Doel: rekening met elkaar houden
Rek uit en stop spel Sta in een groepje in de Doe alsof de kring van is. Je mag hand niet loslaten. Rek uit of loop zo dicht mogelijk naar elkaar toe. Gaat het niet langer, dan roep je “STOP”!!!
Wat zou er zijn gebeurd als we niet waren gestopt toen iemand “stop” riep? In dit spel hebben we rekening met elkaar gehouden. Wat is rekening met elkaar houden? Waarom is het belangrijk om rekening met elkaar te houden in de klas?
Regels bij het spel: Vraag altijd: “Mag ik van jou ...?” Wacht op je beurt als je iets wilt vragen aan iemand die in gesprek is. Laat elkaar uitspreken Als je geruild hebt, zeg je: “Dankjewel!”
Vragen: Makkelijk/moeilijk om voorwerp te krijgen? Hoe kwam dat? Heb je je aan de regels gehouden? Hoe was dat? Hoe vraag je om iets (bijv. potlood lenen?) Laat eens je gezicht zien hoe het voelt, als iemand iets van je pakt zonder het te vragen? Gaat afpakken altijd expres, of ook wel eens per ongeluk?
Iedereen geeft het voorwerp nu met een “overdreven” bedankje terug aan de eigenaar.
Lootje trekken Schrijf je naam. In de hoge hoed. Trek een naam (niet jezelf) van een klasgenoot. Maak een tekening voor dat kind, met iets aardigs erbij geschreven. Volgende week gaan we de tekeningen bespreken en uitdelen. Is voor in portfolio.