Presentatie EUclaim Verordening 261/2004 de impact op uw onderneming
Presentatie EUclaim
Klachten Europeese reizigers (Bron: Europeese Commissie)
Presentatie EUclaim Huidige service niveau’s Top EU vliegvelden 2006
Presentatie EUclaim Annuleringen:1.5 – 2% Vertragingen: 25% Gemiddeld: vluchten in de EU vertraagd. Dagelijks! 300 – 450 vluchten in de EU geannuleerd. Dagelijks! Primaire redenen voor vertragingen (Bron: eCoda, )
Presentatie EUclaim De situatie verergert (Bron: eurocontrol)
Presentatie EUclaim
Passagier AirlineReisbureau Wetgever Toezicht- houder
Presentatie EUclaim “Overmacht” Van Dale woordenboek: [jur.] niet-toerekenbare onmogelijkheid om zijn verplichting na te komen Verordening: In geval van “Extreme omstandigheden” die niet zijn te vermijden zelfs al zijn alle maatregelen getroffen: Luchtverkeersleiding Politieke instabiliteit Extreme weersomstandigheden Veiligheidsrisico’s
Presentatie EUclaim “Overmacht” Van Dale woordenboek: [jur.] niet-toerekenbare onmogelijkheid om zijn verplichting na te komen => force majeure Afgelopen donderdag: 10 cm sneeuw, 74 vluchten geannuleerd. Overmacht ? Volledig voorspelbaar Bedrijfseconomisch begrijpelijk De ene passagier is blijkbaar belangrijker dan de andere.
Presentatie EUclaim Passagier COMPANY AirlineReisbureau Wetgever Toezicht- houder
Presentatie EUclaim
Eerdere initiatieven EU heeft 2 initiatieven tot inzage en uitvoering kwaliteit luchtvaart: CAPRS (2004) COQPIT (2006) Beide projecten zijn door sterke druk luchtvaartlobby ingetrokken.
Presentatie EUclaim februari 2007: opening balie Schiphol
Presentatie EUclaim EUclaim geeft inzicht: Uit analyse blijkt duidelijke voorspelbare annuleringspatronen: Bepaalde routes, Bepaalde vluchten, Bepaalde dagen van de week. Conclusie: van overmacht is in meerderheid geen sprake. Net als overboekingen zijn annuleringen een bedrijfseconomisch management tool. EUclaim zal jurisprudentie afdwingen!
Presentatie EUclaim