Fronter als e-portfolio Gilde Opleidingen Pedro van de Schoor Dienst Innovatie & Kwaliteit
In dit uur: Fronter als e-portfolio: ideeën bij Gilde Opleidingen. Uw ervaringen / ideeën over Fronter als e-portfolio.
Van onderwijsmodel naar e-portfolio Leerlingen stellen zichzelf voor met de voornaam
Opleidingsmodel: 1. Het leertraject Hier gaat het om de leervragen van de deelnemer en de ondersteuning daarbij: welk leertraject wil en kan ik volgen en hoe is mijn voortgang daarin De leeractiviteit heet trajectbegeleiding en gebeurt obv een trajectbegeleider Binnen de trajectbegeleiding kan de deelnemer opdrachten uitvoeren. Producten van een deelnemer: Beschouwingen: Wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik POP Relatie met LLB (KT 1 en 2)
Het opleidingsmodel: 2. Onderwijs en Leren Integratieve, authentieke, (beroeps)realistische opdrachten zijn het startpunt Daarbij is er didactische of procesmatige begeleiding en ondersteuning (het begeleidingsmagazijn) De deelnemer krijgt informatie over zijn voortgang en terugkoppeling over zijn ontwikkeling Producten van een deelnemer: resultaten van de integratieve opdrachten resultaten van toetsen
Het opleidingsmodel: 3. Examineren Hier gaat het om te laten zien over welke competenties hij beschikt en welke kerntaken en werkprocessen hij tot een goed einde brengt. Resultaten en producten liggen op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar.
Hoe willen wij Fronter inzetten om deze processen te ondersteunen?
Algemene portfolio werkcyclus: Fronter: OMS: Resultaten en competenties
Keuzes in inrichting van Frontertools POP: de ILP / POP tool De trajectbegeleider mentorrol in Fronter Nieuwe POP tool: in ontwikkelfase. Inlevermappen en Portfolio Leerlingen lid houden van inleverruimtes bij jaarwisseling Beoordelingsportfolio Procesmatige afspraken nodig (wie kopieert naar beoordelingsportfolio, wie verwijdert evt. stukken uit het beoordelingsportfolio)
Dilemma’s Showcasen: geen goede Fronter functie - eigen ruimte voor leerlingen? Resultaten ‘dubbel’ registreren: in 2 systemen, zowel Fronter als OMS Begeleidingsinformatie voor de trajectbegeleider: -in een aparte ruimte voor kernteam? Wat neemt een leerling mee na het beëindigen van een opleiding? - Gebruikersvriendelijkheid van een complete export / download van ‘Mijn Portfolio’?
Hoe doet u het? Hoe richt u Fronter in als e-portfolio hoe is de relatie tussen onderwijsprocessen rondom een e-portfolio en Fronter-tools / functies? Hoe pakt u het aan: centraal of decentraal? vrijwillig of verplicht? ondersteuning? formats (voor b.v. een POP/ PAP)?
Inlevermap-pen en ‘Mijn Portfolio’ Beoordelings- portfolio POP Frontertool Proces Inlevermap-pen en ‘Mijn Portfolio’ Beoordelings- portfolio POP Andere tools Opdrachten inleveren en beoordelen: Formatief Summatief Trajectbe-geleiding: - beschouw-ingen - POP Resultaten en competentie voortgang registreren ’Showcasen’
Hoe pakt u het aan: Implementatie centraal of decentraal? Gebruik van een portfolio vrijwillig of verplicht? Wordt ondersteuning geboden? Worden er (centraal) formats gemaakt (voor b.v. een POP/ PAP of beschouwende portfolio-opdrachten)?
Conclusies