Het OKC en (pedagogische) diversiteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het programma In voor zorg
Advertisements

Ilse Flink Afdeling Maatschappelijke Gezondheidszorg Erasmus MC
Onze kernwaarden.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Kans of complicatie? Het reformatorisch onderwijs en maatschappelijke ontwikkelingen op het terrein van opvoeding en zorg Ridderkerk 2 oktober 2009.
Vechtscheidingen en partnergeweld
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
Interculturele communicatie
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Voorzieningen bereiken migranten niet altijd
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Opvoeden van drukke kinderen
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
Netwerken met en voor ouders CREATIEVE DIALOOG NCJ Jaarcongres.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Lokale opvoedhulp en opgroeihulp en de Centra voor Jeugd en gezin Jo Hermanns CO ACT Consult UvA.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Kenniscentrum Woonzorg Brussel
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Vaderschap Versterken
Bijdrage Symposium ´Vaderschap in diversiteit´, 17 juni 2011
Bereik en kwaliteit van ondersteuning voor alle kinderen en gezinnen VNG Congres Een wereld te winnen Rotterdam, Drie jaar Academische Werkplaatsen.
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Tessa Jonckheere.  auteurs  Wat is casemanagement?  casemanagement bij drugsgebruikers  casemanagement bij drugsgebruikende ouders en zwangere vrouwen.
Interventies houden geen rekening met culturele verschillen. Hulpverlening weet migrantenjeugd slecht te vinden.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Interculturele communicatie
Awel, ik zie het niet meer zitten. Itte Van Hecke.
Trees Pels Werkconferentie C4Youth Groningen 9 mei 2012 Advies pedagogische infrastructuur Amsterdam.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Innovatielab MH Carrot and Stick (Balans) 8 juli 2015.
Wegwijs in Cijfers Daniëlle Kramer Epidemioloog Resi Mangunkusumo Adviseur Publieke Gezondheid GGD Kennemerland Deelsessie 2 Opvoedingsondersteuning.
Oudere migranten en eenzaamheid Een vergeten thema? September 2015 Harry Moeskops.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Opgroeien in de stad les 3
Jamila Achahchah Wie zorgt voor mantelzorgers van niet westerse afkomst.
Kind en omgeving Het individu in de context
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
VETC - Voorlichting in Eigen Taal en Cultuur Drs. Robin Kaplan Medewerker Gezondheidsbevordering - VETC Kennis & Expertise Centrum (KEC)
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Coördinatie van de hulp Workshop 4. Voorstellingsrondje Maatschappelijke evoluties Perspectief van de cliënt Casusoverleg Ervaring delen Cliëntoverleg.
Fietje Schelling Brenda. Inspiratie van Ervaringsdesku ndigen.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Project Interculturele Palliatieve Zorg
WELKOM
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Transcript van de presentatie:

Het OKC en (pedagogische) diversiteit Marjolijn Distelbrink & Trees Pels Bijeenkomst ‘Opvoedingsondersteuning in het OKC’ Amsterdam/DMO 15 oktober 2009

De kloof tussen vraag en aanbod Stel, je zoekt hulp in Marokko Gebrek aan (h)erkenning problemen Oplossing in informele kring Eigen hulpverlening Gevolg: te late hulp of ingreep

Te laag bereik preventief aanbod Probleemstelling Te laag bereik preventief aanbod Ondervertegenwoordiging in preventie en lichtere hulpverlening Oververtegenwoordiging in zwaardere hulpverlening en justitiële keten

Inleiding: thema’s De kloof tussen vraag en aanbod Verklaringen Mogelijke oplossingen Stellingen: omgaan met pedagogische diversiteit

De kloof tussen vraag en aanbod Eenrichtingsverkeer, cursorisch aanbod (top down) Weinig laagdrempelige uitwisseling (bottom up) Minder aanbod op eigen vragen/behoeften bv.: opvoeden in de islam, radicalisering, omgang met discriminatie/stigmatisering, gezagshandhaving en communicatie Aanpak ervaren als niet passend of zelfs aanval

Citaat Marokkaanse vader (Pels 1998) ‘Je moet toch eerst kijken of iets toepasbaar en niet schadelijk is voor bepaalde groepen. Er moeten bijvoorbeeld geen vooroordelen in zitten over een groep, zodat iemand de schuld krijgt. (…) de ouders spreken de taal slechter en kunnen dingen minder goed uitleggen dan de jongeren. Zij worden dan makkelijk het zwarte schaap. Organisaties en kinderbescherming kiezen altijd partij voor kinderen. Zij zijn de sterke partij, de ouders zijn ongeschoold en hebben een andere cultuur. Op hun beurt werken ze dan niet mee, en dus kunnen de organisaties niets bereiken. Ze moeten meer naar beide kanten luisteren’

De kloof: de kant van de klant 1 Gebrek aan ‘kapitaal’ Onbekendheid Onzekerheid, conformiteit als basishouding Beperkt netwerk

De kloof: de kant van de klant 2 Culturele afstand Taalbarrière & communicatieproblemen (tolkende familie, miscommunicatie) Cultuurverschil (botsende opvattingen over opvoeding en ontwikkeling, bv taboe op huilen, balans macht vs meepraten, gender, individu vs collectief)

De kloof: de kant van de klant 3 Wantrouwen Ervaren gebrek aan culturele sensitiviteit/ erkenning Cultureel wantrouwen (vervreemding, vernederlandsing) Ervaren stigmatisering (vb mentor)

De kloof: de institutionele kant Institutionele logica versus de niet in hokjes te vangen praktijk Professionele logica versus eigen klinische realiteit Dominante beleidsagenda (bv opvoeders als instrument) Eenrichtingsverkeer in communicatie

Overbruggen van de kloof 1: Lage drempel OKC: Vindplaats school Pendel tussen gezin - OKC (intermediairs: toeleiden, coachen, diversiteitsbeleid) Ondersteun en voedt lotgenotencontact

Overbruggen van de kloof 2: Waar mogelijk: Sluit aan bij eigen netwerken en initiatieven (vb. opvoedingsondersteuning S-IPI, voorlichting moskee) Stimuleren van vrijwillige inzet vanuit eigen wensen en mogelijkheden (vb. onderzoek ‘Allochtone vrouwen doen mee!’)

Overbruggen van de kloof 3: Professionalisering: Kennis Bewustzijn/houding: er zijn meer visies op opvoeden en opgroeien Vaardigheden: kijken en luisteren, sensitieve responsiviteit

Bron Pels, T., Distelbrink, M. & Postma, L. (2009). Opvoeding in de migratiecontext. Review van recent onderzoek naar de opvoeding in gezinnen van nieuwe Nederlanders, in opdracht van NWO. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut. Bestellen: www.verwey-jonker.nl

Stellingen Voor het OKC is practice based evidence beter dan evidence based practice Het pedagogische aanbod van het OKC moet samen met ouders/eigen organisaties tot stand komen Pedagogisch adviseurs moeten niet adviseren, maar luisteren en meedenken met ouders ……………………………………………………………………………..

Stelling 1 Pedagogisch adviseurs moeten niet adviseren, maar luisteren en meedenken met ouders

Stelling 2 ………………………………………………………………

Stelling 3 Voor het OKC is practice based evidence beter dan evidence based practice

Stelling 4 Het pedagogische aanbod van het OKC moet samen met ouders/eigen organisaties tot stand komen

Stelling 3