30 november 2010 ** 1 Rekenkamercommissie Maasdriel Vijfde onderzoek : beheersing grote projecten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SW-uitvoeringsorganisaties over Wsw-indicatiestelling door CWI
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
De case Zevenhuizen Regiobijeenkomst Stedendriehoek 11 november 2003
De rekenkamer van Venlo
Workshop AO binnen de bestaande structuur
Workshop beleidskaders programmaverslag 2008: 28 mei 2009, stadhuis Dode letter of levende kaders? Doel: deskundigheidsbevordering (a-politiek) Het verschaffen.
MEER RAAD VOOR HET RIOOL Rioleringszorg Presentatie rapport Rekenkamercommissie 24 maart 2009.
Ede gemeente Platform milieuhandhaving grote gemeenten 23 november 2006 Ede Martien Meekes Vergunningen en Handhaving Juristenoverleg.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Regionalisering brandweer/doorontwikkeling VRU
26 januari 2010 ** 1 Rekenkamercommissie Maasdriel Derde onderzoek : handhaving in Maasdriel Frank Hordijk – in samenwerking met Evert Jansen en Mark van.
Integraal Toezicht Jeugdzaken
Hoe wil ik mijn medewerkers sturen?
Platform milieuhandhaving grote gemeenten
Evaluatie Standaardstoffenpakket Rijkswateren Frank Lamé Deltares.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Belang van communicatie voor de rekenkamer Ja, héél belangrijk….maar hoe? Deventer, 21 november 2007 Geeske Wildeman.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Dat zouden we vaker moeten doen…
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Workshop Fondsen werven
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
Ontwikkeling Bestuurlijke Toekomst Duin- en Bollenstreek onderzoekstraject aanpak en resultaten.
Onafhankelijk onderzoek ûnôfhinklik ûndersyk
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Subsidiebeleid Barendrecht
Verantwoording en toezicht bij rechtspersonen met een wettelijke taak Rapport Algemene Rekenkamer in oktober 2006.
Parkstad Limburg BMC Parkstadbestuur 2 oktober 2013.
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
11 oktober 2010 Bijeenkomst contactpersonen en coördinatoren Onderwerp: ons vrijwilligersbeleid bijeenkomst vrijwilligersbeleid 11 oktober 2010.
Registratieprotocollen (voor JGZ-richtlijnen) Bettie Carmiggelt en Paula Zwijgers, adviseurs NCJ.
Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg.
Informatiebijeenkomst herindelingsprocedure Groningen, Haren en Ten Boer 8 april 2016.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
PRESENTATIE EN KENNISMAKING MET DELFTSE REKENKAMER (DRK) 8 mei 2014.
Rapportage ‘Over leven met dieren’ “Na zaaien komt oogsten”
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Presentatie rekenkamer. Wie is de rekenkamer Dordrecht De huidige rekenkamer bestaat uit: Directeur, dhr. Rik Hindriks Senior onderzoeker, dhr. Daan Massie.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
16 maart 2016 Presentatie rapport Een hele onderneming.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Presentatie onderzoek Inhuur van Derden rekenkamercommissie 14 juni 2011.
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Positie, rol en functie van de rekenkamercommissie XX-XX-XXXX Plaats.
Inhuur van derden in Dongeradeel: omvang, bekostiging, procedures, verantwoording Rekenkamercommissie Noordoost Fryslân.
AHAD vervolg1 Vervolg besluitvorming bezuinigingen Alle Hens aan Dek raadsbijeenkomst 2 februari 2010.
Rekenkamercommissie: Onderzoek naar verbonden partijen ‘Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente.
Rekenkamercommissie Noordoost Fryslân, 10 september 2013.
Grex. Gemeente Landerd 12 maart 2014 Rekenkamercie. Landerd.
Kernbevindingen Evaluatie GR GGD Haaglanden Presentatie aan AB Maandag 4 juli 2016 Marcel Benard Heleen Stigter.
Presentatie Commissie Werk en Middelen 6 oktober 2016 Rapport “Burgerparticipatie door de ambtelijke organisatie”
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
Positie, rol en functie van de rekenkamercommissie
Onderzoek Rekenkamercommissie Dordrecht
Second opinion business case Spoorzone Delft
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
Rekenkamercommissie Leiden-Leiderdorp (RKC)
Van toezicht op scholen naar toezicht op besturing in het onderwijs
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

30 november 2010 ** 1 Rekenkamercommissie Maasdriel Vijfde onderzoek : beheersing grote projecten

30 november 2010 ** 2 Wat en waarom De Rekenkamercommissie Maasdriel : heeft formeel tot taak onderzoeken te doen naar de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid ‘van het gevoerde bestuur’ heeft in het vijfde onderzoek willen bezien of de beheersing van grote projecten thans verloopt conform de suggesties, die in 2004 door Berenschot zijn gedaan – en die destijds integraal door de raad zijn overgenomen

30 november 2010 ** 3 Wat en hoe (1) Centrale vraag : In 2004 deed Berenschot onderzoek naar de oorzaken van een mindere beheersing van het project Gemeentewerf. Zijn de conclusies en aanbevelingen, die uit dat onderzoek zijn gevolgd en die door de raad integraal zijn overgenomen : feitelijk, zichtbaar en blijvend vertaald in een aangepaste manier van werken binnen de gemeente Maasdriel ?

30 november 2010 ** 4 Wat en hoe (2) Met daarbij drie deelvragen : Is in opzet voor een andere aanpak gekozen ? Zo ja, waaruit blijkt dat dan (procedures, werkinstructies, afstemming met de raad) concreet ? Is die gewijzigde opzet anno 2010 (nog) feitelijk herkenbaar uit de dossiers van grote projecten ? Is de destijds aangepaste manier van werken gestructureerd geëvalueerd ? Zo ja, tot welke verdergaande verbeteringen is op basis daarvan nog gekomen ?

30 november 2010 ** 5 Wat en hoe (3) Aanpak : Opstellen en voorleggen startnotitie ‘Breed gesprek’ met ambtelijke contactpersoon Selectie van projecten – ‘graag de dossiers op tafel’ Beoordelen documentatie, voeren gesprekken Opstellen memorandum met bevindingen Contact met klankbordgroep Ambtelijk en bestuurlijk wederhoor Afronden en aanbieden memorandum, inclusief aanbevelingen

30 november 2010 ** 6 Wat en hoe (4) Wat wel (proces) : *Uitstekende ambtelijke medewerking *Constructief wederhoor-gesprek, ook bestuurlijk Wat nadrukkelijk niet (inhoud) : Oordeel over de voortgang of kwaliteit van de projecten, waarvan de dossiers zijn beoordeeld. Misschien … of mogelijk …

30 november 2010 ** 7 Bevindingen (1) Aanbevelingen Berenschot : Zorg voor projectmatig werken Zorg voor adequate administratie en archivering Zorg voor goed ambtelijk en bestuurlijk samenspel Evaluatie uit 2006 : Projectmatig werken wordt (nog) niet waargemaakt Suggesties voor verbetering, die zeer beperkt zijn opgevolgd Geen verdergaande evaluatie of follow-up

30 november 2010 ** 8 Bevindingen (2) Specifiek : Organisatie kent geen trekker of coördinator projectmatig werken. Er zijn geen ‘dwingende’ protocollen of instructies Sinds huidige bestuursperiode : portefeuillehouder bedrijfsvoering. Projectbeheersing zou moeten verlopen via Prince-2, maar die methodiek is nog niet (breed) binnen de organisatie bekend Startnotitie als noodzakelijke voorwaarde : beschikbaar bij één van de twee beoordeelde projectdossiers

30 november 2010 ** 9 Bevindingen (3) Specifiek (vervolg) : Projectregistratie en archivering blijven een groot zorgpunt Versterking ‘projectaandacht’ is wel een item : zie opzet projectenbureau en programmabureau Bij de twee onderzochte dossiers : geen vastlegging van de beoogde bestuurlijk-ambtelijke wisselwerking. Wat overigens niet wil zeggen dat … Blijvende spanningen tussen lijn en project  nadere noodzaak startnotitie

30 november 2010 ** 10 Conclusies Een herkenbare nieuwe, geborgde opzet van de beheersing van grote projecten ? Nee Een feitelijke toepassing van die nieuwe opzet ? Niet herkenbaar Een nadere evaluatie ? Nee Nadere vragen vanuit de raad ? Nee

30 november 2010 ** 11 Aanbevelingen Houd het ‘op Maasdrielse schaal’ – maar doe vervolgens wat je afspreekt ! Maak verantwoordelijkheden scherp en wijs een gemeentebrede coördinator projectmatig werken aan (indicatie : een dag per week) Ontwikkel enkele formats en laat die consequent toepassen. Maak tevens een documentatie-instructie en laat (ook) die strikt hanteren Maak van het punt ‘voortgang grote projecten’ een semi-vast agendapunt voor de raad. Tenslotte : laat de raad over een klein jaar over de follow-up van dit onderzoek informeren

30 november 2010 ** 12 Tenslotte

30 november 2010 ** 13 Resultaat voor en na mutaties in reserves Rekenkamerbrief naar aanleiding van jaarrekening 2009 : splitsen ! Besluitvorming raad : verstandig idee Reactie college : ‘accountantsachtergrond’, ‘niet zinvol’ ** Raad, let op uw saeck (en op uw reserves) !

30 november 2010 ** 14 Frank Peter Telefoon 0345 –