Les 7: het voorbereiden van een les

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Advertisements

6 sleutelbegrippen lesopbouw
Medmec 1 Herfst Les 4.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Stagebegeleiding bijeenkomst 2.
Onderzoeksvaardigheden
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 2 Blok 2.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Hoe bereid je lessen voor?
Handelingsplannen.
Lesvoorbereidingen Florette en Betul.
Plannen Doelen.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 10 en 11 Blok 3.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
STagebegeleiding Bijeenkomst 8 Blok 2.
VOORBEREIDING BEROEPS PRAKTIJKVORMING SCHOOLJAAR
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Plannen, uitvoeren en evalueren
Project Pedagoog in de wijk Bijeenkomst week 1.8 Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Keuzethema: differentiatie
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Studieloopbaanbegeleiding
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Over lesbrieven, inhoud en vorm
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Plannen en optimaliseren
Didactiek Lesformulier.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Didactiek Lesformulier.
Leerling- kenmerken Motivatie
Begeleiden les 2.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Gesprekstechnieken Les 3.
Met behulp van formulieren
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Gedragsproblemen en stoornissen
Begeleiden les 1.
Begeleiden Les 9.
SMART – leerdoelen opstellen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Les 7: het voorbereiden van een les Voorbereid op Stage Les 7: het voorbereiden van een les

Wat gaan we doen Uitwisselen eindopdracht Het voorbereiden van een les Doelen formuleren Beginsituatie van je leerlingen Lesvoorbereiding Proeftoets maken Afronden

De interviews: uitwisselen Schuif aan bij een van de vier koppels (ongeveer gelijke aantallen studenten bij koppels) Koppel doet zijn/haar verhaal. Daarna aandacht voor: Hoe vonden jullie het om te doen? Wat heeft jullie verbaasd? Welke nieuwe dingen heb je gehoord? In hoeverre kijk je nu anders tegen het docentschap aan?

Een goed leerdoel is… Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdsgebonden Formuleer voor jezelf voor deze les een SMART doel

Beginsituatie Voorkennis Abstractievermogen Ervaring met leerconcepten Leesvaardigheid Zelfstandigheid Groepsgerichtheid Waarden en normen Motivatie

Soorten lesvoorbereidingen VUT-model Klassieke voorbereidingsformulier Scenariogestuurde lessen DA-model (didactische analyse) Vier groepen: Iedere groep bestudeert de werkwijze en voordelen/ nadelen van een voorbereidingsformat.

Voorbeeld VUT-model Materiaal Tijd Inhoud Activiteiten lln Activiteit docent Organisatie Materiaal Voor- uitblik Uitvoering Terugblik

Klassiek voorbereidingsformulier Lesonderwerp: Datum: Beginsituatie lln: Leerdoelen: Tijd Activiteiten lln Activiteiten docent Materiaal Opening Kern Afsluiting

Scenariogestuurde lessen

DA-model Officiële leerdoelen Beginsituatie van de leerling/ groep Realistische leerdoelen Onderwijsactiviteiten zoals werkvormen en opdrachten Evaluatie op basis van de leerdoelen

Bepalen beginsituatie Observeren Toetsen Gesprekken Boeken Leerlingdossiers Wat is jouw beginsituatie?

Afronding Voor volgende week: Bestuderen H9 Breng je eigen schoolloopbaan van basisschool tot hbo in kaart