Fronter als e-portfolio

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

LOB ????.
LLB (met LEV) Kwalificeren van ontwikkeling
Vakbekwaam worden en Vakbekwaam blijven
PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Van beroepssituatie naar inlevermap
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Werkveldtraining 26 september 2013
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Deel wat je weet en weet wat je deelt
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Van, voor én door het onderwijs.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden
Ho 8: Portfolio.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Aan de slag met competenties beoordelen
Competentiegericht opleiden in zorginstellingen
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Proeve van Bekwaamheid
BEOORDELINGSPORTFOLIO: MEER DAN PLUSSEN EN MINNEN
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
De kubus van CSPE succesfactoren!
Zorgen in de basisschool
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Naam workshopbegeleider
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Opleiding detailhandel 1e verkoper
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Bijeenkomst 7 december onderdeel 12. Onderwerpen 7 december Porta Mosana (Grondsveld / Maastricht) Dagindeling Dagindeling Ochtenddeel Ochtenddeel Wie.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Start SD&V Start examen SD&V Kader- en Basisberoeps Doel: structuur en overzicht [februari - mei] SportDienstverlening& Veiligheid.
LOB binnen Taalbrug DG.
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
SLC Bijeenkomst H. El- Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
De OER Planning van het traject. Wat is een OER? Een manier om: Studenten en anderen te informeren Onderwijs en examens te plannen Te sturen vanuit Missie,
Studieloopbaanbegeleiding. Rollen Examinator BPV begeleider Studieloopbaanbegeleider Vakspecialist Beoordelaar Begeleider integrale opdachten.
Werkveldbijeenkomst 2 e en 3 e jaars begeleiders woensdag 1 oktober, 14.00u tot 16.00u Even voorstellen & programma.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Beoordelen binnen het Friesland College Trudie Wiersma Joost Philipsen.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Van receptuur naar referentie
Transcript van de presentatie:

Fronter als e-portfolio Gilde Opleidingen Pedro van de Schoor Dienst Innovatie & Kwaliteit

In dit uur: Fronter als e-portfolio: ideeën bij Gilde Opleidingen. Uw ervaringen / ideeën over Fronter als e-portfolio.

Van onderwijsmodel naar e-portfolio Leerlingen stellen zichzelf voor met de voornaam

Opleidingsmodel: 1. Het leertraject Hier gaat het om de leervragen van de deelnemer en de ondersteuning daarbij: welk leertraject wil en kan ik volgen en hoe is mijn voortgang daarin De leeractiviteit heet trajectbegeleiding en gebeurt obv een trajectbegeleider Binnen de trajectbegeleiding kan de deelnemer opdrachten uitvoeren. Producten van een deelnemer: Beschouwingen: Wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik POP Relatie met LLB (KT 1 en 2)

Het opleidingsmodel: 2. Onderwijs en Leren Integratieve, authentieke, (beroeps)realistische opdrachten zijn het startpunt Daarbij is er didactische of procesmatige begeleiding en ondersteuning (het begeleidingsmagazijn) De deelnemer krijgt informatie over zijn voortgang en terugkoppeling over zijn ontwikkeling Producten van een deelnemer: resultaten van de integratieve opdrachten resultaten van toetsen

Het opleidingsmodel: 3. Examineren Hier gaat het om te laten zien over welke competenties hij beschikt en welke kerntaken en werkprocessen hij tot een goed einde brengt. Resultaten en producten liggen op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar.

Hoe willen wij Fronter inzetten om deze processen te ondersteunen?

Algemene portfolio werkcyclus: Fronter: OMS: Resultaten en competenties

Keuzes in inrichting van Frontertools POP: de ILP / POP tool De trajectbegeleider  mentorrol in Fronter Nieuwe POP tool: in ontwikkelfase. Inlevermappen en Portfolio Leerlingen lid houden van inleverruimtes bij jaarwisseling Beoordelingsportfolio Procesmatige afspraken nodig (wie kopieert naar beoordelingsportfolio, wie verwijdert evt. stukken uit het beoordelingsportfolio)

Dilemma’s Showcasen: geen goede Fronter functie - eigen ruimte voor leerlingen? Resultaten ‘dubbel’ registreren: in 2 systemen, zowel Fronter als OMS Begeleidingsinformatie voor de trajectbegeleider: -in een aparte ruimte voor kernteam? Wat neemt een leerling mee na het beëindigen van een opleiding? - Gebruikersvriendelijkheid van een complete export / download van ‘Mijn Portfolio’?

Hoe doet u het? Hoe richt u Fronter in als e-portfolio hoe is de relatie tussen onderwijsprocessen rondom een e-portfolio en Fronter-tools / functies? Hoe pakt u het aan: centraal of decentraal? vrijwillig of verplicht? ondersteuning? formats (voor b.v. een POP/ PAP)?

Inlevermap-pen en ‘Mijn Portfolio’ Beoordelings- portfolio POP Frontertool Proces Inlevermap-pen en ‘Mijn Portfolio’ Beoordelings- portfolio POP Andere tools Opdrachten inleveren en beoordelen: Formatief Summatief   Trajectbe-geleiding: - beschouw-ingen - POP Resultaten en competentie voortgang registreren  ’Showcasen’

Hoe pakt u het aan: Implementatie centraal of decentraal? Gebruik van een portfolio vrijwillig of verplicht? Wordt ondersteuning geboden? Worden er (centraal) formats gemaakt (voor b.v. een POP/ PAP of beschouwende portfolio-opdrachten)?

Conclusies