Functiedifferentiatie: De verpleegkundige als Gedragstherapeutisch Medewerker

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
Advertisements

Verwelkoming en terugblik op 2007 door dhr. Jaak Floridor, voorzitter rvb VMSW.
Automatic Delivery Rewards Basisprincipes. Automatic Delivery Rewards •Automatic Delivery Rewards of ADR is een programma waarvoor Distributeurs en Klanten.
Kwaliteitsregistratie voor verpleegkundigen, hoe en Waarom?
Ondervoeding bij kinderen in het ziekenhuis
De stand van zaken in Enkele cijfers - verneveling Rond de flesjes per jaar verstrekt aan alle deelnemers …….en even zoveel naalden, spuiten.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Basel III toegelicht externe presentatie
Is uw eigendom gestolen?. Wordt je daar niet vreselijk nijdig van!
VAKBEKWAAMHEID Beroepschauffeurs. VAKBEKWAAMHEID •Wettelijke basis: KB 04/05/2007 •Toepassingsgebied: Houders van een rijbewijs C1, C1+E, C, C+E, D1,
Omvang van de ambachtseconomie
1 9 formulieren bereikten ons nog na de opmaak van deze PowerPoint, respons bedroeg dus 159 Jan Geurts,
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
Beheer en exploitatie binnensportaccommodaties
Gesubsidieerd NASM / MBO 4 Personal Training opleiding
CGT als hulpmiddel in de verpleegkundige praktijk
Wat is nu eigenlijk het probleem?
Resultaten marktonderzoek TNS NIPO
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
HERVORMING JEUGD VOETBAL. U21 seiz seiz TERREIN (art. 1202) (L x B) 100/110 x 55/75idem DOEL(L x H) 7,32 x 2,44idem DUUR (art. 1303) 2 x.
1 LEDENVERGADERINGEN ACV-OPENBARE DIENSTEN STAD + OCMW ANTWERPEN 23/06/2009 en 25/06/2009 Auditorium – Nationalestraat 111 te Antwerpen.
Kabels en leidingen nabij watergangen
UU - 26 oktober 2010 Wat is en doet de NVO? De NVO-registraties.
Radboud Universiteit Nijmegen 22 februari 2008
Diseasemanagement in de praktijk
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Een geluksmopje….. Alleen het lezen van deze mop brengt geluk.
Optellen en aftrekken tot 100 TE + E = TE mb
Afkoppelen in Kortrijk: het beleid. INHOUD Kader Historiek Subsidies Rol afkoppelingsadviseur.
VOOR WERKZOEKENDE 40+ERS
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Universitair Medisch Centrum Utrecht
De nieuwe voorschrijvers
Vrijheid van vestiging
Wetgeving Trillingen C.J. Dietvorst Arbeidsinspectie Vakgroep Arbeidshygiëne.
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
Schagen 6 maart Wat is het probleem? Wat is de analyse? Wat is de oplossing?
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Alternatieven beperking Witteveenkader Eddy Haket Stichting van de Arbeid.
Samenwerken met de gemeente: FACT Jeugd West-Friesland
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Globale monitoring van de voedingsintake
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
Studiefaciliteitenregeling
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Doel van deze presentatie!
Accreditatie Cie Dr Harriette Verwey SBHFL.
Studie hoofdontsluiting Leek-Roden werkatelier 15 oktober 2008 (verkeerskundige aspecten)
De klinisch verloskundige Van nu en de nabije toekomst!
Dienst Belastingen - 21 juni 2012 Belasting op motoren Overzicht
Stand van zaken oktober 2006 Arjen de Vries, voorzitter V&VN-NP.
Vraagstuk: korting ( type 1)
Werkvormen als huisarts. Programma: Inleiding. Rollenspel. Diverse kennis domeinen / subgroep. Plenaire uitwisseling.
Vervanging Riolering Willem Weysingel e.o. Lex HussaartsProjectleider 22 sept 2014.
Het jaar van de waarheid!
Stellingen professionele ontwikkeling. 2 Stelling 1 Op de Dag van de Leraar gingen wiskundedocent René Kneyber en docent Nederlands Michelle van Dijk.
Het jaar van de waarheid!. Agenda › Grip op de herziening: implementatievraagstukken › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling › Wat kun je.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Kennis delen.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Op weg naar 2020: beroepsprofielen en functiedifferentiatie
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Transcript van de presentatie:

Functiedifferentiatie: De verpleegkundige als Gedragstherapeutisch Medewerker

Jacques Oomen Voorzitter Opleidingscommissie VGCt

Enige data Eind 2002: VGCt Register GM ingesteld In 5 jaar n=100 opgenomen in register t/m 2007: 56 basiscursussen erkend (M= 11/jaar) Eerste helft 2008: 9 basiscursussen Naar verwachting: n=250 te registreren GM in komende jaren Einde 2002 ging de VGCt ertoe over een apart register in te stellen voor zgn gedragstherapeutisch medewerkers. Zij liet hiermee als enige specialistische psychotherapievereniging hbo-opgeleiden toe in haar midden. (Deze bewering is niet helemaal juist: zie NVRG) Waarom deed de VGCt dat? Zij wilde erkenning geven aan het specialistisch werk van de vele hbo-opgeleiden die al jaren werkten met gedragstherapeutische procedures en technieken binnen de GGZ (overigens mn op het terrein van angst- en stemmingsstoornissen in gespecialiseerde klinieken en dagklinieken); Zij wilde een bijdrage leveren aan verwerven en vermeerderen van gedegen gedragstherapeutische kennis en vaardigheden bij de betreffende doelgroep, door in de eerste plaats een uniform opledingskader te bieden en door in de tweede plaats bij- en nascholingsactiviteiten te stimuleren. Zij wilde een platform bieden voor en ondersteuning geven aan de verdere ontwikkeling binnen het gebied van het gedragstherapeutisch handelen op hbo-niveau. Een van die ontwikkelingen die spoedig zouden volgen was de erkenning medio 2003 van de Vakgroep Gedragstherapeutisch Werkers binnen de AVVV.

Aantal erkende cursussen en registraties GM per jaar Toelichting bij registraties: aanvankelijk (tot 1 oktober 2004): overgangsregeling voor reeds als zodanig werkende hbo die aantoonbare jarenlange kennis en ervaring hebben; Vanaf 2005 registratie van eerste nieuw opgeleiden; Tussen 15 en 20 registraties op jaarbasis. De verwachting voor dit jaar is een verdubbeling of verdrievoudiging gezien de registraties alleen al in deze maand en in aanmerking nemend dat de afgestudeerden vanaf 2006 (36 cursussen tot op heden) zich zullen aanmelden. Dan hebben we het over zo’n 400 cursisten: vandaar mijn inschatting op de vorige dia dat we in de komende jaren met mogelijk 250 inschrijvingen te maken zullen krijgen. Toelichting bij cursussen: Gestage toename met dipje in 2006 wegens verdubbeling van erkenningseisen voor cursussen. Landelijk tussen 15 en 20 cursussen op jaarbasis, In Company dan wel door RINO’s georganiseerd; Niet alleen op terrein van angst- en stemmingsstoornissen, maar ook verslavingszorg, psychosezorg, zwakzinnigenzorg, FP, K&J en persoonlijkheidsstoornissen.

Opleidingseisen GM Basiscursus: 48 uur Supervisie: 40 uur Werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid/ supervisie van GT Herregistratie na 5 jaar Ter vergelijking: GT Basiscursus: 100 uur Vervolgcursussen: 100 uur Supervisie: 75/100 uur Leertherapie: 50/25 uur N=1 studie Herregistratie na 5 jaar Huidige situatie: Technisch-theoretische vorming GM een kwart van die van GT; Supervisie de helft; Geen leertherapie of n=1 studie vereist.

Een GM kan protocollaire behandelingen van angst- en stemmingsstoornissen zelfstandig uitvoeren Nee Ja Ja: mits onder supervisie van een gedragstherapeut

De opleidingseisen gesteld aan de GM dienen te worden verzwaard Nee Ja: verdubbeld Ja: op het niveau gebracht van de opleidingseisen gesteld aan de gedragstherapeut

De GM kan de voormalige SPV op termijn vervangen Nee Ja Ja: mits aan aanvullende opleidingseisen wordt voldaan

Tijd voor vragen, opmerkingen en/of discussie?