ir Willum Cornelissen & ir. Harry vd Kallen Betweter of Calculator? Even voorstellen Willum Cornelissen De Planeconoom Betweter of Calculator? Mei 2007 Presentatie voor docententeam Fontys Hogescholen V & M
Presentatie voor docententeam Fontys Hogescholen V & M Willum Cornelissen Mei 2007 Presentatie voor docententeam Fontys Hogescholen V & M
Parameters Markt Beleid Tijd Omvang Kwaliteit Techniek Varianten en Parameters, wel complex, een ontwarbare kluwen Mei 2007 Presentatie voor docententeam Fontys Hogescholen V & M
Het Rendement van de Ruimte Ruimte wordt ontwikkeld Ontwikkelen is (ver)bouwen Bouwen is investeren Investeren wordt Exploiteren Exploiteren: Gebruikswaarde (het mag wat kosten) Ruilwaarde (het moet wat opleveren) Mei 2007 Presentatie voor docententeam Fontys Hogescholen V & M
Vraag en Aanbod Vastgoed Wie In functie van Particulieren Private instellingen (bedrijven) Woningcorporaties Overheid: Gemeenten Provincies Rijksoverheid Overheidsinstellingen Beleggers Andere participanten Eigenaar van: Grond Opstallen (bouwwerken) Infrastructuur Bezitter van exploitatierechten Beheerders (…) Huurders (…) Beroepsbeoefenaar Makelaar, Projectontwikkelaar, Adviseur Mei 2007 Presentatie voor docententeam Fontys Hogescholen V & M
Presentatie voor docententeam Fontys Hogescholen V & M Rekenen op de Toekomst … de Meerwaarde Ruilwaarde nu en/of straks Nut van de Gebruikswaarde Opbrengsten: Verkoopprijzen, of: Huren en bijdragen Restwaarden Waarde in de tijd: Voor het primair proces Bijkomende effecten minus Kosten: Investeringen Exploitatiekosten minus Kosten: kosten Eigendom of bezit Gebruikskosten Mei 2007 Presentatie voor docententeam Fontys Hogescholen V & M
Presentatie voor docententeam Fontys Hogescholen V & M Vastgoed rekenen voorbeeldje Mei 2007 Presentatie voor docententeam Fontys Hogescholen V & M
Presentatie voor docententeam Fontys Hogescholen V & M Varianten Functioneel programma Fasering in de tijd voorbeeldje Mei 2007 Presentatie voor docententeam Fontys Hogescholen V & M
De Planeconoom Kosteneffectiviteit The Art of €conomy Betweter of Calculator? Mits goede partner: Iemand met ideeën die ook goed kan rekenen Motto: Kosteneffectiviteit The Art of €conomy Mei 2007 Presentatie voor docententeam Fontys Hogescholen V & M
Hoe kan men dit vak leren? Schets van een programma Mei 2007 Presentatie voor docententeam Fontys Hogescholen V & M
Schema Lessen en Oefeningen Inleiding (rol en positie planeconomie) Voorbeeld 1 Herbouwplan (voormalig Klooster - of oud fabrieksgebouw) “Calculeren” 1 (bouw- en investeringskosten) Rekenen in de tijd 1 (exploitatie- en gebruikskosten) Voorbeeld 2 Nieuwbouw (binnenstadsproject - of stationslocatie vinexwijk) “Calculeren” 2 (taxeren en waarderen) Rekenen in de tijd 2 (investeringen, inkomsten en restwaarden) Voorbeeld 3 Revitalisering (herontwikkeling combinatie wonen/werken) “Calculeren” 3 (risico-analyse) Rekenen in de tijd 3 (spelen met de parameters / programma’s koop huur / kwaliteitsgrenzen / faseringen) Rollenspel / Game (haalbaarheidsalternatieven) Minimum stoomcursus A: Lessen / Instructies ca 10 x 1u à 2u (1 t/m 10) B: Workshops (voorbeelden) ca 3 x 2u (2 + 5 + 8) C: Oefeningen/Atelier ca 7 x 3u (3/4 + 6/7 + 9/10 en 11) D: Visites: ca 3 x 2u (tussendoor) Makelaar, Projectontwikkelaar, Adviesbureau Totaal = 15+6+21+6 = 48u in ca 15 bijeenkomsten Mei 2007 Presentatie voor docententeam Fontys Hogescholen V & M