Professionaliteitsontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Ouders en Kinderen Centraal
De maakbaarheid van de mens en samenleving
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Taalkunde Grammatica A
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
CBE: Centra voor Basiseducatie
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Jongeren Preventie Team
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Bereik en kwaliteit van ondersteuning voor alle kinderen en gezinnen VNG Congres Een wereld te winnen Rotterdam, Drie jaar Academische Werkplaatsen.
Voortgangsgesprek fase 1
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Media en creativiteit Herfst les 3.
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Medmec04 les 1 Engagement.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 10 en 11 Blok 3.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Coaching week Rotterdam Academy.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Solliciteren: wat wil ik?
VOORLICHTING STAGE Sociaal Pedagogische Hulpverlening Instituut voor Sociale Opleidingen.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Reflecteren.
Leer kracht Workshop over competenties van
Evaluatie Cursus.
Docentstages Een inventarisatie van het wat, waarom en hoe.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Hoe leren professionals?
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
A+O project Co-creatie in de praktijk
De veranderende rol van de IB
Kwaliteitszorg Les 4.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Mijn visie op onderwijs
Ethiek in de branche social work
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Intervisie.
gesprekstechnieken Les 2
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

Professionaliteitsontwikkeling intervisie Professionaliteitsontwikkeling In het docentschap Leren met en van elkaar

Te verwerven competenties De student past instrumenten toe voor proces- en productevaluatie van het eigen didactisch en pedagogisch handelen De student evalueert en beoordeelt het didactisch handelen op efficiëntie, effectiviteit, communicatieve en (kunst)pedagogische waarde De student zet uiteenlopende communicatieve vaardigheden in om pedagogische en didactische ideeën toe te lichten naar te onderscheiden doelgroepen en kan deze plaatsen binnen het kader van de waarden en identiteitsuitspraken die gelden binnen een school of instelling   De student toont aan in staat te zijn instrumenten voor proces- en productevaluaties te hanteren en daarbij vakoverstijgende en algemene onderwijsdoelen te betrekken De student speelt een intermediaire rol en toont daarbij een professionele houding

leerdoelen De student weet hoe zij/hij intervisie moeten organiseren en heeft kennis van verschillende methodieken De student kan zelfstandig een intervisiegroep organiseren en in stand houden De student kan reflecteren op de eigen ontwikkeling. De student kan de ervaringen omzetten in concrete activiteiten ter verbetering van de eigen beroepspraktijk.

toetsvormen De student weet hoe zij/hij intervisie moeten organiseren en heeft kennis van verschillende methodieken (reflectie-supervisie) De student kan zelfstandig een intervisiegroep organiseren en in stand houden (verslagen bijeenkomsten) De student kan reflecteren op de eigen ontwikkeling. (reflectie document gekoppeld aan competenties) De student kan de ervaringen omzetten in concrete activiteiten ter verbetering van de eigen beroepspraktijk. (reflectie en stageverslag)

lesprogramma 1 introductie intervisie 2 basisvoorwaarden Vragen stellen Voorbeeld opdracht ( guinnee pig) Groepsopdracht Bespreken en feed-back Ted-talk

De basisvoorwaarden Groep professionals met een vergelijkbare beroepscontext Vertrouwen, vertrouwelijkheid en gelijkwaardigheid Betrokkenheid en participatie Reflectie en feed back Open houding

Methodes 7-stappen methode ( passen wij toe ) Incidentmethode Balint methode Krachtenveld analyse

gesprekstechnieken Opdracht 1 Vorm een groep van 4 personen Interview een persoon

Leer vragen stellen http://hetkind.org/2012/01/02/interview-bas-haring-nooit-stoppen-met-vragen-stellen/

vragen stellen is luisteren naar het antwoord

http://www.youtube.com/watch?v=PkcHstP6Ht0