Hoofdstuk 4 ICT en mensen h4
ICT en mensen Wat zijn menskanten van ICT? Hoe beïnvloedt ICT werk? Bepaalt ICT werk of heeft de gebruiker invloed? Positieve of negatieve ervaring met ICT op werk? Oorzaken van steun of weerstand bij ICT systemen? Uitingen van steun of weerstand? Hoe acceptatie bevorderen? h4
Werkzame beroepsbevolking achter de computer
Veranderende context van werk en ICT flexibiliteit, multi inzetbaar resultaatafhankelijkheid beoordeling op resultaten, niet door direct toezicht of aanwezigheid teamwerk upgrading meer vraag naar hoogopgeleiden downgrading meer vraag naar laagopgeleiden dualisering minder vraag naar middenkader h4
ICT ontwerpen vanuit taken van mensen? Taakverrijkingsmodel variëteit identificatie significantie autonomie feedback ICT en human resource management eHRM, big brother management? ETHICS-methode van systeemontwikkeling h4
Weerstand tegen nieuwe informatiesystemen veel voorkomende redenen: verandering van de inhoud van werk onzekerheid over werk en inkomen verlies van macht en status onzekerheid, onbekendheid en gebrek aan informatie Algemene verklaringsgronden: mens ‘mensen willen niet’ systeem ‘systeem deugt niet’ interactie ‘systeem past niet bij organisatie’ h4
Weerstandoorzaken en aanbevelingen h4
Acceptatie en weerstand Technology Acceptance Model h4
Acceptatie van innovaties volgens Rogers afhankelijk van 1 relatief voordeel in perceptie van gebruiker 2 begrijpelijkheid en toepasbaarheid 3 uitprobeerbaarheid voor gebruiker 4 passendheid bij huidig gedrag van gebruiker 5 waarneembaarheid voor anderen 6 passend bij waarden en normen gebruiker Hoe kan dit op ICT worden toegepast? h4
Cultuur en ICT Kan ICT cultuurversterkend werken? Voorbeelden Kan ICT cultuurverarmend/verzwakkend werken? Wat kan de rol van ICT zijn bij cultuurhanhaving in nieuwe organisaties? virtualisering, verspreiding, vervaging grenzen enz. h4
Informatiesystemen versterken/verzwakken cultuurtypes h4