartsopleiding in Nederland
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Een niveau hoger? Presentatie 11/03/ Overgangsselecties Historiek: tot einde jaren ‘90 Voor de hogere niveaus vooral kennisgerichte proeven, met.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
CZO opleidingen CZO opleidingen Vervolg- & initiële opleidingen
VTB Technasium Vakcollege
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Casus: Master Verpleegkunde en vroedkunde Prof. W. Sermeus K.U.Leuven
Decanenmiddag 2005 Hbo rechten
Verloskunde Opleidingen Geneeskunde Faculteiten
Postmaster opleiding Psychologen COC 11 december 2012
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Multi-etnische samenleving: consequenties voor de gezondheidszorg
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Forum Visitatorum ser peters
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
DE BIJZONDERE BEROEPSTITEL VAN VERPLEEGKUNDIGE GESPECIALISEERD IN GERIATRIE EN DE BIJZONDERE BEROEPSBEKWAAMHEID VAN VERPLEEGKUNDIGE MET EEN BIJZONDERE.
Portfolio Faculteit der Letteren
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Studietaak De studietaak staat centraal
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Academie voor algemene beeldende
Werkveldconferentie 23 april 2014
Welkom bij Maastricht University.
GF 1° Jaar Master 2° Jaar Master Vrije Universiteit Brussel
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Presentatie meerjaren-OTO-beleidsplan
Evaluatie Leerlijnen.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
“De vorming van de onderwijs en opleidingsregio NO Nederland”
Informatiemodule stage-coördinatoren Najaar 2004 Dienst Onderwijs Geneeskunde KU Leuven.
Erkenning buitenlandse artsdiploma’s
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Bachelor Medische Hulpverlening
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Curriculum van de huisartsopleiding UMCG september 2006.
Physician Assistant praktijkgericht onderzoek
Professionele Ontwikkeling een longitudinaal proces Symposium Een nieuwe bachelor curriculum 2015 Saskia Peerdeman, neurochirurg Examinator PO.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
De wet op de GGZ - beroepen
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
De nieuwe krijtlijnen en spelregels voor psychotherapeuten, stand van zaken” Gilbert Lemmens.
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
W. Peetermans Interne Geneeskunde UZ Leuven
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Toetsing Vakdidactiek 2.
Erkenning tot huisarts
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
De erkenning, wie vaart er wel bij?
Transcript van de presentatie:

W. Peetermans DH-D Interne Geneeskunde UZ Leuven De opleiding tot geneesheer-specialist: academisering en Master na Master Wat betekent dit voor het beroep ? W. Peetermans DH-D Interne Geneeskunde UZ Leuven

Master na Master Arts-Specialist Historiek en kader Ontwerp Ma-na-Ma Arts-Specialist doelstellingen structuren praktische invulling

Historiek en kader Erkenning Geneesheer-Specialist door Federale Minister van Volksgezondheid → Erkenningscommissie (Hoge Raad) → specialisme (bijzondere bekwaamheid) → RIZIV nummer en nomenclatuur KB 16-03-1999: “Academisering van de eerste twee opleidingsjaren” → attest van aanvaarding → specifieke universitaire opleiding → attest van beoordeling

Historiek en kader VLIR-Werkgroep “Opleiding Geneesheer-Specialist” VLIR-nota (juni 2001) over het geacademiseerd deel van de opleiding selectie organisatie van de opleiding doelstellingen en inhoud evaluatie

Inhoud van de opleiding tot Geneesheer-Specialist Geacademiseerd gedeelte: intermediaire doelen of tussentermen probleemoplossend optreden gestoeld op een wetenschappelijke basis ontwikkelen van vaardigheden noodzakelijke attitudes → beoordelingsattest door faculteit Beroepsvoorbereidend gedeelte: → criteria van de erkenningscommissie(s)

Historiek en kader Huisartsgeneeskunde Franstalige Gemeenschap Europa specifieke opleiding tot specialist in huisartsgeneeskunde decretaal verankerd universitair diploma → omvorming tot Ma-na-Ma (120 stp) Franstalige Gemeenschap DES (Diplome d’Etudes Supérieures) → omvorming tot maitrice complémentaire Europa gelijkwaardigheid van diploma’s UEMS core curriculum en visitatie van opleidingscentra

Historiek en kader VLIR-raad van rectoren (jaarverslag 2003): binnen het continuüm van de medische opleiding van basisarts (RIZIV 000) tot specialist is er nood aan het formuleren van eindtermen opstellen van doelmatige opleidingsprogramma’s ontwerpen en afnemen van valide toetsing  nieuwe opdracht voor VLIR-commissie: Ma-na-Ma Arts-Specialist

Doelstellingen Ma-na-Ma: Competenties als leidraad Competenties gedefinieerd als beroepsbekwaamheden gekenmerkt door een samenhang van kennis en inzichten, vaardigheden en attitudes Specifieke competenties (per specialisme) en gemeenschappelijke competenties (voor alle of groep van specialismen) Professionele competenties (verworven in de praktijk) en wetenschappelijke competenties (verworven door onderwijs en studie)

Doelstellingen Ma-na-Ma: Competenties als leidraad Curriculum moet gericht zijn op eindtermen van de opleiding Onderwijsvorm moet praktijk-georiënteerd zijn In harmonisch geheel met de beroeps-voorbereidende opleiding onder bevoegdheid van de erkenningscommissies en Federale Minister van Volksgezondheid

Doelstellingen Ma-na-Ma: Competenties als leidraad Can Meds 2000 Centraal College Medische Specialismen Nederland 2004 medical expert • health advocate communicator • scholar collaborator • professional manager Royal College of Physicians and Surgeons of Canada (http://rcps.medical.org/english/publications/canmed_e.html) Bleker OP, ten Cate TJ, Holdrinet RSG. De Algemene Competenties van de Medisch Specialist in de toekomst. Tijdschrift Medisch Onderwijs 2004; 23: 4-14.

Doelstellingen Ma-na-Ma: Competenties als leidraad medicus wetenschapper manager communicator 3 niveaus • niveau 1: algemeen, specialiteitoverschrijdend niveau 2: grote domeinen, gemeenschappelijk voor groep van specialismen niveau 3: vakspecifiek

Structuur Ma-na-Ma één Master-na-Master diploma met 29 afstudeerrichtingen (erkende (moeder-)specialismen) eindtermen per afstudeerrichting praktijkgerichte onderwijsonderdelen en begeleidingsmodules met toenemende differentiatie en complexiteit toetsbeleid afgestemd op de doelstellingen en dus competentie-gericht (logboek; portfolio; continue evaluatie; etc)

Invulling van Ma-na-Ma 120 studiepunten waarvan 30 studiepunten voor Masterproef te verdelen over gehele opleiding van 4 tot 6 jaren (zoals voorzien in flexibiliseringdecreet) maximale valorisatie van bestaande opleidingsinitiatieven ingepast in de beroepsvoorbereidende klinische stage

Medicus Weten-schapper Manager Communi-cator Niveau 1 30 stp 9 stp 6 stp Niveau 2 21 stp - 3 stp Niveau 3 Masterproef Totaal 51 9

Ma-na-Ma : Medicus Doelstellingen: interpreteren en klinisch toepassen van de wetenschappelijke kennis en inzichten probleemoplossend vermogen in toenemende complexiteit en zelfstandigheid reflectie over persoonlijke competenties en kwaliteit van de zorg

Ma-na-Ma : Medicus Onderwijsmodules: capita selecta discipline-overschrijdend training in vaardigheden patiënt besprekingen aanvullingen in …(lessenreeksen) wetenschappelijke verdiepingen in…(symposia) stages

Ma-na-Ma : Wetenschapper Doelstellingen: verwerven van algemene en specifieke wetenschappelijke kennis en inzichten kwaliteitsbeoordeling van klinisch-wetenschappelijk onderzoek vaardigheden in klinisch-wetenschappelijk onderzoek

Ma-na-Ma : Medicus Onderwijsmodules: Masterproef: Evidence-Based Medicine (m.i.v. toepassingen in praktijkvoering) epidemiologie en biostatistiek Masterproef: ontwerp, uitvoering en rapportering van onderzoeksopdracht m.i.v. presentatie voor jury

Ma-na-Ma : Manager Doelstellingen en onderwijsmodules: beheren van klinische gegevens en informatietechnologie organisatie van de gezondheidszorg en ziekenhuisstructuur professioneel handelen en organisatie van praktijkvoering

Ma-na-Ma: Communicator Doelstellingen: communicatieve vaardigheden en kennisontwikkeling Onderwijsmodules: arts-patiënt arts-team arts-collega arts als opleider arts als wetenschapper arts als beleidsdeskundige

Ma-na-Ma Arts-Specialist: To do’s invullen van de eindtermen per afstudeerrichting invullen van concreet opleidingsprogramma per afstudeerrichting overleg interuniversitair en met beroepsveld goedkeuring in faculteit en universiteit goedkeuring door Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie: de toets Nieuwe Opleidingen (Ministerie van Onderwijs) omvorming naar Ma-na-Ma

Ma-na-Ma Arts-Specialist: Conclusies (1) Ma-na-Ma leidt tot universitair diploma voor Vlaamse ASO’s Ma-na-Ma leidt tot specifieke eindtermen van de opleiding met duidelijke doelstellingen, inhoud en evaluatie en dit binnen een (Europees) referentiekader Ma-na-Ma moet bestaande opleidingsinitiatieven maximaal valoriseren Ma-na-Ma kan lacunes in de opleiding aanvullen Ma-na-Ma moet creatief en realistisch uitgewerkt worden.

Ma-na-Ma Arts-Specialist: Conclusies (2) Ma-na-Ma mag kwaliteit van de beroepsvoorbereidende opleiding niet compromitteren Ma-na-Ma interfereert niet met bevoegdheden van de Erkenningscommissies, Hoge Raad en Federale Minister van Volksgezondheid Ma-na-Ma moet geëvalueerd worden door Accrediteringsorganisatie en ingesteld door de Vlaamse Minister van Onderwijs