Overzicht presentatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Op koers met het Zelfmanagementkompas
Workshop 3 deel 1: Marketing
“Digitaal delen is het nieuwe hebben” 9 vragen over de toekomst van overheidsinformatie ICTU Café 11 februari 2014.
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Presentatie Vroonermeerbos
Aanbesteden WMO Max. 21 gemeenten SRE Bizob. Inleiding Samenwerking tussen de SRE- gemeenten. Faciliterend: SRE en Bizob.
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Oefeningen sociale agogiek
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Implementatie van het 4C-ID-model
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal? Community of practice 12 juni 2007.
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
MVO en public relations
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
De evaluatie van een project
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Van probleem naar programma
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Werk maken van een groene economie! Hoe de AOC’s groen ondernemen! Samen werken aan sterk groen onderwijs! 12 november 2014 Sophie van Kasteren, Citaverde.
Project Proceshuis Road show
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
6 stappen in Risico management
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Verpleegkundig redeneren
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
T OTSTANDKOMING SELECTIELIJST Romana Goedendorp BECIS.
Responsible Research and Innovation Verantwoord onderzoek en innovatie.
Bijeenkomst September 2015
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
15 maart 2016 TKI Gas Programmalijn LNG Tender 2016, sluiting 14 juni Jeroen van Hengstum, RVO
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Vermelding onderdeel organisatie June 3, Ontwerpen onderwijzen NVON publicatie: Onderzoeken en ontwerpen met 4-14 Ineke Frederik Wim Sonneveld,
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De impact van een circulaire aanbesteding vloerbedekking Nevi Inkoopdag 2016.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Realisatie en implementatie
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Presentatie proces economie competentiegericht leren
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Presentatie van ondernemingsplan
Product van TU Delft, SEC
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Product van TU Delft, SEC
Sint-Jozefsinstituut
Transcript van de presentatie:

Overzicht presentatie Een korte introductie De uitgangspunten Het vijf stappen plan:

De uitgangspunten Duurzaamheidraamwerk Integratie: het T-model Het raamwerk Een nadere detaillering Integratie: het T-model

Het algemene raamwerk

Een nadere detaillering

Onderwijsconcept: het T model De CIRRUS aanpak afgestudeerde ing professional met duurzaam brilletje Het brilletje: duurzaam en multidisciplinair denken en handelen systeembenadering en helicopter-view In vierde jaar oefenen in, toepassen en bewijzen van vaardigheid Eind tweede jaar en derde jaar integratie van kennis en vaardigheden in projecten en stage De duurzame rode draad Realisatie van een gedegen beroepsopleiding met duurzame aspecten, issues binnen de vakken Derde, tweede, eerste jaar Introductie van duurzame ontwikkeling en plaatsing in context van de opleiding.

Het stappenplan Stap 1: het profiel van de TB ing. Stap 2: de didactische werkvormen bij TB Stap 3: de nodige voorwaarden Stap 4: het maken van onderwijs Stap 5: de borging

De ‘duurzame’ TB ingenieur De ‘duurzame’ TB ingenieur is een vakman. De ‘duurzame’ TB ingenieur is in staat producten, processen, diensten te ontwikkelen en voort te brengen die optimaal in een redelijke behoefte voorzien, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van leven (in de ruimste zin des woords) van anderen, nu en in de toekomst. Competentie Rol Context Manager Adviseur Inkoop , Productie, Verkoop Logistiek, Kwaliteit

Kijken door het ‘brilletje De student kan: De effecten (mogelijkheden en beperkingen) vaststellen en beoordelen die een door hem (mede) ontwikkeld en of voortgebracht product, proces en of dienst heeft op de “kritische” randvoorwaarden ten aanzien van de mens, het milieu en de ecologie zowel op de korte als lange termijn. Aanpakken ontwikkelen en/of beheren die in substantiële mate op die effecten inspelen op een zodanige wijze dat de kwaliteit van leven ( in de ruimste zin des woords) van anderen nu en in de toekomst tenminste in stand blijft.

Didactische werkvormen in TB Kennisgebieden (ieder 1 dag per week) Techniek Bedrijfskunde Exact klassikaal, college, workshops, excursies PGO Probleem gestuurd onderwijs, dat zorgt voor de integratie tussen de kennisgebieden

De nodige voorwaarden Docentenscholing Het TB raamwerk Tweedaagse workshop Introductie duurzame ontwikkeling Discussie over plaats en vorm in leerplan Invulling raamwerk Het TB raamwerk Formeren ontwikkelteam(s)

TB raamwerk

Een 1e jaar PGO taak Blok2, taak 1: Moeders wil is wet.....! In 1995 ontstond de idee om een nieuw product het levenslicht te laten zien. Achteraf lijkt het allemaal zo vanzelfsprekend, maar je moet er maar opkomen: Mercedes als grote vriend van de groenen. Toch gaat er een heleboel aan vooraf, voordat het ontwerp er lag. Weken, maanden van praten en uitgebreide onderzoeken gingen aan het uiteindelijke programma van eisen vooraf. Tekenen was daarna een fluitje van een cent. We dienen ons bij het behandelen van deze taak te beperken tot de eerste fase van het ontwikkelproces. Literatuur: - Basismodule Duurzame Technologie, hfst 4, hfst 6 - Overdruk van ‘Duurzaam ontwerpen’ van Kronenberg - Driving Eco-innovation; C Fussler and P James

Het maken van onderwijs Jaar 1 Gastcollege introductie ‘duurzame ontwikkeling Gastcollege ‘ethiek ‘excursie’ Aanpassing PGO taken Jaar 2 Integratie in kennisgebieden Jaar 4 Integratie in strategieproject In het strategieproject wordt tweemaal een workshop ‘duurzaam strategisch management’ gegeven. De eerste workshop introduceert het begrip duurzaamheid in het intern en extern strategisch onderzoek. De tweede workshop introduceert duurzaam kijken bij het bepalen van opties in het strategisch onderzoek.

Aangeboden mogelijkheden (keuze is gemaakt door docententeam tweede jaar TB) PGO Kwaliteit Het is mogelijk om in de taken 2 en 3 of door het opnemen van een extra stukje tekst (taak 2) of door het beoordelen van de uitwerking (taken 2 en 3) duurzaamheid te introduceren. Bedrijfsspel De studenten moeten een ondernemingsplan schrijven. Indien je de studenten laat beginnen met het formuleren van een missie, waarin MVO opgenomen moet worden, kun je daarna kijken in hoeverre ze in het plan daaraan vorm gegeven hebben. Bijvoorbeeld het inkopen van milieuvriendelijk geproduceerd leer, het maken van duurzame schoenen, letten op hergebruik/afval Logistiek Reverse logistics Remanufacturing Ministage Laat de student in de opdrachtformulering en/of in de uitwerking kijken door een ‘duurzaam’ brilletje, vergelijkbaar met een financieel brilletje. Personeelsmanagement De rol van HRM in MVO, waarbij zowel intern, als extern (werving, kinderarbeid) gekeken kan worden.