Hoofdstuk 4 ICT en mensen h4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
“Stretchen of stollen”
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Interventie en implementatie
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Risico’s en gevaren van techniek
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Workshop Relationele en seksuele vorming
Verandering & Weerstand
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Theo Bachet HEAO BI MIT 1997 BPMIT 2008.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid en eHealth-platform Gedelegeerd bestuurder Smals vzw Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 111 Macht en politiek.
Quiz. Aaron heeft het gevoel ingeklemd te zitten. De oorzaak van dit gevoel komt vooral door: a. zijn eigen beleving en eigen gedrag; b. de aansturing.
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Flexibiliteit van Medewerkers Stimuleren Prof. Dr Mandy van der Velde
Transactionele analyse en sociale rollen
recipients’ impressions of senders’ likability
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Samenwerken Werken in Teams.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Voorkomen van weerstand
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Rol van cultuur bij kennismanagement Jan Meijer Den Haag, 1 december 2005.
Personeelsmanagement
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Een explorerend onderzoek naar inzet van familieleden bij dwangtoepassing.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Hoe Agile bent u? Hoe Agile kunt u zijn?
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
1 GAMIFICATION BANKIEREN & SPELEN? 10 SEPTEMBER. 2 WIE BEN IK?
Hoofdstuk 4 Elektriciteit. Weerstand van een draad weerstand in een draad.
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Leidinggeven voor eerste verkoper
Welkom bij DAIly NURSE.
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 4 ICT en mensen h4

ICT en mensen Wat zijn menskanten van ICT? Hoe beïnvloedt ICT werk? Bepaalt ICT werk of heeft de gebruiker invloed? Positieve of negatieve ervaring met ICT op werk? Oorzaken van steun of weerstand bij ICT systemen? Uitingen van steun of weerstand? Hoe acceptatie bevorderen? h4

Werkzame beroepsbevolking achter de computer

Veranderende context van werk en ICT flexibiliteit, multi inzetbaar resultaatafhankelijkheid beoordeling op resultaten, niet door direct toezicht of aanwezigheid teamwerk upgrading meer vraag naar hoogopgeleiden downgrading meer vraag naar laagopgeleiden dualisering minder vraag naar middenkader h4

ICT ontwerpen vanuit taken van mensen? Taakverrijkingsmodel variëteit identificatie significantie autonomie feedback ICT en human resource management eHRM, big brother management? ETHICS-methode van systeemontwikkeling h4

Weerstand tegen nieuwe informatiesystemen veel voorkomende redenen: verandering van de inhoud van werk onzekerheid over werk en inkomen verlies van macht en status onzekerheid, onbekendheid en gebrek aan informatie Algemene verklaringsgronden: mens ‘mensen willen niet’ systeem ‘systeem deugt niet’ interactie ‘systeem past niet bij organisatie’ h4

Weerstandoorzaken en aanbevelingen h4

Acceptatie en weerstand Technology Acceptance Model h4

Acceptatie van innovaties volgens Rogers afhankelijk van 1 relatief voordeel in perceptie van gebruiker 2 begrijpelijkheid en toepasbaarheid 3 uitprobeerbaarheid voor gebruiker 4 passendheid bij huidig gedrag van gebruiker 5 waarneembaarheid voor anderen 6 passend bij waarden en normen gebruiker Hoe kan dit op ICT worden toegepast? h4

Cultuur en ICT Kan ICT cultuurversterkend werken? Voorbeelden Kan ICT cultuurverarmend/verzwakkend werken? Wat kan de rol van ICT zijn bij cultuurhanhaving in nieuwe organisaties? virtualisering, verspreiding, vervaging grenzen enz. h4

Informatiesystemen versterken/verzwakken cultuurtypes h4