Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Presentatie Procedure naar het VO
Wat is goed onderwijsonderzoek?
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Wat moet de internetgeneratie met een schoolboek? Geeske Steeneken “ Vanuit de school de wijk in”
Schoolpartnerschappen in Europa
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Informatie avond groep 8
Welkom.
Lesgeven en begeleiden
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
Informatie avond groep 8
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
StatIG in de Vrolijke School
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Wat gaan we leren in groep 5
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
Onderzoekend leren bij Nederlands
Een project van de Korengroep
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Keuzethema: differentiatie
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Kinderen en Gezondheid bij Albert Heijn september 2009.
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Het bevorderen van diep leren in het voortgezet onderwijs Presentatie inspiratie- bijeenkomst NRO Dr. Maaike Koopman Projectnr.:
Doelen realiseren met media
Doelen realiseren met media
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Oudertevredenheidsonderzoek:
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Lessen uit wetenschap en praktijk voor burgerschapsonderwijs
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Gepersonaliseerd leren
December 25, 2018.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
Transcript van de presentatie:

Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)

Deel 1 Monique Volman: Scholen en de digital divide Deel 2: Els Kuiper: Leren omgaan met internet

Deel 1 Scholen en de digital divide Eck, E. van, Volman, M., Heemskerk, I, & Kuiper, E. (2003). Ict en diversiteit. Ict-gebruik door leerlingen en docenten in het BO en VO. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut/Vrije Universiteit.

Literatuurstudie sekseverschillen, etnische verschillen, SES welke aanwijzingen zijn er dat groepen leerlingen verschillen in deelname, attitude, aanpak en leerresultaten bij ict-gebruik?   wat is er bekend over de aantrekkelijkheid en toegankelijkheid van bepaalde ict-leeromgevingen voor bepaalde groepen leerlingen?

Casestudies Doen de in de literatuur gevonden verschillen zich ook in het Nederlandse onderwijs voor ?   In elke casestudie bepaalde ict-toepassing centraal Per toepassing 2 scholen Totaal 4 basisscholen

Onderzochte ict-toepassingen Ambrasoft (oefenprogramma taal en rekenen) Je toekomst in Amsterdam (e-mail project) Ontdeknet (leerlingen communiceren met ‘experts’)

Onderzoeksactiviteiten analyse toepassing: aantrekkelijkheid en toegankelijkheid voor bep. groepen leerlingen Vragenlijst (N=119) vragen over de toepassing algemene vragen over ict-gebruik (thuis en op school) ict-attitude aanpak ict-vaardigheden interview met zes leerlingen per klas interview docent, ict-coördinator, schoolleider

Onderwerpen presentatie ict-vaardigheden ict-gebruik buiten school ict gebruik op school

Ict-vaardigheden

Ict-vaardigheden

Geen sekseverschillen in ict-gebruik op school ….

Computergebruik op school

Hypothese Allochtone en autochtone leerlingen worden met een verschillend ict-aanbod op school geconfronteerd. Hierdoor worden de verschillen in ict-gebruik thuis eerder bevestigd dan gecompenseerd.

Deel 2 Leren omgaan met internet

Uit eerder onderzoek blijkt: leerkrachten vinden het moeilijk om internetgebruik in de klas te begeleiden leerlingen gebruiken graag en veel internet, maar… overschatten daarbij hun eigen vaardigheden en weten niet goed wat zoeken op internet met zich meebrengt

Internet in de klas is zeker een potentiële aanvulling op traditionele informatiebronnen biedt echter geen vanzelfsprekende ondersteuning van leerprocessen van leerlingen vereist verwerven van ‘new literacies’

Onderzoeksvragen Hoe zoeken kinderen op internet, en welke problemen komen zij daarbij tegen? Met welke kenmerken van internet moet rekening worden gehouden bij het gebruik van internet in het onderwijs?

Zoekgedrag van kinderen op basis van empirisch onderzoek naar de manier waarop kinderen internet gebruiken bij het zoeken naar informatie: zoekstrategieën en zoekresultaten leerlingkenmerken taakkenmerken interface kenmerken

Relevante kenmerken van internet op basis van theoretische publicaties die vanuit een analyse van het internet komen tot richtlijnen voor de onderwijssituatie omvang en actualiteit toegankelijkheid hypertext structuur visuele karakter

Samenvattend: kinderen beschikken over onvoldoende strategieën om informatie te zoeken en te gebruiken kinderen beoordelen internetinformatie niet op relevantie en betrouwbaarheid kinderen moeten dus leren om internetinformatie kritisch te zoeken, te beoordelen en te gebruiken bij voorkeur binnen een onderzoeksgericht curriculum waarin het internetgebruik een duidelijke functie heeft

Ons huidige onderzoek: twee leerstofeenheden voor groep 7 van het basisonderwijs project rond het thema ‘gezonde voeding’ gericht op ontwikkelen van zoekvaardigheden en kritisch leren lezen en beoordelen van internetinformatie vier groepen volgen een cursorisch programma vier groepen volgen een onderzoeksgericht programma case studies met veel aandacht voor implementatie en leerprocessen

Discussiepunten Is voor elke school zinvol gebruik van ict hetzelfde ? hoe kunnen scholen ondersteund worden om de stap te maken naar zinvolle vormen van internetgebruik ?