Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Techniek in het basisonderwijs!
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis 6 februari 2008 BICTA Doetinchem.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Welkom bij Leefstijl.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Technische geletterdheid en onderwijs
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Van idee tot digitaal materiaal
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Lesgeven en begeleiden
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Samenwerken in burgerschap
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Landbouwbreed Floracollege.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Kinderen en hun sociale talenten
Nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs. Kerndoelen zijn streefdoelen, zij geven aan wat iedere school in elk geval nastreeft bij leerlingen. Daarbij.
1 Cultureel zelfportret
Welkom op deze informatieavond
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
Presentatie Bijeenkomst 2
Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Regels kun je omzeilen, principes niet.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Lezen: doe het goed voor
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Opdrachten en eindopdracht
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Wat is coöperatief leren?
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
Presentatie Rode Bosbes
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011

Opdracht 1 Ontwerp een les (je ideale les). Aan de orde moet komen: Doelstellingen: Wat wil bereikt hebben aan het eind van de les? Werkvormen: Wat moeten de leerlingen doen? Begeleiding: Wat doe jij in de les? Vakoverstijgend: Welke mogelijkheden zie je voor andere vakken om aan te sluiten bij deze les? Gebruik van bestaande methoden toegestaan.

Hoofd -kennis Handen -vaardigheden Hart -zorg dragen -waarderen PdvN: blz. 19 Handen -vaardigheden Hart -zorg dragen -waarderen -bewustzijn

Opdracht 2 Werk deze les verder uit en geef deze tijdens je stage. Bespreken bij 2e bijeenkomst: a. Was de les geslaagd? b. Op welke manier?(doelstellingen gehaald, enthousiasme en nieuwsgierigheid geprikkeld,enz.) c. Geef jezelf eens een plek in de figuur (hhh)

Doelgroep Kader Leerkracht -leeftijd -meervoudige intelligentie Kader -Kerndoelen -doorl. Leerlijnen -methodes visie Leerkracht -normen &waarden -persoonlijkheid -enthousiasme /nieuwsgierigheid

Leerkracht Ervaringen Normen en waarden tav natuur en natuurbeleving. Enthousiasme/gedrevenheid

Kader http://tule.slo.nl Karakteristiek: Leerlingen oriënteren zich op de natuurlijke omgeving en op verschijnselen die zich daarin voordoen. Kerndoelen: Kerndoelen zijn globale beschrijvingen van belangrijke onderwijsinhouden. Op hoofdlijnen geven ze een omschrijving van het onderwijsaanbod (kerndoel 40- 46) Leerlijnen : een ontwikkelingslijn in het primair onderwijs zelf en een doorgaande lijn tussen primair onderwijs en voortgezet onderwijs. Methodes: vertaling van de kerndoelen in activiteiten

Doelgroep Leeftijd Meervoudige intelligenties (gardner) Sociale omstandigheden

Natuuronderwijs? (natuur,techniek,natuurverschijnselen) Wereldoriëntatie In dit leergebied oriënteren leerlingen zich op zichzelf, op hoe mensen met elkaar omgaan, hoe ze problemen oplossen en hoe ze zin en betekenis geven aan hun bestaan. Natuuronderwijs Bij het oriënteren op de natuur gaat het om jezelf, om dieren en planten en natuurverschijnselen. Het gaat daarbij om datgene wat van belang is voor betekenisverlening aan het bestaan, om duurzame ontwikkeling, om (voedsel)veiligheid en gezondheid en om technische verworvenheden. (Bron: tule.slo.nl, karakteristiek van wereldoriëntatie)

Opdracht 3 Bekijk enkele methoden voor natuuronderwijs. Probeer een antwoord te vinden op de vraag: In hoeverre zie je de visie gemaakt door het slo terug in de methode? Geven de methoden duidelijk aan welke visie zij hebben? Welke methode spreekt je het meest aan? En waarom?

Literatuur Practische didactiek voor natuuronderwijs, de vaan/marrel Het laatste kind in het bos, Richard louv De natuur als bondgenoot, Marga Coesel Dierenjuf, Marjan Magradant Groen verschiet, marjan magradant Internet. Duurzame pabo Ivn.nl Anmec.nl (Amsterdams natuur en milieueducatiecentrum) Kees Both, kris van Koppen Tule.slo.nl