Bijeenkomst 7 Jeugdliteratuur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Gemaakt door : Andries Tjeerd de Boer Groep 8
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
VMBO klas 3 Fictie 6 januari 2014.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.
Wat maakt het leven zinvol?
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Harry Potter en de schepping
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Een lessenserie van drie lessen
Bijeenkomst 4 onderwerpen
Fictieanalyse-proza.
Introductie van ‘ruimte’
Verhalen over God, mens en de wereld Deel 2. Verhalen over God, mens en de wereld Nieuwe Testament  vervolg op het oude testament Zijn niet los van elkaar.
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
Hedendaagse literatuur Vijfde college programma  Bezoek aan De dag van de Literatuur  Aanwezigheid?  Presentaties over de historische roman 
opdracht 3 bespreken opdracht 4 introduceren stijlkwesties
Achttiende en negentiende eeuw
Mediawijsheid.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
Als gevechtsvliegtuigen bommen gooien, en het onveilig wordt in de steden, worden kinderen in veiligheid gebracht. Peter, Susan, Edmund en Lucy gaan ook.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
Vraag 1: Wat is het thema van de kinderboekenweek?
Werkstukken en rapporten
Literaire bouwstenen 1 Vertelperspectief.
Aanvaarding en tolerantie
Stage: Basisschool de Klingerberg
Activerende literatuurdidactiek in de onderbouw en het vmbo
Ontwikkeling en de basisschool
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
De theorie achter de verhalen
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Welkom ik maak me sterk.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Literaire bouwstenen Vertelperspectief.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Rauw en troosten.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
1 van 15 Hoofdstuk 8 Jeugdliteratuur. 2 van 15 Door de eeuwen heen Tot 1700 Achttiende eeuw: de verlichting Negentiende eeuw Twintigste eeuw.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Literaire bouwstenen 3.
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
Klas 3vwo Over lezen Blok 3
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Literatuur, maker en maatschappij
Jeugdliteratuur: een reis naar bekende en onbekende werelden
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Realistische en niet-realistische verhalen
Mijn visie op onderwijs
Vwo 6 – literatuur Week
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Klassiekers Vwo 2 – project periode 4.
De schrijver mee op Reis
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Literaire Begrippen.
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 7 Jeugdliteratuur

Bijeenkomst 7 Lectuur (triviale boeken) en/of literatuur De Dioraphte Jongerenliteratuur Prijs (DJP) Genres: andere culturen, fantasy, griezelverhalen en science fiction, sprookjes Mediatheekpresentatiecriteria Tentamenstof

Lectuur of literatuur Het triviale boek algemene kenmerken: 1. Triviale teksten worden in series uitgegeven. Een serie kan gegroepeerd zijn rond de belevenissen van dezelfde hoofdpersonages (Arendsoog, Kameleon) of rond eenzelfde type verhalen (Witte Raven)

Lectuur (triviaal) 2. Kunstzinnige, pedagogische of eisen van taalontwikkeling staan niet centraal, maar de commerciële belangen van de uitgeverij. De boeken moeten snel en goedkoop geproduceerd kunnen worden en zonder al te veel risico's verkocht worden. Warenhuizen, supermarkten, inloopboekhandels.

Lectuur (triviaal) 3. Inhoudelijk zijn de verhalen weinig vernieuwend. Ze sluiten aan bij bekende verhaalpatronen, geven een traditioneel wereldbeeld weer en vallen vaak in herhaling. Ragfijn variëren op hetzelfde thema (Bouquetreeks). Inhoudelijke vernieuwing zou de kopers kunnen afschrikken, wat voor de uitgever een financieel risico kan opleveren.  

Literatuur Literatuur: kunstzinnige, pedagogische en taalontwikkeling staan centraal; oorspronkelijk, geen ragfijne variatie op het reeds bekende; identificatiemogelijkheden; uitgewerkte karakters (round characters = meerdere karaktereigenschappen, karakterontwikkeling).

Literatuur opbouw (niet altijd chronologisch, tijdsprongen), vanuit een ik-perspectief of vanuit een personale vertelsituatie; originaliteit, inhoudelijk vernieuwend, geen traditioneel wereldbeeld, actualiteit, vraagstukken; naast gesloten eind ook open eind. Lege plekken in het verhaal; taalgebruik (aandacht voor stijl, woordkeus, zinsbouw).

Prijzen 1954 eerste Kinderboekenweek doel: jeugdliteratuur promoten 1987 eerste Libris Woutertje Pieterse Prijs (Imme Dros – Annetje Lie en het holst van de nacht) doel: literaire waarde belonen, bevorderen kwaliteit kind- en jeugdboek. * Kritiek: kinderen moeten zelf eisen kunnen stellen om zo het leesplezier te bevorderen. Gouden Zoen (deskundige volwassen jury) Gouden Griffel (CPNB Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) Bekroonde boeken

Prijzen (2) 1988 Kinderjury ontstaan (6 – 12) 1998 Jonge Jury (13 – 16) www.jongejury.nl * Kritiek: kinderen onderschatten goede literatuur, alleen échte critici kunnen prijzen uitreiken  hedendaagse discussie. Dioraphteprijs de enige literaire prijs voor jongerenliteratuur in Nederland en Vlaanderen

verantwoording Neem een jeugdboek in gedachten waarvan je vindt dat het een goed boek is. Probeer vier argumenten te bedenken waarom jij dit een goed boek vindt (inhoudelijk, verhaallijn, personages, identificatiemogelijkheid, functie, originaliteit, taalgebruik, perspectief, begin, eind) Neem een jeugdboek in gedachten waarvan je vindt dat het geen goed boek is. Benoem vier argumenten waarom je dit geen goed boek vindt.

DJP De Dioraphte Jongerenliteratuur Prijs (DJP) is de enige literaire prijs voor jongerenliteratuur in Nederland en Vlaanderen. De DJP bekroont boeken van hoge kwaliteit die goed aansluiten bij de belevingswereld van jongeren.

DJP- de top 3 (1) 1e . Post voor mevrouw Bromley - Stefan Brijs (16x) .. inspirerend … voor leerlingen die interesse hebben in de menselijke aspecten van een oorlog. Ik verwacht vooral dat jongens hiervoor belangstelling hebben en aan hun trekken komen bij dit boeiend vertelde verhaal vanuit meerdere kanten een geweldig geschreven boek over de Eerste Wereldoorlog

DJP(2) 2e . Prikkeldraad - Derk Visser (10x) Het verhaal van Pearl spreekt veel jongeren waarschijnlijk aan …realistisch … staat dicht bij de eigen belevingswereld. "Prikkeldraad wil ik lezen, omdat een vrouwelijke hoofdpersoon minder voorkomt dan een mannelijke.

DJP(3) 3e . De boodschapper - Marcus Zusak (9x) “…fijn dat je ook een goed gevoel kunt krijgen van het lezen van een boek. " "Jongeren zijn bezig met het zoeken naar zichzelf. Wie wil ik zijn?, waar wil heen? Dat soort vragen komen ook in dit boek aan de orde."

Verhalen over andere culturen De aantrekkingskracht van het vreemde Anders en toch herkenbaar Nieuwsgierigheid naar het onbekende Vanuit de hoofdpersoon geschreven Laten nadenken Over cultuurverschillen Over integratie Over racisme

Andere culturen ‘Jonge mensen verdienen een kans om door, met en in boeken uit diverse culturen te ontdekken dat we zoveel wezenlijke vragen delen, dat we bij het zoeken naar antwoorden narratief vorm geven aan onszelf en de groep waartoe wij behoren.’ Marita de Sterck (2003)

Andere culturen Gary Paulsen, Het lied van de honden Gijs Wanders, diverse boeken Ed Franck, Begraaf me over de bergen Geertje Gort, Filz: ‘jonge loot’ Ian Hudson, Sweetgrass Elisabeth Lairdh, Wij zijn Koerdistan Nancy Farmer, Het meer van de duizend schimmen Henning Mankell, Gezichten in het vuur

Fantasy 1. alles is verzonnen: de wereld, de personages de leefregels etc. Paulus de boskabouter, In de ban van de ring 2. de wereld bekend; er gebeuren onmogelijke dingen Pipi Langkous. Pinokkio 3. de hoofdpersonages reizen naar een andere wereld Het oneindige verhaal, Alice in Wonderland èn …….Harry Potter

Fantasy Redenen om dit genre te pakken Ontspanning Vlucht uit de werkelijkheid Prikkelen de fantasie: alles kan Fantasie als kracht om problemen te overwinnen Strijd tussen goed en kwaad op afstand

Griezelverhalen Oorsprong bij gothic novel, eind 18e eeuw Vermenging realiteit en het bovennatuurlijke Spannend door dreiging Frankenstein (1819) Dracula (1897)

Griezelverhalen Jonge lezer kan zich identificeren met de hoofdfiguur: een mensenkind of een fantasiewezen Hoofdfiguren eendimensionaal karakter Doel: het overwinnen van het kwade en hun angst Ruimte: donker bos, immense kelder, kasteel etc. Tijd: middernacht, vrijdag de dertiende, onweer etc. Het verhaal moet niet te echt zijn

Sciencefiction Fictie en wetenschappelijke ontwikkelingen …. Jules Verne met Reis naar de maan (1865) Na de Tweede Wereldoorlog populair Star wars, Star Trek en The X-files Tijdreizen Thema’s Leven na de bom? Het verzet tegen het onmenselijke systeem Thule-trilogie van Beckman

Functies van literatuur De ontspannen functie: behoefte aan ontspanning De creatieve functie: behoefte aan verbeelding en fantasie De emotieve functie: behoefte aan emotioneel welbevinden De informatieve functie: behoefte aan kennis De zingevende functie: behoefte aan zingeving en moreel houvast De esthetische functie: behoefte aan schoonheid

Bij ieder boek? Mogelijkheden……. Recensie Samenvatting Audiofragment Filmpje Andere boeken (proza en poëzie) van dit genre Andere boeken van deze schrijver Info over de schrijver Voorleesadviezen: welke bladzijden +opdrachten Verwerkingsopdrachten- divers

Mythen, legenden, sagen, fabels en sprookjes Mythen bieden een verklaring voor levensvragen en natuurverschijnselen, zoals de schepping, de wisseling van de seizoenen of het mysterie van de dood. Ze doen dat vanuit de relatie tussen mensen en goden.  Legenden zijn heiligenverhalen. De wonderlijke gebeurtenissen hebben een religieuze betekenis en een stichtelijke bedoeling. 

Sagen en fabels Sagen knopen aan bij historische gebeurtenissen, waarvoor een bijzondere verklaring gegeven wordt. Je kunt er een historische kern in terugvinden. Fabels onderscheiden zich van het sprookje door de moraliserende boodschap. De hoofdfiguren zijn er dieren, planten en voorwerpen. Ze bieden een spiegel voor het menselijk gedrag.  

Volkssprookjes en cultuursprookjes Volkssprookjes zijn anoniem en werden oorspronkelijk mondeling overgeleverd. Ze behoren tot het oudste cultuurgoed. De anonieme volksverhalen bevatten irreële elementen, vast verhaalpatroon, beeldend taalgebruik, steeds terugkerende personages en thema’s. Cultuursprookjes zijn van de hand van literaire auteurs. Zij maken gebruik van thema’s, motieven, personages en structuren (verhaalpatronen) uit volkssprookjes, maar voegen er nieuwe figuren en situaties en niet zelden een eigen moraal aan toe.  Godfried Bomans Groot sprookjesboek De rijke Bramenplukker

Structurele benadering analyse van de vorm van het sprookje vast verhaalpatroon er was eens… geeft aan dat het verhaal fictief is stapsgewijze manier van problemen oplossen gebruik maken van contrasten terugkerende personages het handelen van personages vertoont overeenkomsten Deze benadering geeft meer inzicht in het verhaalpatroon. 

Historisch-sociologische benadering het sprookje wordt in de sociale en historische context geplaatst waarbinnen het functioneerde achterhalen waardoor het van volksliteratuur tot kinderliteratuur is geworden. functieveranderingen van het sprookje inhoud past bij de lagere sociale klasse problemen komen voort uit de bestaande machtsverhoudingen tussen mensen Deze benadering verklaart de inhouden van sprookjes door er menselijke problemen in te herkennen. Die inhouden worden in verband gebracht met de maatschappelijke verhoudingen waarbinnen de verhalen functioneerden  

tentamenstof Alle PowerPoints  Geschiedenis van de jeugdliteratuur Genres: definiëring en voorbeeld erbij geven. Functies van jeugdliteratuur  Coillie Normen en waarden  artikelen n@tschool Eigen visie over de functie van jeugdliteratuur? Fictie: lectuur, literatuur? Prijzen voor jeugdliteratuur

Mogelijke toetsvragen 1 Het oorlogsboek is een populair genre binnen de jeugdliteratuur. Welke verschillende mogelijkheden heeft de schrijver binnen dit genre om morele dilemma’s aan te dragen? Geef zo mogelijk voorbeelden 2. Hieronymus van Alphen speelde een belangrijke rol in zijn tijd. a. In welke tijd leefde hij? Licht deze tijd toe. b. Welke rol speelde hij in de ontwikkeling van boeken voor de jeugd?

Per boek Regel een samenvatting van een betrouwbare site. Recenseer het boek Noteer altijd de volgende boekgegevens: Achternaam van de schrijver, voorletters., Titel, Plaats, Uitgever, jaar van uitgave.

Bespreking van recensies Bekijk de geschreven recensies kritisch Sterke punten Zwakke punten Goede voorbeelden? Pakkende citaten? Beeldmateriaal? Links? Extra mogelijkheden per boek aangegeven? Afspraken maken m.b.t. volgende recensies

Groepswerk Recensies schrijven Plan van Aanpak Bronnenonderzoek leesgedrag en leesvoorkeuren Taaluniversum, Stichtinglezen, Narcis.info

Presentatie van de onderzoeksresultaten en website eind blok 2 (week 5 en 6) Uitleg literatuuronderzoek, onderzoeksvraag, uiteenzetting van theoretisch kader Vergelijking praktijk (onderzoeksresultaten) en theorie en conclusie Verantwoording opzet en inhoud website n.a.v. het literatuuronderzoek en de onderzoeksresultaten Meerwaarde van de website Keuzemogelijkheden, lay-out en aantrekkelijkheid, doelgroepgerichtheid, gebruikersvriendelijkheid, diversiteit van doorklikmogelijkheden, motiverend