C ULTUURELEMENTEN & M ULTICULTURELE SAMENLEVING …. Docent LotteTessa AnkeDyantha JurElvis ThomasSieb LotteRimke KayJorn MandyLindy MateaIsa K LASSENOPSTELLING
W AT LEREN EN DOEN WE VANDAAG : Cultureel van thuis. Video Multicultureel Mexico. De werkvormen spelen. De Nederlandse cultuur… Huiswerk noteren. Beginnen met § 4.3
C ULTUUR ELEMENTEN : Godsdienst Gewoonten Taal W AT HADDEN WE MEEGENOMEN …
K IJK EN LUISTERVRAGEN : Welke elementen van cultuur zie je? Hoe worden de Mexicanen ook wel genoemd? Hoe komt het er zoveel culturen zijn? Welk geloof hebben de meeste Mexicanen? Hoe is de Spaanse invloed ontstaan? Waardoor ontstond de Chinese invloed?
M ULTICULTUREEL M EXICO !
A NTWOORDEN OP VRAGEN Hoe worden de Mexicanen ook wel genoemd? Hoe komt het er zoveel culturen zijn? Welk geloof hebben de meeste Mexicanen? Hoe is de Spaanse invloed ontstaan? Waardoor ontstond de Chinese invloed? GodsdienstGewoontenTaal
E N IN N EDERLAND ?
W ERKVORMEN Je werkt in de tweetallen waarmee je de werkvorm hebt gemaakt. Je laat elkaar uitpraten. Je overlegt rustig. Je bent bezig met je taak. Je wisselt drie keer door
1. P ICTIONARY / DRAW SOME Speler 1 pakt een kaartje met daarop een woord Speler 1 tekent dit en mag verder niets zeggen Speler 2 probeert dit binnen 1 minuut te raden Geraden of minuut voorbij? Draai de rollen om!
2. D OMINO Begin bij het kaartje START! Kijk welk begrip of vraag er op staat Zoek een kaartje die met het begrip of de vraag te maken heeft Eindigen met het kaartje EINDE!
3. W OORDZOEKER Pak een niet ingevulde woordzoeker Probeer samen zoveel mogelijk woorden te vinden Neem bij het wisselen je ingevulde woordzoeker mee
4. O DD ONE OUT Bekijk de vier kaartjes met cijfer 1 Bespreek samen welk kaartje er niet bij hoort en schrijf dit op je blaadje Probeer zoveel mogelijk combinaties te maken Doe dit hetzelfde met de kaartjes met cijfer 2
W ISSELEN … De timer gaat om de 5 minuten af Ben je begonnen bij 1, dan wissel je door naar 2. Ben je begonnen bij 4, dan wissel je door naar 1 Laat alles netjes achter en neem je eigen spullen mee, zodat het volgende tweetal meteen kan beginnen! Vragen?
N ABESPREKEN Wat ging er goed? Hoe vond je het om hiermee te werken? Wat wist je nog niet?
W AT DENKEN BUITENLANDERS OVER N EDERLANDSE CULTUUR ? Klopt dit…. Meer in paragraaf 6
S PULLEN INLEVEREN EVALUEREN Lever je spullen in en haal 2 briefjes Bespreek de vragen samen en schrijf dit kort op de briefjes en plak het op de vellen Wat heb je vandaag geleerd? Wat ging goed met het samenwerken?
H UISWERK EN UITLEG Ma 11 juni: HW AK H4 Cultuur, maken § 3 Lees eerst de tekst goed… Lees daarna de vragen goed… Begin bij vraag 1 en houd het boek er bij! SUCCES!