Docent: S. Allaoui Consumentenrecht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
van verdragsbepalingen
Advertisements

Internationaal privaatrecht, het EVO-verdrag en Rome II
Het Burgerarrest Het burgerarrest moet voldoen aan de volgende voorwaarden: - Er is sprake van een strafbaar feit - Er is sprake van een verdachte - Er.
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
2.1 de rechtsvorm van de onderneming
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
DE WET VOORKEURSRECHT GEMEENTEN (Wvg)
H1 wikken en wegen Paragraaf
Kopen en verkopen les 74.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
Contract, AV, incoterms, E-commerce en Weens koopverdrag
Verkoopresultaat Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 63.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
13 Rechtsgevolgen van een overeenkomst
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Het auteursrecht van deze presentatie berust bij de uitgever: Brink Boa Services vof, KvK nr Deze presentatie is ter beschikking gesteld op:
The LAW VBI9A4.
Klachtenbehandeling Niveau 2 Kerntaak 2.
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
Agenda  Les 44 tm 46  wkn 04 en 05  hs 13 vreemd vermogen op korte termijn  bestuderen par 13.1 tm 13.5 maken wb vragen 13.1 tm
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Boekje: Kopen en Werken Hoofdstuk 1:
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Vrijheid van vestiging
ACIS/UvA/Ou Jac Rinkes 19 maart 2010
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Overeenkomst.
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Wet op de handelspraktijken
Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014.
De (T)OR en de bestuurder
De wet op de marktpraktijken en bescherming van de consument
§ 1.2 Sta je samen sterker? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan.
Commercieel beleid en recht
J URIDISCHE ASPECTEN BIJ HET OPSTARTEN VAN EEN WEBSHOP Glenn Peeters 6 Handel.
Recht H3 Kopen en verkopen Filiaalmanager.
Toegestane uitzonderingen voor de verkoop met verlies.
3.3 Sta jij in je recht? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan moet.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Spijt van een aankoop aan de deur via thuiswinkelen in de winkel.
1 CCC & CCM – Mod2 JACM Juridische Aspecten Credit Management H12. Koop & Ruil.
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Database: Lust en Last? 26 augustus 2009 Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober
HOOFDSTUK 3 Wat koop je ervoor?. Consumentenorganisaties Komen op voor de belangen van de consument (klant) Voorlichting geven Waarschuwen tegen misleidende.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Commercie en recht Hoofdstuk 10 Recht(en). Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat heeft.
Een goed product maken is niet genoeg …
Contracteren met Algemene Voorwaarden
Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd.
Verschil offerte/factuur
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Maarten Peeters 6Handel
Juridische aspecten van een webshop
Direct 5. Juridische aspecten
Direct Juridische aspecten
Een website. Wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken
Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd.
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 2 Rechten en plichten
Werken in een arbeidsorganisatie
Hoofdstuk 6 Consumentenkoop
Opdracht 10 (GIP ) Yves Van Den Bosch 6 H.
Privacy en Leerplicht/RMC
Verkoop Service.
Beoordeling Trajectplannen Voorne Putten Werkt
Meest voorkomende trucs van digitale oplichting
Transcript van de presentatie:

Docent: S. Allaoui Consumentenrecht

Kerntaak 2 November 2013: Theorietoets Kerntaak 2 Onderdelen: Detailhandelsmarketing (Kok) Consumentenrecht (Allaoui) Klachtenbehandeling (Allaoui)

Welk boek heb je nodig? Verkopen (hoofdstuk 7 en 8)

Bijzondere overeenkomsten Het consumentenrecht is geregeld in het Burgerlijk Wetboek 7 http://www.st-ab.nl/wetten/0059_Boek_7_Burgerlijk_Wetboek_BW.htm Er dient sprake te zijn van een consumentenkoop, wil het consumentenrecht van toepassing zijn

Consumentenkoop (1) Boek 7, Artikel 5 lid 1 Burgerlijk Wetboek ‘Consumentenkoop is de koop met betrekking tot een roerende zaak, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een bedrijf’

Consumentenkoop (2) Het speelt dus geen rol of iemand een BTW-nummer heeft of bij de Kamer van Koophandel staat ingeschreven. Je bent ondernemer als je ondernemersactiviteiten verricht.

Overeenkomst op afstand Boek 7, Artikel 46a Burgerlijk Wetboek (sub a) voor verkoop of dienstverlening op afstand, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand Aankoop op afstand en niet in een winkel

Koop op afstand Boek 7, Artikel 46a Burgerlijk Wetboek (sub b) de overeenkomst op afstand die een consumentenkoop is De koper moet een consument zijn

De consumentenbond en ruilen Consumentenrecht De consumentenbond en ruilen

Vorige les Consumentenrecht in de wet Wettelijke bescherming Consumentenkoop Roerende zaken Natuurlijk persoon/rechtspersoon KvK/BTW-nummer

Vandaag Recht op……… Consumentenbond Wat wordt binnen het consumentenrecht bedoeld met ruilen?

Recht op…….. Recht op informatie Recht op veiligheid Mondeling Schriftelijk Recht op veiligheid Gezondheid Milieu Recht op vrije keuze Leveranciers Fabrikanten

Recht op…….. Recht op inspraak Bij klachten belangenorganisaties

Consumentenbond Ledenorganisatie van individuele consumenten Komt op voor hun belangen Doen onderzoek (vergelijkingsites) Onafhankelijk Geen overheidssubsidie of winstoogmerk Wat doet de consumentenbond?

Consumentenautoriteit Bevorderen van eerlijke handel tussen bedrijven en consumenten Bedrijven aanpakken die consumentenrechten niet respecteren Kennis van het consumentenrecht bij consumenten en ondernemers vergroten

Ruilen Ruilen is een service die je aan de klant verleent Er zijn dus geen wettelijke regels hierover Van belang is dat je als vekoper duidelijke regels opstelt over ‘ruilen’ Deze regels kun je op het aankoopbewijs zetten of vermelden in de huisregels

Ruilbeleid verschilt per winkel Veel winkels voeren eigen beleid (30 dagen op vertoon van kassabon) Ruilen is een gunst, ondernemer hoeft een product niet verplicht terug te nemen Bij de ene winkel geld terug, bij de ander een tegoedbon Let dus op de voorwaarden VS1A en OD1B week 3

Ruilen bij internetaankopen Aankoop via het internet (of via de telefoon, de fax of een bestelcoupon) Koop op afstand Wettelijk recht om een aankoop binnen zeven dagen te annuleren Rechten bij aankoop via internet

Ruilen van een kapot product Een product dat binnen een bepaalde termijn kapot gaat Ondeugdelijk product Een beroep doen op wettelijke garantie of verkoper-/fabrieksgarantie Ondernemer in het algemeen verplicht om product gratis te repareren

Wet oneerlijke handelspraktijken Consumentenrecht Wet oneerlijke handelspraktijken

Vorige les Recht op informatie, veiligheid, vrije keuze en inspraak Consumentenbond Consumentenautoriteit Ruilen is een service en geen recht Ruilen bij internetaankopen vormt hierop een uitzondering

Vandaag…… Misleidende handelspraktijken Agressieve handelspraktijken Zwarte lijst Reclame en verleiding

Oneerlijke handelspraktijken De ondernemer handelt: Misleidend Agressief Hierdoor wordt de consument benadeeld en neemt hij of zij een beslissing die anders niet zou worden genomen

Voorkomen Komen meestal voor bij Colportage Telemarketing Andere vormen van verkoop op afstand Kunnen echter op iedere consumententransactie van toepassing zijn Aankoop van een auto, computer of telefoon

Misleidende reclame (1) Kenmerken van het product Reclame 'Onbeperkt alles' van T-Mobile te beperkt Prijs of manier waarop die wordt berekend Vistaprint blijft misleiden Resultaten en kenmerken van tests of controles die op het product zijn verricht

Misleidende reclame (2) Hoedanigheid, identiteit, kenmerken en rechten van de aanbieder Vergelijkende reclame Albert Heijn en Kruidvat drogist Rechten van de consument

Misleidende omissie Het niet geven van informatie over een product of dienst is ook een vorm van misleiding

Zwarte lijst In de wet opgenomen Een lijst van handelspraktijken die altijd misleidend en dus verboden zijn. Kwaliteitslabel aanbrengen zonder vereiste toestemming Ten onrechte beweren aan een gedragscode verbonden te zijn Een product als gratis aanprijzen Ten onrechte beweren dat een product maar tijdelijk verkrijgbaar is

Agressieve handelspraktijken Intimidatie Dwang, waaronder gebruik van lichamelijk geweld Opgepaste beïnvloeding

Zwarte lijst Ook voor agressieve handelspraktijken bestaat een zogenaamde zwarte lijst Ongewenst aandringen per telefoon, e-mail, fax e.d. Consument mag pand niet verlaten voordat een overeenkomst is opgesteld Kinderen er in een reclame rechtstreeks toe aanzetten het product te kopen of hun ouders ertoe over te halen het voor hen te kopen