Doorlopende leerlijn(en) cultuuronderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Cultuur in de spiegel Naar een doorlopende leerlijn geïntegreerde cultuureducatie Cultuur leert anders, 11 december 2009 Barend van Heusden Afdeling Kunsten,
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Rekenproblemen en Dyscalculie
Filosofie Op HAVO en VWO.
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Module 3: begrijpen van de effecten van een trauma
Leer de namen van de noten 1
De theoretische cultuur (4) De moderne tijd: van betekenis naar structuur, van ethisch naar wetenschappelijk.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
Wat is CKV CKV staat voor Culturele en Kunstzinnige Vorming. In dit vak maak je kennis met kunst. Tijdens de lessen zie je verschillende vormen van kunst.
Technische geletterdheid en onderwijs
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Liesbeth Huybrechts Sanne Jansen. 2 Designonderzoekslab Media & Design.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Klassieke AO Leseenheid1
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Het geheugen “Een dag om niet (meer) te vergeten. Over het lerend vermogen van mensen met dementie” Leuven, 15/6/2012 Janssens Anneleen, Expertisecentrum.
Omgaan met geschiedenis
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
VTB Technasium Vakcollege
Naar het Jaareinde toe
Leer de namen van de noten 2
Paul Dekker Irene de Goede Sociaal en Cultureel Planbureau Joop van der Pligt Universiteit van Amsterdam 1.
Persoonlijk worden.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
De eerste fasen van de semiotische evolutie van cultuur
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Voorstelling 6de leerjaar
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Conflicten en onderhandelingen
1. Levensbeschouwing en communicatie
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De gezonde school en genotmiddelen
Kunstonderwijs in de spiegel
Interactieve (Marketing) communicatie COLLEGE 07 SHEET 1 Interactieve (Marketing) Communicatie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Cultuurprofieldoelen;
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
ZijActief Koningslust
Een praktijkvoorbeeld: ontwerppracticum cultuuronderwijs Fianne Konings Docent Kunst en Educatie Master Kunsteducatie ArtEZ.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Cultureel en kunstzinnige vorming
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
De juiste route naar het juiste doel
Cultureel en kunstzinnige vorming
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
ECONOMIE en IT (A stroom)
Transcript van de presentatie:

Doorlopende leerlijn(en) cultuuronderwijs Cultuur in de Spiegel Doorlopende leerlijn(en) cultuuronderwijs Mocca Academie 2 april 2014 Barend van Heusden Afdeling Kunsten, Cultuur en Media

Cultuuronderwijs Alle onderwijs is onderwijs in cultuur 4/4/2017 | 2 Cultuuronderwijs Alle onderwijs is onderwijs in cultuur Cultuuronderwijs is onderwijs over cultuur, en in cultureel (zelf)bewustzijn

Cultuuronderwijs Cultuuronderwijs is dus onderwijs in: 4/4/2017 | 3 Cultuuronderwijs Cultuuronderwijs is dus onderwijs in: Cultureel (zelf)bewustzijn: nieuws, kunst, ideologie, wetenschap (onderwerp) Basisvaardigheden: waarnemen, verbeelden, conceptualiseren, analyseren (vaardigheden) Mediavaardigheden: lichaam, voorwerpen, taal, grafisch (media)

Waarom cultuuronderwijs? 4/4/2017 Waarom cultuuronderwijs? Omdat het cultureel (zelf)bewustzijn ten grondslag ligt aan ons handelen En dat handelen proberen we via het onderwijs te beïnvloeden (te sturen) – - ongeacht de levensbeschouwelijke overtuiging

4/4/2017 | 5 In het cultuuronderwijs (in de kunstvakken, geschiedenis, maatschappijleer, filosofie) ontwikkelen we dit zelfbewustzijn in al zijn vormen (verschillende vaardigheden en media) Voor het onderwijs is vooral van belang dat we proberen te bepalen hoe leerlingen dit culturele zelfbewustzijn in al zijn verscheidenheid kunnen ontwikkelen: over welke kennis en over welke vaardigheden zouden ze moeten kunnen beschikken?

Als samenleving zouden we onszelf de vraag moeten stellen 4/4/2017 Als samenleving zouden we onszelf de vraag moeten stellen Hechten we aan het cultureel bewustzijn? Zo ja, hoe denken we dat te ontwikkelen? Omdat een democratische samenleving niet één wereldbeeld koestert dienen we, als samenleving vooral onderwijs en infrastructuur te koesteren, niet een bepaalde kunstvorm of –praktijk.

4/4/2017 | 7 Doorlopende leerlijn? Voor een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs (waarbij wat later komt aansluit bij en voortbouwt op wat eerder is gedaan) dienen we rekening houden met de ontwikkeling bij leerlingen van het vermogen tot (zelf)bewustzijn de cognitieve basisvaardigheden de mediavaardigheden Leerplankader, hoofdstuk 3

4/4/2017 Cultuur? De ervaring van verschil tussen herinnering en actualiteit genereert tijdsbesef (heden, verleden, toekomst) vrijheid (mogelijkheden) onzekerheid en angst … en zelfbewustzijn

4/4/2017 “Oorspronkelijk besefte ik niet dat de tijd, …” Vladimir Nabokov, Geheugen, spreek (1947)

4/4/2017 | 10 Het ‘DNA’ van cultuur Hoe gebruiken we ons geheugen in de omgang met verschil (cognitieve vaardigheden)? Door Waarneming: herkennen van situaties Verbeelding: creëren (maken) van situaties Conceptualisering: categoriseren van situaties Analyse: ontleden van structuur van situaties

sensorisch (accommodatie) motorisch (assimilatie) 4/4/2017 sensorisch (accommodatie) motorisch (assimilatie) waarnemen verbeelden concreet analyseren conceptualiseren abstract cultuur

4/4/2017 human face

sensorisch (accommodatie) motorisch (assimilatie) 4/4/2017 sensorisch (accommodatie) motorisch (assimilatie) waarnemen verbeelden concreet analyseren conceptualiseren abstract cultuur

Media We onderscheiden vier typen media: 4/4/2017 Media We onderscheiden vier typen media: Het lichaam (waarnemen – ‘overeenkomst’) Voorwerpen (verbeelden - ‘artefact’) Taal (conceptualiseren - ‘begrip’) Grafische media (analyseren - ‘model’)

cultuur-in-brede-zin 4/4/2017 Cultuur en media lichaam voorwerpen grafisch taal cultuur-in-brede-zin

Vormen van zelfbewustzijn of metacognitie: (zelf)waarneming 4/4/2017 | 16 Het onderwerp: cultuur kan ook betrekking hebben op cultuur zelf: dit is het cultureel (zelf)bewustzijn of de metacognitie Vormen van zelfbewustzijn of metacognitie: (zelf)waarneming (zelf)verbeelding (kunst) (zelf)conceptualisering of (zelf)begrip (ideologie) (zelf)analyse (filosofie; wetenschap)

Het zelfbewustzijn is de basis voor ons (bewuste) handelen. 4/4/2017 | 17 Het zelfbewustzijn is de basis voor ons (bewuste) handelen. Cultureel zelfbewustzijn is persoonlijk (individueel) gemeenschappelijk (collectief; historisch) menselijk (universeel) Voorbeelden van cultureel zelfbewustzijn: Het nieuws (Hegel!); de kerk (godsdienst); politieke debatten; cabaret; de kunsten (muziek, film, literatuur, theater, beeldende kunst); opiniebijlagen; enz.

4/4/2017 De kunsten Vanuit het hier geschetste perspectief is kunst niet een homogeen verschijnsel. Het is, daarentegen, een complex proces, dat minstens drie cognitieve vaardigheden combineert: Bewustzijn of metacognitie (gedeeld met, bijv., nieuws, filosofie, geschiedenis, ideologie) Verbeelding (gedeeld met, bijv., technologie, zorg) Beheersing van een medium (gedeeld met alle cultuur)

4/4/2017

4/4/2017 Visuele beelden zijn één medium, maar de theorie geldt voor alle media: het lichaam, bijvoorbeeld– lopen, dansen; of in language: een gewone alledaagse beschrijving, een mooie beschrijving, en een artistieke verbeelding (bijvoorbeeld door het gebruik van metaforen, of een verhaal). ……?

4/4/2017 De kunsten? Religieuze kunst, canonieke kunst, rituele kunst, decoratieve kunst, persoonlijke kunst, collectieve kunst, ideologische kunst, intellectuele kunst, kritische kunst, massakunst, kinderkunst, vrouwenkunst, mannenkunst, adolescentenkunst, hoopvolle kunst, democratische kunst, propagandakunst, vervreemdende kunst, bevrijdende kunst, sublieme kunst, goede en slechte kunst, goedkope kunst, makkelijke en moeilijke kunst, mooie en lelijke kunst, vergeten kunst.

4/4/2017 | 22 Kunstonderwijs Kunstonderwijs is onderwijs in minstens drie vaardigheden: Cultureel (zelf)bewustzijn (ook bijv. in filosofie, geschiedenis) Verbeelding (ook bijv. in design, techniek) Mediavaardigheden (ook bijv. in sport, techniek, communicatie en analyse) Zie ook: Harland, in Cultuur en Educatie 23 (2008)

Voorbeeld: muziekonderwijs 4/4/2017 | 23 Voorbeeld: muziekonderwijs (Zelf)waarneming (muziek in het lichaam): ritme, geluid, klank, beweging (Zelf)verbeelding (muziek in een voorwerp): stem en instrument, spel, samenspel, stijl (Zelf)conceptualisering (muziek in taal): genreregels, begrippen, geschiedenis, betekenis en interpretatie (Zelf)analyse (muziek in grafische symbolen): notenschrift, sleutels, partituur

Aan het werk… Ontwerp een leerlijn… 4/4/2017 Aan het werk… Ontwerp een leerlijn… Leerplankader CiS, hoofdstuk 3 (ontwikkeling) Leerplankader CiS, hoofdstuk 6.2 (ontwerpen)

4/4/2017 Dank voor uw aandacht