SETQ Systematic Evaluation Teaching Qualities

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PAVO Proces-Analyse, -Verbetering en -Ontwikkeling met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte.
Advertisements

Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Beter naar 2013 Landelijke Opleidersdag Interne Geneeskunde
De ontwikkeling van de 7 competenties
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Leren dienstdoen op de huisartsen post. Aios deel, leren dienstdoen op de Hap. Hao deel, begeleiden Aios op Hap. Taakverdeling Aios, Hao, Hap. Wetten en.
(Zelf)-evaluatie, en dan? Workshop NIV, 13 dec 2012
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Een goed gesprek Jan Harmen Rietman Schouten & Nelissen.
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
Academie voor Management
De “ leraar” als rolmodel
Collectief portfolio groep 3
Tevredenheidsonderzoek 2007
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Competentiegericht opleiden
Nieuwe Leermiddelen Rindert de Vries UMCG * Ochtendrapport voorzitterschap.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Tevredenheidsonderzoek 2009 Sinte-Maartenschool, Meise.
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
School-als-organisatie en schoolcultuur
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Rollen schuldhulpmaatje
Tevreden studenten. Hoge waardering
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
Hoe brei een team?.
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Personeelsessie LOKO.
saMBO ICT Vrijdag 30 januari 2015
Naam workshopbegeleider
Aanpak problematisch gedrag
Kwaliteitsinstrumenten
LMSO Congres “Ba-Ma mobiliteit” BMSO Historie BMSO Ba-Ma mobiliteit Resultaten NVMO discussie Enquête master voorlichting.
Workshop evalueren Dcp
Medische Vervolgopleidingen UMCG
Coaching week Rotterdam Academy.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Gespreksvaardigheden
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink Workshop 3.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
De ontwikkeling van de D-RECT Opleidingsklimaten meetbaar maken Klarke Boor.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Toetsing en toetsontwikkeling
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Systematic Review Flitstraining: Patient Perception Program MMV Congres “Voortdurend Bewegen” Prof. Dr. Kiki Lombarts & MSc. Renée Scheepers Onderzoeksgroep.
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Lezen van wedstrijd formulier NAAM: CURSUS: DOCENT: WEDSTRIJD: DATUM:
Intervisie, coaching, mentoring, opleidingsbegeleiding…
Feedback op professioneel gedrag. De normaalste zaak van de wereld.
Wedstrijdanalyse formulier
Aantrekkelijk formuleren
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Jij als werkplekbegeleider!
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Jij als werkplekbegeleider!
Transcript van de presentatie:

SETQ Systematic Evaluation Teaching Qualities

SETQ meet- en verbetersysteem SETQ: INDIVIDUELE opleiders DRECT: opleidingsklimaat AFDELINGSniveau

SETQ. Heelkunde, OOR AMC. 31 aug 2010. Wat wordt gemeten? [Anesthesiology 2009. NTvG 2010. PLoS ONE 2010/2011] Waarderen (5 punts Likertschaal): Opleidingsklimaat (5) Bejegening (4) Communicatie over leerdoelen (4) Toetsing van AIOS (4) Feedback aan AIOS (4) 6. Specialisme specifieke vragen (variabel) Rolmodel / alg oordeel Formuleren (in woorden): Benoem sterke punten van het functioneren van dit staflid als opleider Geef concrete verbetersuggesties voor dit staflid Dr MJMH (Kiki) Lombarts. m.j.lombarts@amc.uva.nl. 020-566.8635. 3

SETQ: landelijke deelname Totaal, bij benadering: 30 ziekenhuizen 130 opleidingen 1750 opleiders 1550 AIOS

Deelname SETQ Alle deelnemers (1e metingen) SETQ. Heelkunde, OOR AMC. 31 aug 2010. Deelname SETQ Alle deelnemers (1e metingen) STAF AIOS Aantal genodigden 1648 1422 Respons % 81% 77% AIOS voerden 10215 evaluaties uit 9.3 (1 – 57) evaluaties per AIOS! Dr MJMH (Kiki) Lombarts. m.j.lombarts@amc.uva.nl. 020-566.8635. 5

Betrouwbare Individuele Feedback Rapporten (FBR) FBR betrouwbaar bij > 4 aios evaluaties per opleider Aantal AIOS evaluaties per staflid: 6.6 (min – max) 1 – 25

Individuele SETQ Feedbackrapport

Feedbackrapport, deel I: Zelf AIOS Peers 8

Feedbackrapport, deel III: Sterke punten Verbetersuggesties Geweldenaar op OK. Is leuk en leerzaam om met Dr X te mogen opereren. Zeer laagdrempelig in overleg. Oogt zeer scherp in het stellen van diagnosen en het analyseren van een nieuw probleem. Leerzaam. Direct en heldere sturing zo nodig Benaderbaar in de dienst en daar buiten, laagdrempelig, duidelijk plan mee te maken Goede operateur, geeft peroperatief ook veel instructies & feedback laat elke assistent in zijn/haar waarde. Geeft assistent de ruimte om zelf na te denken en te handelen, terwijl hij (ongemerkt) nauwlettend superviseert. Mag meer toetsen en tijd nemen voor uitleg en onderwijsmomenten Peroperatief hardop denken en uitleg geven. Tijd nemen voor nabespreken operatie. In niet-operatieve settings meer leermomenten creëren. Meer opleidingsingrepen door assistenten laten doen. Mag wat geduldiger zijn. Meer leerdoelen opstellen en bespreken. 9

Hoe kijken AIOS naar hun opleiders? Resultaten UMCG 2 mei 2010

Bevindingen SETQ SETQ discrimineert goed tussen: opleiders opleidingen opleiderskwaliteiten specialismen Grootste variatie binnen de vakgroepen/maatschappen Best scorende opleidersaspect: Bejegening van aios Minst scorende opleidersaspect: Communicatie over leerdoelen

Bevindingen SETQ Indien een zelfgekozen norm van 3.5 op 5 puntsschaal wordt gehanteerd hoeveel % van de opleiders voldoet dan hieraan per opleiderskwaliteit: Opleidingsklimaat: 75.5% Bejegening: 91.4% Communicatie over leerdoelen: 41.5% Toetsing van AIOS: 71.8% Feedback aan AIOS: 79.7%

Samenvattend Feedback geven is nodig om opleiders te helpen goed te blijven of te worden SETQ is daarbij effectief hulpmiddel AIOS goed in staat om opleiders feedback te geven. ‘Vrije tekst’- opmerkingen zijn (meest) bruikbaar voor opleiders. Goed feedback formuleren is een hele kunst. Na meten komt (mogelijk/zonodig) veranderen. AIOS observeren verschillen