Docent: S. Allaoui Consumentenrecht
Kerntaak 2 November 2013: Theorietoets Kerntaak 2 Onderdelen: Detailhandelsmarketing (Kok) Consumentenrecht (Allaoui) Klachtenbehandeling (Allaoui)
Welk boek heb je nodig? Verkopen (hoofdstuk 7 en 8)
Bijzondere overeenkomsten Het consumentenrecht is geregeld in het Burgerlijk Wetboek 7 http://www.st-ab.nl/wetten/0059_Boek_7_Burgerlijk_Wetboek_BW.htm Er dient sprake te zijn van een consumentenkoop, wil het consumentenrecht van toepassing zijn
Consumentenkoop (1) Boek 7, Artikel 5 lid 1 Burgerlijk Wetboek ‘Consumentenkoop is de koop met betrekking tot een roerende zaak, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een bedrijf’
Consumentenkoop (2) Het speelt dus geen rol of iemand een BTW-nummer heeft of bij de Kamer van Koophandel staat ingeschreven. Je bent ondernemer als je ondernemersactiviteiten verricht.
Overeenkomst op afstand Boek 7, Artikel 46a Burgerlijk Wetboek (sub a) voor verkoop of dienstverlening op afstand, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand Aankoop op afstand en niet in een winkel
Koop op afstand Boek 7, Artikel 46a Burgerlijk Wetboek (sub b) de overeenkomst op afstand die een consumentenkoop is De koper moet een consument zijn
De consumentenbond en ruilen Consumentenrecht De consumentenbond en ruilen
Vorige les Consumentenrecht in de wet Wettelijke bescherming Consumentenkoop Roerende zaken Natuurlijk persoon/rechtspersoon KvK/BTW-nummer
Vandaag Recht op……… Consumentenbond Wat wordt binnen het consumentenrecht bedoeld met ruilen?
Recht op…….. Recht op informatie Recht op veiligheid Mondeling Schriftelijk Recht op veiligheid Gezondheid Milieu Recht op vrije keuze Leveranciers Fabrikanten
Recht op…….. Recht op inspraak Bij klachten belangenorganisaties
Consumentenbond Ledenorganisatie van individuele consumenten Komt op voor hun belangen Doen onderzoek (vergelijkingsites) Onafhankelijk Geen overheidssubsidie of winstoogmerk Wat doet de consumentenbond?
Consumentenautoriteit Bevorderen van eerlijke handel tussen bedrijven en consumenten Bedrijven aanpakken die consumentenrechten niet respecteren Kennis van het consumentenrecht bij consumenten en ondernemers vergroten
Ruilen Ruilen is een service die je aan de klant verleent Er zijn dus geen wettelijke regels hierover Van belang is dat je als vekoper duidelijke regels opstelt over ‘ruilen’ Deze regels kun je op het aankoopbewijs zetten of vermelden in de huisregels
Ruilbeleid verschilt per winkel Veel winkels voeren eigen beleid (30 dagen op vertoon van kassabon) Ruilen is een gunst, ondernemer hoeft een product niet verplicht terug te nemen Bij de ene winkel geld terug, bij de ander een tegoedbon Let dus op de voorwaarden VS1A en OD1B week 3
Ruilen bij internetaankopen Aankoop via het internet (of via de telefoon, de fax of een bestelcoupon) Koop op afstand Wettelijk recht om een aankoop binnen zeven dagen te annuleren Rechten bij aankoop via internet
Ruilen van een kapot product Een product dat binnen een bepaalde termijn kapot gaat Ondeugdelijk product Een beroep doen op wettelijke garantie of verkoper-/fabrieksgarantie Ondernemer in het algemeen verplicht om product gratis te repareren
Wet oneerlijke handelspraktijken Consumentenrecht Wet oneerlijke handelspraktijken
Vorige les Recht op informatie, veiligheid, vrije keuze en inspraak Consumentenbond Consumentenautoriteit Ruilen is een service en geen recht Ruilen bij internetaankopen vormt hierop een uitzondering
Vandaag…… Misleidende handelspraktijken Agressieve handelspraktijken Zwarte lijst Reclame en verleiding
Oneerlijke handelspraktijken De ondernemer handelt: Misleidend Agressief Hierdoor wordt de consument benadeeld en neemt hij of zij een beslissing die anders niet zou worden genomen
Voorkomen Komen meestal voor bij Colportage Telemarketing Andere vormen van verkoop op afstand Kunnen echter op iedere consumententransactie van toepassing zijn Aankoop van een auto, computer of telefoon
Misleidende reclame (1) Kenmerken van het product Reclame 'Onbeperkt alles' van T-Mobile te beperkt Prijs of manier waarop die wordt berekend Vistaprint blijft misleiden Resultaten en kenmerken van tests of controles die op het product zijn verricht
Misleidende reclame (2) Hoedanigheid, identiteit, kenmerken en rechten van de aanbieder Vergelijkende reclame Albert Heijn en Kruidvat drogist Rechten van de consument
Misleidende omissie Het niet geven van informatie over een product of dienst is ook een vorm van misleiding
Zwarte lijst In de wet opgenomen Een lijst van handelspraktijken die altijd misleidend en dus verboden zijn. Kwaliteitslabel aanbrengen zonder vereiste toestemming Ten onrechte beweren aan een gedragscode verbonden te zijn Een product als gratis aanprijzen Ten onrechte beweren dat een product maar tijdelijk verkrijgbaar is
Agressieve handelspraktijken Intimidatie Dwang, waaronder gebruik van lichamelijk geweld Opgepaste beïnvloeding
Zwarte lijst Ook voor agressieve handelspraktijken bestaat een zogenaamde zwarte lijst Ongewenst aandringen per telefoon, e-mail, fax e.d. Consument mag pand niet verlaten voordat een overeenkomst is opgesteld Kinderen er in een reclame rechtstreeks toe aanzetten het product te kopen of hun ouders ertoe over te halen het voor hen te kopen