Inhoudelijke samenwerking “……..Palet Vliedberg” Samenwerking kernpartners
Start: Intentieverklaring Stichting Sphinx en basisschool ‘t Palet in 1999/2000
Bestaande samenwerking Projectgroep Vliedberg Werkvloeroverleg Netwerk Jeugdhulpverlening Jongerenwerk (Leefstijl) Peuterspeelzaal Huisvesting BSO “Kids en Co” in “ ‘t Palet”
Van eigen initiatief naar……… Regievoering door verantwoordelijke overheid Opzet organisatiemodel Instellen “werkgroepen” Professionele ondersteuning
Beleidsgroep Brede School Palet Vliedberg Samenstelling: -Mikz: BSO: Kids en Co KDV: Belle Fleur -Stichting PSZ Heusden:PSZ Beertje Boog -Stichting Scala:Basisschool ‘t Palet -AMW Juvans -Stichting Sphinx: *wijkwinkel *buurthuis *jongerenwerk *soc.cult.werk
Professionele ondersteuning Zet, Centrum voor Maatschappelijke Ontwikkeling voor Noord-Brabant: Yurda Atas Marisca Boer
Eerste stap Uitgangspunt: visie van elke afzonderlijke instelling Samenvoegen tot één visie Gezamenlijk gedragen visie
Tweede stap Van visie naar doelstellingen: De partners in de brede school hebben een gezamenlijk inhoudelijk beheer en een integraal aanbod van activiteiten gerealiseerd. Er is een doorgaande lijn 0-14 jaar tussen kinderopvang, peuterspeelzaal, basisonderwijs, voortgezet onderwijs en jongerenwerk. De leefwereld en leefstijl van jongeren in de vrije tijd in de buurt of wijk is in beeld gebracht en op basis daarvan zijn buitenschoolse activiteiten gerealiseerd. De samenwerking met de bibliotheek is uitgewerkt. De samenwerkingspartners in de “buitenschil” zijn in beeld gebracht.
Tweede stap 6. Er zijn dagarrangementen. 7. Er zijn activiteiten om de ouderbetrokkenheid te bevorderen en in stand te houden. 8. De partners in de Brede School hebben een overzicht gemaakt van de manieren waarop zij de bewoners betrekken bij de Brede School. 9. Bijdrage leveren aan het Centrum voor Jeugd en Gezin in de kern Vlijmen. 10. Het verbeteren van de sociale cohesie in de wijk door het creëren van een laag-drempelig sociaal-maatschappelijke Brede School met Buurthuis en Wijkwinkel
Derde stap Van doelstellingen naar plannen van activiteiten Voorbeelden: A: Doelstelling 2: Er is een doorgaande lijn 0-14 jaar tussen Kinderopvang, Peuterspeelzaal, basisonderwijs, voortgezet onderwijs en jongerenwerk Inventariseren wat er al is, wat efficiënter kan, wat ontbreekt. Ontwikkelen signalering/doorgaande lijn basisschool en Kinderopvang. Ontwikkelen ‘warme terugkoppeling’ primair onderwijs voortgezet onderwijs. Formaliseren van signalering/overdracht basisonderwijs , voortgezet onderwijs Jongerenwerk. Formaliseren van signalering/overdracht basisonderwijs school maatschappelijk werk. Ontwikkelen c.q. formaliseren signalering/overdracht consultatiebureau jeugdgezondheidszorg Kinderopvang Peuterspeelzaal ………..
Derde stap Van doelstellingen naar plannen van activiteiten Voorbeelden: B: Doelstelling 10: Het verbeteren van de sociale cohesie in de wijk door het creëren van een laag-drempelig sociaal-maatschappelijke Brede School, waarin Buurthuis en Wijkwinkel De Wijkwinkel - huidige situatie - nieuwe situatie 2. Buurthuis “de Mand”
Vierde stap Van geformuleerde activiteiten naar uitvoering: - oprichten activiteitenraad - elke kernpartner vertegenwoordigd - toevoegingen: * dienstencentrum “de Berg” * Cello * Klankbordgroep * Voetiusschool
Inventarisatie buitenschilpartners Cello De Aleph Halt Oost-Brabant Harmonie de Eendracht Hockeyclub Vlijmen Huisartsenpaktijk Amaru JNW/Stichting Kinderboerderijen Heusden LTC De Hoge Heide
Inventarisatie buitenschilpartners RKVVV Vlijmense Boys Showband Nieuwkuijk Stichting Jeugdvakantiewerk Tafeltennisvereniging Hooghei Total Fit Vivent Jeugdgezondheidzorg Koning Willem I College Bibliotheek
Samen met elkaar…. Doorgaan!!!! En dan nu ……. En dan nu…….. Samen met elkaar…. Doorgaan!!!!