‘Wat denken jullie dat het thema wordt van deze les?’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Lessenserie gericht op gezonde leefstijl
Het secundair onderwijs
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
<Naam spreker en school/ gemeente
Nicole Ezendam1, Anke Oenema1, Johannes Brug1,2
Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Aan de slag met de gezondheidsmatrix
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Wij nemen je mee naar de Basisschool in het centrum van Turnhout.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Vrije Basisschool De Krinkel Ruisbroek - Puurs
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
Gezonde voeding op school!
Een handleiding voor deleerkracht
Structuur secundair onderwijs
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
Ik eet het beter ABC, maart 2010.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Wat hebben en met elkaar gemeen?.
V ERKEERSEDUCATIE Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen GROEP 9: Dieter Pollier, Famke Saerens, Anouk Van Der Wildt, Mieke Vanheule, Julie Vlaeminck.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Ante Groep 14.
Pesten.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Lanceerdag Draaiboek “NEONATALE OPSPORING VAN AANGEBOREN METABOLE AANDOENINGEN” 20 oktober 2009 ‘Informeren en sensibiliseren van de doelgroep vóór de.
Wat is Tutti Frutti Een fruitproject in lager en secundair onderwijs Wekelijks is er in de school één vaste fruitdag.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
in de Vrije Basisschool ‘OLVI De Reuzenboom’ in Boom.
Datum Naam school Naam presentator
Handelingsgericht werken
De gezonde school en genotmiddelen
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen Alcohol & drugsbeleid op het Emmaüsinstituut Groep 3.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Thema 4 Pesten en Klasmanagement
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Tutti Frutti Europese schoolfruitactie Tutti Frutti – Fruit op school is een initiatief van: met steun van:
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Gezondheidsbeleid in de wijk Stevenshof Veilig opgroeien Werkgroep School Schoolgezondheidsprofiel Schoolprofiel in Ingevuld door 16 collega’s.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Experten in de derde graad Proefproject
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

‘Wat denken jullie dat het thema wordt van deze les?’

Gezonde voeding Presentatie opdracht wiki Vakdidactiek gedrags- en gedragswetenschappen Ellen Buysse, Mathieu Goeminne, Janne Van Kerckhove, Lien Van Den Berge, Ann Cattrysse en Celine Khan

Overzicht 1. Beginanalyse 2. Wetenschappelijke evidentie 3. Voorstelling verschillende programma’s 4. Sensibilisering/ Implementatie 5. Suggesties en alternatieven

1. Beginanalyse Voorstelling school

Voorstelling school 302 leerlingen waarvan 41 OKAN Scholengemeenschap SGKSO Geraardsbergen Behoort tot Vrij Gesubsidieerd onderwijs

Visie van de school Rekening houden veranderende maatschappij Achtergrond en milieu waaruit leerlingen komen wordt in rekening gebracht Eerste graad:‘taalvaardigheidsonderwijs’ en ‘socio-emotionele ontwikkeling’ Tweede en derde graad:‘preventie en remediëring van studie-en gedragsproblemen’ en ‘oriëntering bij in-en uitstroom

Beginsituatie leerlingen Jongenspopulatie BSO en TSO leerlingen Veel leerlingen waarvan thuistaal niet het Nederlands is Financiële moeilijkheden

Beginsituatie leerkracht Zevende schooljaar aan de slag Verscheidenheid aan vakken gegeven Werkt mee aan project gezonde voeding Maakt deel uit van vakgroep ‘gezondheidsbeleid op school’

Beginsituatie van de school omtrent thema Reeds vakgroep Projectdag Vooral in eerste graad actief Ook roken en hygiëne komen aan bod Tutti Frutti

2. Wetenschappelijke evidentie A. Literatuurstudie: Health Behavior in School aged Children studie (2002) Onderzoek van Matthys et al. (2003) Doctoraatonderzoek Ugent (Matthijs, 2006) B. Belangrijkste conclusies: 1. Te veel eiwitten, verzadigde vetten, suikers te weinig fruit, groenten, complexe koolhydraten 2. Kennis over noodzaak fruit: ASO > TSO > BSO De school als uitvalbasis preventies gezonde voeding

Enkele feiten: een korte quiz Stelling 1: Hoeveel % van de jongeren tussen 17-18 jaar ontbijten nooit? Maak je keuze... 5 % 20 % 50 % Antwoord: 2

Stelling 2: Hoeveel % van de jongeren eten dagelijks een stuk fruit Stelling 2: Hoeveel % van de jongeren eten dagelijks een stuk fruit? Maak je keuze... 25 % 5 % 70 % Antwoord: 1

Stelling 3: Hoeveel % van de jongeren eten minimaal 1 keer per week frietjes? Maak je keuze... 68 % 77% 92 % Antwoord: 2

Ouders: 44% leerkrachten: 53% Ouders: 68% leerkrachten: 76% Stelling 4: Hoeveel % van de ouders en de leerkrachten zijn ervan overtuigd dat de school voldoende aandacht aan gezonde voeding schenkt? Maak je keuze... Ouders: 44% leerkrachten: 53% Ouders: 68% leerkrachten: 76% Ouders: 18% leerkrachten: 31% Antwoord: 3

3. Voorstelling verschillende programma’s Comme chez moi Tutti Frutti Eetgewoonten Aan Tafel

Onze keuze:

‘Aan Tafel’ Doelgroep? Materiaal? Leerlingen uit het lager onderwijs Didactische map Affiches Onderlegger Folders voor ouders,...

Videofragment: http://www.cm.be/nl/110/vitaya_actua/aantaf el.jsp

Voordelen: Een zeer handelingsgericht programma Programma kan als basis gebruikt worden bij klasactiviteiten bij verschillende vakken Programma richt zich op de hele school Leerlingen, directie, ouders en leerkrachten. Kant en klaar programma (voor lagere school) Voldoende theoretisch onderbouwd Bv: Voedingsdriehoek

Nadelen: Doelgroep lagere school Maar: Niveau is met een beetje creativiteit aan te passen aan BSO en OKAN Focus ligt vooral op het klasniveau Schoolniveau minder uitgewerkt

Project uitgewerkt door CM Doelstelling : gezonde voeding in school Reden : 2004: 11% overgewicht 2010: 20% overgewicht 2015: ?

Inhoud Doelgroep: lagere school Aanpak: lessuggesties werkbladen Didactisch: lespakketten kant en klaar Voordelen: implementatievoorbeelden vakoverschrijdend integreerbaar betrokkenheid ouders Nadelen: Weinig uitwerking op schoolniveau Conclusie: Bruikbaar mits enige creativiteit en inzet van school en leerkrachten

4. Sensibilisering/Implementatie ‘Aan tafel’ Sensibiliseren directie Sensibiliseren leerkrachten Sensibiliseren leerlingen Sensibiliseren ouders

Sensibiliseren directie Wat ? Overtuigen van belang van gezonde voeding Oog hebben voor wat school reeds doet Hoe ? Brief Zie ‘suggesties en alternatieven’

Sensibiliseren leerkrachten Waarom? Belangrijkste schakel tussen visie van de directie/school en leerlingen Hoe? Werkgroep “gezondheidsbeleid op school” Nieuwsbrief Zie suggesties en alternatieven

Implementatie school en klas ACTIE DOOR SCHOOL ACTIE IN DE KLAS Ontbijtlokaal Gezond ontbijt Gezonde snacks Water, héél veel water Alternatieven verjaardagsnoep Betrekken ouders info in schoolreglement/website/ info-blad Regelmatig samen ontbijten Gezonde snacks – creativiteit in variatie Ontdekken gezonde voeding in andere culturen/streken Water Medewerking ouders - leerlingen

Sensibiliseren ouders Waarom? Rol in de voedingseducatie Ouders als rolmodel Hoe? Informeren van de ouders Via nieuwsbrief

Groepsopdracht Jullie worden in 3 groepen verdeeld : 1. directie, 2. leerkrachten en 3. leerlingen Elk van deze groepen krijgt een korte opdracht die behoort tot de suggesties en alternatieven

5. Suggesties en alternatieven Directie: 1. Vragenlijst: Mogelijkheid om in te schatten wat er reeds gebeurt Mogelijkheid om concrete werkpunten aan te tonen en op te vangen in project 2. Label: “Certificaat” Duidelijke werk- of verbeterpunten voor toekomst

1. Multidisciplinaire werkgroep 2. Info-moment: Leerkrachten: 1. Multidisciplinaire werkgroep 2. Info-moment: Beginsituatie leerkrachten Leerkrachten als “experten” van de knelpunten ‘kwaliteitslabel’

Leerlingen: 1. Leerlingen eetgewoonten week laten opschrijven 2. Toepassing op actieve voedingsdriehoek 3. Eten volgens actieve voedingsdriehoek

Integraal overnemen vanuit Project ‘Aan Tafel’ Ouders: Integraal overnemen vanuit Project ‘Aan Tafel’ Aangevuld met evaluatiemoment Mogelijkheid tot inspraak en eigen initiatieven

Bedankt voor jullie aandacht ! Zijn er nog vragen?