Antipredatiegedrag bij waterjufferlarven uit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TV kijken funest voor gezondheid
Advertisements

Het secundair onderwijs
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Activiteiten ondernemen met mensen met dementie
Behandeling en begeleiding
DEELBAARHEID BLADWIJZER: DEELBAARHEIDSKENMEREN.
Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area The Triumph of Zephyr and Flora Museo del Settecento Veneziano, Ca' Rezzonico, Venice.
Coaching inleiding en consument
Beleid en budget, kader 2014 Huis van de Psychologie in relatie tot de sectoren Paul Kop 11 april 2013.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Voor onze jeugdspelers
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Gezond leven De quiz! Instructie voor de quizmaster en zijn/haar assistent: Leg eerst de bedoeling van de quiz uit: we gaan kijken wie er het meeste weet.
competitie of concurrentie
Eet je Fit!.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Woonservice wijken KLANKBORDGROEP Donderdag 20 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Uit het oog uit het hart
Sociaal-economische verschillen in (on)gezond gedrag en de rol van de omgeving: de GLOBE studie FJ van Lenthe, CBM Kamphuis, K Giskes, M Huisman, J Brug,
Uit: Verslaving Mathias Vierstraete 1BaMV
Experimenteel Design Prof. Dr. S. Van Dongen
Inleiding op het vak natuurwetenschappen
1. Wat is een kracht? 1.1 Inleiding
Meer bewegen via internet 28 juni 2011 – OU Open Kennisavond Denise Peels Stijn Friederichs.
H7 delen van veeltermen Oef 30 p 159. Oef 30 p 159 a Mogelijke delers? Door x - 1? Door x + 1?
Het talentontwikkelend model binnen de atletiek
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Welkom bij de ons automatisch salaris onderzoek
Classificeren van dieren
Doelstellingen formuleren
Programma – 13.55Voorstellen & verwachtingen – 14.15Jongerenstrategie – Jongerenprojecten – 14.45Voorbeelden uit de praktijk.
Bezoekje aan de bibliotheek op dinsdag 2 maart 2010 Groep 1a.
Toepassing 30% regeling TU/e Bert Voets 12 juni 2007.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Resultaten KLANKBORDGROEP Donderdag 4 juli 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Natuurwetenschappen T3 Inleiding
Anita Meulenbroeks Mannus Menting Mediaplan. Inleiding Probleem Doelgroep Doelstelling Boodschap Communicatieconcept Verwachte respons mediakeuze.
Dit is de spreekbeurt van Bram
Als het kriebelt na de lessen… moet je SNS-en Sport Na School-pas Zuiderkempen Schooljaar
De rol van de fysieke en sociale leefomgeving. 1. GLOBE studie (vragenlijst) - Kern : verschillen in gezondheid - Onderzoek in 2 deelpopulaties - Resultaat:
Geïntegreerd onderwijs
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Workshop TMs Mijn veranderende rol Het Nieuwe Werken
Doing vereniging voor aangepast sporten te Zoetermeer
Herinrichting: Peize en Roden-Norg
Gemeentekring.
Visserijkundig onderzoek Grote en kleine put ALV 10 januari 2015 Martin Hoorweg.
BRAINSTORM 12 februari VERBINDING INSPIREREN/VERSTERKEN.
Plants used by Tanzanian healers to treat epilepsy Kristof Derwael
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Plan van aanpak Gezond & Fit, that’s the spirit!.
De woorden die je vandaag leert: ‘s nachts telkens vergelijken overdag vannacht gisterenavond overmorgen.
het is een heel schattig dier
Informatiestrategie INFS – College 1 Derk-Jan Winkel.
Pilot Koopmanspolder Analyse van de waterkwaliteit in 2015 Door: Rozemarijn Wielenga.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Hoe registreren voor de stappenregistratietool?
Hechtingsproblemen bij kinderen. Inleiding “zoals de biologische moeder haar lichaam aanbiedt om er de menselijke vrucht in te laten gedijen, zo biedt.
Inhoud: Wat is een zeepaard Hoe vangt hij ze prooi. Wat doet een zeepaard. Vragen????
POETRY Monday 01/01/2016. TRENT SHELTON ‘SPOKEN WORD’
Tragedy of the commons.
Op sneeuwklas in Zwitserland
Deel 6: Lezen Hoofdstuk 2 Notulen 1.
We zoeken rust… Iedereen op z’n eigen manier
Welkom! Leuk dat u bent gekomen Zoek een plekje .
Eet je Fit!.
Ik geloof in God, de bron van alle leven
Multiple sclerose en toch niet alleen!!!
Criminaliteit onder Marokkaanse jongeren
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
Transcript van de presentatie:

Antipredatiegedrag bij waterjufferlarven uit verschillende predatoromgevingen Sofie De Pooter

Inleiding Soorten waterjufferlarven die samenleven met enkel glazenmakerlarve vis en glazenmakerlarve

Lestes sponsa (gewone pantserjuffer) Soorten uit visloze poelen Enallagma cyathigerum (watersnuffel) Lestes sponsa (gewone pantserjuffer)

Soorten uit visrijke poelen Erythromma najas (grote roodoogjuffer) Platycnemis pennipes (breedscheenjuffer)

activiteit wegvluchtgedrag Doelstelling Nagaan of het antipredatiegedrag van waterjufferlarven afhangt van de predatoromgeving. Twee antipredatiegedragingen: activiteit wegvluchtgedrag detectie + aanval

Experiment 1: activiteit verwachtingen Gefixeerd antipredatiegedrag 1 Flexibel antipredatiegedrag 2 Herkomst van de soort Geen predator Glazenmaker Vis Visloze poelen Ja Nee Visrijke poelen  1 Detectievermogen vis >> glazenmakerlarve 2 Predatoromgeving

1 waterjufferlarve en 30 watervlooien Experiment 1: activiteit geen predator, 3 glazenmakerlarven of 1 vis 1 waterjufferlarve en 30 watervlooien

Experiment 1: activiteit Voor 1 replica : 30 minuten activiteit observeren Activiteit : rustperiodes wandelingen toenaderingen naar een prooi zwembeurten buigen oriëntaties vangmasker uitslaan vangsten  8 replica’s per soort per predator

Twee activiteiten : Foerageeractiviteit Wandelactiviteit Experiment 1: activiteit Twee activiteiten : Foerageeractiviteit Wandelactiviteit

> Experiment 1: activiteit (gefixeerd antipredatiegedrag) foerageeractiviteit in afwezigheid van predators > Visloze poelen Visrijke poelen Gefixeerd lager foerageergedrag 

< Experiment 1: activiteit (gefixeerd antipredatiegedrag) wandelactiviteit in afwezigheid van predators < Visloze poelen Visrijke poelen Gefixeerd hoger zoeken schuilplaats ?

Flexibele  foerageeractiviteit  0 Experiment 1: activiteit (flexibel antipredatiegedrag) Visloze poelen Visrijke poelen glazenmaker < (geen pred & vis) geen pred = vis geen pred = (glazenmaker & vis) glazenmaker = vis Flexibele  foerageeractiviteit  0

Flexibele  zoeken schuilplaats 0 0 Experiment 1: activiteit (flexibel antipredatiegedrag) Visloze poelen Visrijke poelen glazenmaker = (geen pred & vis) geen pred = vis geen pred = (glazenmaker & vis) glazenmaker = vis Flexibele  zoeken schuilplaats 0 0

Experiment 2: wegvluchtgedrag verwachtingen Herkomst van de soort Zwemgeneigheid bij gesimuleerde aanval 1 Visloze poelen Hoog Visrijke poelen Laag 1 Zwemsnelheid vis >> glazenmakerlarve

Experiment 2: wegvluchtgedrag 1 larve in bakje Pipettering  gesimuleerde aanval 9× per larve Respons? niet bewegen wegwandelen wegzwemmen Voor de vier soorten telkens 24 replica’s

> Experiment 2: wegvluchtgedrag Zwemgeneigdheid: Visloze poelen Visrijke poelen

Aangepast aan de predator waarmee ze samenleven ? Algemeen besluit: Aangepast aan de predator waarmee ze samenleven ? Gefixeerd antipredatiegedrag foerageeractiviteit visrijk  wandelen (opzoeken schuilplaats) visrijk ? Flexibel antipredatiegedrag foerageeractiviteit visloos  visrijk 0 wandelen (opzoeken schuilplaats) visloos 0 visrijk 0 Wegvluchtgedrag zwemgeneigdheid visloos > visrijk 