SETQ Systematic Evaluation Teaching Qualities
SETQ meet- en verbetersysteem SETQ: INDIVIDUELE opleiders DRECT: opleidingsklimaat AFDELINGSniveau
SETQ. Heelkunde, OOR AMC. 31 aug 2010. Wat wordt gemeten? [Anesthesiology 2009. NTvG 2010. PLoS ONE 2010/2011] Waarderen (5 punts Likertschaal): Opleidingsklimaat (5) Bejegening (4) Communicatie over leerdoelen (4) Toetsing van AIOS (4) Feedback aan AIOS (4) 6. Specialisme specifieke vragen (variabel) Rolmodel / alg oordeel Formuleren (in woorden): Benoem sterke punten van het functioneren van dit staflid als opleider Geef concrete verbetersuggesties voor dit staflid Dr MJMH (Kiki) Lombarts. m.j.lombarts@amc.uva.nl. 020-566.8635. 3
SETQ: landelijke deelname Totaal, bij benadering: 30 ziekenhuizen 130 opleidingen 1750 opleiders 1550 AIOS
Deelname SETQ Alle deelnemers (1e metingen) SETQ. Heelkunde, OOR AMC. 31 aug 2010. Deelname SETQ Alle deelnemers (1e metingen) STAF AIOS Aantal genodigden 1648 1422 Respons % 81% 77% AIOS voerden 10215 evaluaties uit 9.3 (1 – 57) evaluaties per AIOS! Dr MJMH (Kiki) Lombarts. m.j.lombarts@amc.uva.nl. 020-566.8635. 5
Betrouwbare Individuele Feedback Rapporten (FBR) FBR betrouwbaar bij > 4 aios evaluaties per opleider Aantal AIOS evaluaties per staflid: 6.6 (min – max) 1 – 25
Individuele SETQ Feedbackrapport
Feedbackrapport, deel I: Zelf AIOS Peers 8
Feedbackrapport, deel III: Sterke punten Verbetersuggesties Geweldenaar op OK. Is leuk en leerzaam om met Dr X te mogen opereren. Zeer laagdrempelig in overleg. Oogt zeer scherp in het stellen van diagnosen en het analyseren van een nieuw probleem. Leerzaam. Direct en heldere sturing zo nodig Benaderbaar in de dienst en daar buiten, laagdrempelig, duidelijk plan mee te maken Goede operateur, geeft peroperatief ook veel instructies & feedback laat elke assistent in zijn/haar waarde. Geeft assistent de ruimte om zelf na te denken en te handelen, terwijl hij (ongemerkt) nauwlettend superviseert. Mag meer toetsen en tijd nemen voor uitleg en onderwijsmomenten Peroperatief hardop denken en uitleg geven. Tijd nemen voor nabespreken operatie. In niet-operatieve settings meer leermomenten creëren. Meer opleidingsingrepen door assistenten laten doen. Mag wat geduldiger zijn. Meer leerdoelen opstellen en bespreken. 9
Hoe kijken AIOS naar hun opleiders? Resultaten UMCG 2 mei 2010
Bevindingen SETQ SETQ discrimineert goed tussen: opleiders opleidingen opleiderskwaliteiten specialismen Grootste variatie binnen de vakgroepen/maatschappen Best scorende opleidersaspect: Bejegening van aios Minst scorende opleidersaspect: Communicatie over leerdoelen
Bevindingen SETQ Indien een zelfgekozen norm van 3.5 op 5 puntsschaal wordt gehanteerd hoeveel % van de opleiders voldoet dan hieraan per opleiderskwaliteit: Opleidingsklimaat: 75.5% Bejegening: 91.4% Communicatie over leerdoelen: 41.5% Toetsing van AIOS: 71.8% Feedback aan AIOS: 79.7%
Samenvattend Feedback geven is nodig om opleiders te helpen goed te blijven of te worden SETQ is daarbij effectief hulpmiddel AIOS goed in staat om opleiders feedback te geven. ‘Vrije tekst’- opmerkingen zijn (meest) bruikbaar voor opleiders. Goed feedback formuleren is een hele kunst. Na meten komt (mogelijk/zonodig) veranderen. AIOS observeren verschillen