Bestaat er zoiets als een ideale blend?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Edushock leerfestival
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Professioneel sturen.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
BattleBots The school battle.
Workshop Pabo Conferentie 2014
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
programma 2e bijeenkomst
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
Wat is een communicatieplan?
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Onderwijssymposium D66 4 oktober 2014 Rotterdam Workshop Afstandsonderwijs Steffi Waslander - programmamanager LOI Oscar Helfferich – business development.
Summercourse VO: Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf & Stephan Marchant, AgO
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Evaluatie Leerlijnen.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf, AgO16 oktober
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Werkplekleren Rubbens Jolien Bron: Duerings, L. (2011) Dé criteria voor succesvol werkplekleren. Utrecht: Universiteit Utrecht.
Formatief versus summatief
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Coaching in regioleren
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De juiste route naar het juiste doel
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Gepersonaliseerd leren
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Toetsing Vakdidactiek 2.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Team charter Instrument.
Cijferloos lesgeven bij talen
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Transcript van de presentatie:

Bestaat er zoiets als een ideale blend? Een gezamenlijke zoektocht

de oplossing blend =√ (doelgroep) x ⅔ (kennis÷attitude) ∑ (leermiddel) ≥ toetsvorm 2

ingrediënten en factoren organisatiedoelen doelgroep leerdoelen toetsing functie van media leeromgeving randvoorwaarden ……

Wat is Blended Learning? Blended Learning is “Een mix van e-Learning en andere vormen van leren, waarbij het gaat om distributie van leerinhouden, vormen van communicatie en didactische methoden in relatie tot soorten leerprocessen, of combinaties hiervan.“ Bron: Fransen, J. [2006] Een nieuwe werkdefinitie van blended learning. Open Universiteit Nederland: Tijdschrift OnderwijsInnovatie, jaargang 8, nummer 2, pagina 26 t/m 29.

houding – ego - motivatie welke leerinhoud? Vaardig-heden Attitude Kennis weten begrijpen procedures inzicht creatie ….. kunnen doen handelen construeren vervaardigen …. houding – ego - motivatie denken over waarde – betekenis

waar ligt de nadruk? Vaardig-heden Attitude Kennis

Blended is afstemmen Bij het ontwerpen van leren (instructional design) gaat het om de afstemming tussen doelen – leerproces – toetsing wat is het doel? (analyse) hoe komen we daar? (strategie) en hoe weten we dat het doel bereikt is? (evaluatie)

Constructive Alignment Afstemming tussen doelen, leerproces en toetsing is noodzakelijk voor een effectieve leerweg Doelen vragen om het ontwerp van een bepaald type leerprocessen Doelen en leerprocessen vragen om een bepaald type van toetsing Keuze voor toetsing bepaalt leerproces en daarmee of doelen kunnen worden behaald.

Constructive Alignment – schematisch versie 1.0 Doelgroep Leerdoelen ontwerpproces leerproces toetsing stuurt leerproces zijn de doelen behaald? toetsing validiteit = meten we wat we willen meten? betrouwbaarheid = is de uitslag juist?

Constructive Alignment – schematisch versie 2.0 Doelgroep Leerdoelen evaluatie leerproces doelen sturen leerproces ontwerpproces zijn de doelen behaald? doelen bepalen toetsing organisatiedoelen evaluatie leerproces toetsing stuurt leerproces toetsing validiteit = meten we wat we willen meten? betrouwbaarheid = is de uitslag juist?

Leerprocessen Positie van de lerende Functie van de media Zelfstudie Begeleide leerprocessen Samenwerkend leren Functie van de media Distributie leerinhoud Interactie met de leerstof, of kennisconstructie

Leerprocessen Positie van de lerende E-learning by collaborating Learning from different perspectives Learning from feedback E-learning by interacting E-learning by distributing Learning from information Functie van nieuwe media distribution interaction collaboration

Keuze media doel categorie media Kennismaken, inzicht presentatie College, tekst, video, animatie Onderzoeken, verkennen interactie Web, kennisbank, mediatheek Discussiëren, debatteren communicatie Seminar, forum, live Experimenteren, maken productie Atelier, simulatie, rollenspel, product

onderlinge relatie? Leerpraktijk Type leerproces Soort leerdoelen Doelgroep Beschikbaarheid Visie op leren Juiste blend Werkvormen Media inzet Communicatie Leeromgeving Mengvorm

Leerinhoud / leermiddel Lokaal Vastgelegd, immobiel Leerinhoud / leermiddel Verspreid LAN of internet Synchroon Different place, Same time Communicatie Asynchroon Different place, different time Individueel Leren naar eigen behoefte Leerproces Groepswerk Samenwerkend leren in een groep Interactief Interactie mogelijk met sturing van het leerproces Statisch Cursorische opbouw, lineaire navigatie Leerstrategie

blended learning werkplek

Blended learning C-leren E-leren W-leren Transfer (contact) C-leren (elektronisch) E-leren Samen leren in een (tijdelijke) leeromgeving Individueel of collectief leren via e-learning Transfer (werkplek) W-leren Individueel of collectief leren op de werkplek

Blended learning C-leren E-leren W-leren (functie) gedrag (Psycho- motorische) vaardigheden cognitie & (cognitieve) vaardigheden attitude (functie) gedrag W-leren

Hoe en waar plaats je deze elementen in een blended learning traject? start Formele leerproces afronding Hoe en waar plaats je deze elementen in een blended learning traject? contact leren werkplek leren e-learning

Blended learning traditioneel? start Formele leerproces afronding e-learning contact leren werkplek leren

Blended learning optimale blend? start Formele leerproces afronding e-learning contact leren werkplek leren

Blended learning optimale blend? start Formele leerproces afronding e-learning contact leren contact leren werkplek leren werkplek leren

toetsing √ e-learning contact leren werkplek

waar, hoe en waarom zou ik toetsen? Blended learning start Formele leerproces afronding e-learning contact leren contact leren werkplek leren werkplek leren waar, hoe en waarom zou ik toetsen? toetsing

Blended learning start Formele leerproces afronding toetsing e-learning toetsing contact leren contact leren werkplek leren werkplek leren

Wat je al weet of kunt hoef je niet meer te leren! Blended learning start formele leerproces afronding toetsing toetsing e-learning contact leren contact leren werkplek leren werkplek leren toetsing toetsing Toetsing: Wat je al weet of kunt hoef je niet meer te leren!

informele werkplek leren Blended learning start formele leerproces afronding toetsing toetsing e-learning contact leren contact leren werkplek leren werkplek leren toetsing toetsing informele werkplek leren

Blended learning sturing van het leerproces ondersteuning van de lerende pre start Formele leerproces afronding presentatie van inhoud aansluiten op voorkennis differentiatie leerstijlen logische ordening behapbare brokjes kennis opdoen inzicht & begrijpen betekenis geven oefenen reflecteren op inhoud/proces formatieve feedback motiveren / belonen formatief toetsen toetsing op leerdoelniveau uitvoeren op werkplek toetsing op gedragsniveau transfer naar werkplek reflectie op performance evaluatie op reactieniveau uitvoeren op de werkplek keep it alive instap- toets kick off /introductie committent van omgeving oriëntatie op inhoud start with the end in mind managen verwachtingen afspraken maken

sturing versus ondersteuning door leermiddel via e-learning: software matig uitleg leerpad formatieve toetsing (beperkte) keuze summatieve toetsing oriëntatie bevestiging medaille/badge pluim compliment inzicht voortgang behaald resultaat via personen: trainer leerprocesbegeleider werkplekbegeleider leidinggevende coach mede lerenden collega’s (externe) sturing van het leerproces (externe) ondersteuning van de lerende van leermiddel

Mate van sturing (Vermunt) externe- sturing sterk gedeeld los zelf- sturing hoog destructieve frictie destructieve frictie congruentie constructieve frictie gemiddeld destructieve frictie congruentie laag congruentie constructieve frictie destructieve frictie