Capturing the Evolution of Corporate An Ethnographic Case Study By Irvin Peckham Magali Silber
Overzicht Inleiding Methode en onderzoek Resultaat Conclusie Extra literatuur studie ‘Social impacts of electronic mail in organizations’ Discussie
Inleiding Etnografische studie in 1995 Achtergrond onderzoek Voorgaand onderzoek: - Voordelen en nadelen - Overeenkomsten en verschillen
Methoden en onderzoek Observaties en documenten Objectiviteit nastreven Participanten: - Richard -> Manager klantenservice - Carol -> Hoofd departementent Investment Accounting
Resultaat Status Frequentie Functie Problemen
Status gebruik is bottom-up ontstaan Vorig onderzoek Ambigue situatie: top VS midden - Richard: is goed - Carol: kritisch tov Anti-technologisch ethos
Frequentie Richard (12 dagen per maand op kantoor) -> gemiddelde van 1 per dag Carol (elke dag aanwezig op kantoor) -> gemiddelde van 5 s per dag Niet veel zakelijk verkeer in verhouding met de verspreiding van netwerkcommunicatie.
Functie Positieve correlatie tussen gebruik en schriftelijke communicatie Voorgaand onderzoek => vervangt mondelinge communicatie als strategie om je aanwezigheid kenbaar te maken
Problemen voor niet-professionele doeleinden Nieuwe schrijfstijl hanteren: - Formeel VS Informeel
Conclusie Overeenkomsten met voorgaand onderzoek: - Lage frequentie van gebruik binnen bedrijven - Ethos binnen bedrijf belangrijk om gebruik te bepalen - Taalgebruik binnen bedrijfscontext is niet hetzelfde als in het dagelijkse leven Verschillen met voorgaand onderzoek: - Bottom-up ontwikkeling zal niet leiden tot miscommunicatie
Conclusie Nieuwe conclusies: - Positieve correlatie tussen en traditionele schriftelijke communicatie (brieven, memorandum) - Efficiënter communiceren + op geschreven manier bijdrage en aanwezigheid binnen organisatie tonen
Extra literatuurstudie: ‘ Social impacts of electronic mail in organizations ‘ Literatuurstudie Nieuwe conclusies: - Voordelen: 1) Meer participatie en gelijkheid binnen besluitvorming -> betere besluitvorming 2) Je kan actief deelnemen aan meerdere werkgroepen 3) Handig -> elk jaar stijgt gebruik van met 32% - Nadelen: 1) Meer controle door management 2) Autonomie binnen bedrijfstakken daalt 3) Vervreemding werknemer 4) Ondermijnt gezag WG
Discussie Ondervinden jullie zelf wel eens moeilijkheden bij het bepalen van een bepaalde schrijfstijl tijdens het mailen?
Bronnen