Capturing the Evolution of Corporate E-Mail: An Ethnographic Case Study By Irvin Peckham Magali Silber.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
Advertisements

Paul J. Dimaggio & Walter W. Powell
The External Control of Organisations A Resource Dependence Perspective (Pfeffer & Salancik) Verthé Tom 2de Ba Politieke Wetenschappen - VUB Sociologie.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Prof. Dr. Michel Walrave, K.U.Leuven, Dept Communicatiewetenschappen
Waarom? Werk een instrument uit waarmee informele kennisdeling gestimuleerd wordt Verminderen adviesvragen die aan Coördinerende Archiefdienst worden gesteld.
E-procurement. 1. E-procurement 2. SCM 3. Integratie van de back-office 4. Procurement Evolutie.
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
De Hawthorne experimenten
Transparantie bij evaluatie
Technology and organization Joan Woodward
The Human side of Enterprise Douglas Mcgregor. conventional view ► Het management is verantwoordelijk de productie elementen ► Werknemers moeten aangemoedigd.
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 2 Oud en nieuw.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Communicatieproces .
Gedrag in organisaties, 9e editie
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Gedrag in organisaties, 10e editie
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
MVO en intern management
Universiteit Utrecht Empirisch onderzoek Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 10: 11 mei 2012.
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Communicatie in organisaties Julia Reymond
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Business Marketing Management
Communicatie in organisaties
recipients’ impressions of senders’ likability
Strategische communciatie in organisaties
GETTING ACQUAINTED TROUGH SOCIAL NETWORK SITES: TESTING A MODEL OF ONLINE UNCERTAINTY REDUCTION AND SOCIAL ATTRACTION Oriane De Pauw, Master Strategische.
Voorbije periode Vertraging van de organisatie
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
ArchiValue: de APG-Case
 Vier groepjes, elk groepje werkt één typologie of trekbenadering uit.  Dit uur en volgend uur de tijd voor.  22 November voorstellen aan de rest van.
In de Vlaamse gemeenten
Psychologisch contract
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Sales H5 Leidinggeven Junior Accountmanager.
Bedrijf in de buurt? Bron: leefbaarheidsproblemen. Vertrek bedrijf Gevolgen voor buurt. Overlast. Onveiligheid.
OPTIGUARD OBSERVER. Eigenschappen en vereisten Eigenschappen Grafische en akoestisch alarmen Alarmen zichtbaar op kaarten van winkels en winkelcentra.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Management en leidinggeven
HOFAM vak Organisatie & Management les 2
Management en leidinggeven
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Social intranet Donderdag 19 november Even voorstellen… Erica van de Veen Communicatiemedewerker Gemeente Putten 2.
Juridische aspecten van evalueren (faculteit Geneeskunde 6/2/2014) Toon Boon ( Jurid. Adviseur KU Leuven en Associatie KU Leuven )
Gedrag in organisaties, 9e editie
De fundamenten van groepsgedrag
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Individuele analyse kijkstages
Grip op stress, tijd en Welkom, mijn naam is Annemiek Tigchelaar en ik ben de eigenaar van Werkdrukverlager. Wij helpen je met grip op je stress,
Kandidaat: Marnix Deroo
Vervolg stappen en Informatie verstrekking
Oud klantenbestand Weinig nieuwe klanten
Disclosure belangen NHG spreker
De Pauw Oriane Silber Magali
-Samenvatting -Eindopdracht (cultuur herkenning)
Samenwerken en communicatie
Omgaan met verschillen
Omgaan met verschillen
Gevalstudie – Case-Study
Gevalstudie – Case-Study
Materiaal en methode Welke materialen en methode worden er gebruikt?
Transcript van de presentatie:

Capturing the Evolution of Corporate An Ethnographic Case Study By Irvin Peckham Magali Silber

Overzicht Inleiding Methode en onderzoek Resultaat Conclusie Extra literatuur studie ‘Social impacts of electronic mail in organizations’ Discussie

Inleiding Etnografische studie in 1995 Achtergrond onderzoek Voorgaand onderzoek: - Voordelen en nadelen - Overeenkomsten en verschillen

Methoden en onderzoek Observaties en documenten Objectiviteit nastreven Participanten: - Richard -> Manager klantenservice - Carol -> Hoofd departementent Investment Accounting

Resultaat Status Frequentie Functie Problemen

Status gebruik is bottom-up ontstaan Vorig onderzoek Ambigue situatie: top VS midden - Richard: is goed - Carol: kritisch tov Anti-technologisch ethos

Frequentie Richard (12 dagen per maand op kantoor) -> gemiddelde van 1 per dag Carol (elke dag aanwezig op kantoor) -> gemiddelde van 5 s per dag Niet veel zakelijk verkeer in verhouding met de verspreiding van netwerkcommunicatie.

Functie Positieve correlatie tussen gebruik en schriftelijke communicatie Voorgaand onderzoek => vervangt mondelinge communicatie als strategie om je aanwezigheid kenbaar te maken

Problemen voor niet-professionele doeleinden Nieuwe schrijfstijl hanteren: - Formeel VS Informeel

Conclusie Overeenkomsten met voorgaand onderzoek: - Lage frequentie van gebruik binnen bedrijven - Ethos binnen bedrijf belangrijk om gebruik te bepalen - Taalgebruik binnen bedrijfscontext is niet hetzelfde als in het dagelijkse leven Verschillen met voorgaand onderzoek: - Bottom-up ontwikkeling zal niet leiden tot miscommunicatie

Conclusie Nieuwe conclusies: - Positieve correlatie tussen en traditionele schriftelijke communicatie (brieven, memorandum) - Efficiënter communiceren + op geschreven manier bijdrage en aanwezigheid binnen organisatie tonen

Extra literatuurstudie: ‘ Social impacts of electronic mail in organizations ‘ Literatuurstudie Nieuwe conclusies: - Voordelen: 1) Meer participatie en gelijkheid binnen besluitvorming -> betere besluitvorming 2) Je kan actief deelnemen aan meerdere werkgroepen 3) Handig -> elk jaar stijgt gebruik van met 32% - Nadelen: 1) Meer controle door management 2) Autonomie binnen bedrijfstakken daalt 3) Vervreemding werknemer 4) Ondermijnt gezag WG

Discussie Ondervinden jullie zelf wel eens moeilijkheden bij het bepalen van een bepaalde schrijfstijl tijdens het mailen?

Bronnen