Onderzoek: Kunst met grote K of koud kunstje?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Het doen van eigen onderzoek
1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?
Inhoud Wie is Gerrie Eijkhout? Introductie AsqY Online.nl
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
3.1 Bij het maken van vragen moet je letten op:
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Het construeren van valide MC-vragen
ONDERZOEKSVAARDIGHEDEN
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 3 © R. Buisman.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Meten bij marktonderzoek
Meten bij marktonderzoek
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Het opstellen van vragenlijsten
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Academische vaardigheden - C1.5
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
Coderen.
SKIMDOC Week 7. Video Vortex Verwachtingen Praktijk Wie is er naar de conferentie geweest?
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Onderzoek doen een methodische aanpak
Data verzamelen praktijkonderzoek.
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Visie & Strategie.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Onderzoeksvaardigheden
Methoden & Technieken van Onderzoek
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege 2 kwartaal 2.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Bronnen en onderzoeksvragen
Praktijkgericht onderzoek
Marketing Week 2, les 1 Enquêtevragen maken.
Onderzoeksstrategie: survey
Transcript van de presentatie:

Onderzoek: Kunst met grote K of koud kunstje? Dr. A. A. Van Dooren, M.Ed. Lector Farmakunde Hogeschool Utrecht Ad.vandooren@hu.nl Utrecht, 18 september 2013

De K van Kwaliteit

De stappen bij onderzoek

De stappen bij onderzoek 1. Probleemstelling Aanleiding/context Onderzoeksvraag en deelvragen Operationaliseren van de begrippen 2. Ontwikkelen van een onderzoeksopzet 3. Verwerven van de gegevens 4. Verwerken van de gegevens 5. Interpreteren van de gegevens 6. Rapporteren en communiceren

Probleemstelling Gaat over wat je wilt onderzoeken Aanleiding Context Wensen van de opdrachtgever Afbakening → SMART Doelstelling (gaat over waarom je wilt onderzoeken)

Onderzoeksvraag Criteria: Is de vraag onderzoekbaar? Is de vraag open? Is de vraag voldoende specifiek? Bevat de vraag een variabele en een populatie? Is de vraag relevant? Is de vraag waardevrij? Zijn de begrippen helder en geoperationaliseerd? Dus: Meetbaar Concreet Haalbaar

Enige voorbeelden van onderzoeksvragen Weten mkb bedrijven hoeveel diabetici ze in dienst hebben? Hebben mkb bedrijven voldoende diabetici in dienst? Hoe moeten we arbeidsparticipatie van HIV patiënten verhogen? Verhoging van de arbeidsparticipatie van autisten in de horeca Hoeveel chronische patiënten werken er bij de overheid?

Deelvragen Deelvragen zijn een uitsplitsing van de hoofdvraag Alle deelvragen tezamen vormen de hoofdvraag Alle enquêtevragen tezamen vormen de deelvragen

Operationaliseren van de begrippen: arbeidsparticipatie arbeidsparticipatie het percentage van de bevolking dat tot de beroepsbevolking behoort Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10040 arbeidsparticipatie Synoniem: arbeidsdeelname. Uitleg: het actief deelnemen aan het arbeidsproces in de vorm van het hebben van een officiële baan dan wel als zelfstandige. Meer algemene term: participatie. Zie ook: Gevonden op http://www.thesauruszorgenwelzijn.nl/arbeidsparticipatie.htm arbeidsparticipatie (groei en conjunctuur) Deelname aan betaalde arbeid (Schöndorff c.s.). Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10497 Arbeidsparticipatie De arbeidsparticipatie geeft aan welk deel van de bevolking deelneemt aan het arbeidsproces. Daarbij is onderscheid te maken tussen de bruto en de netto arbeidsparticipatie. Als breuk uitgedrukt wordt dit ook wel de werkloosheidsgraad genoemd. In het algemeen wordt een hoge arbeidsparticipatie door de meeste politiek partijen belangrijk gevonden, Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Arbeidsparticipatie

Arbeidsparticipatie operationaliseren: Kijk je naar het aantal patiënten dat werkzaam is? Of kijk je naar het percentage patiënten per bedrijf? Of kijk je naar de mogelijkheden die er zijn om patiënten in dienst te nemen? En om hoeveel uur per week gaat het(minimaal)? Betaald of onbetaald?

Onderzoeksdesign Keuze van de meetmethode moet geschikt zijn: 1. om de doelgroep te bereiken 2. om de onderzoeksvraag te beantwoorden Vraagcriteria: meetbaar/ concreet/ haalbaar

Enige belangrijke begrippen Validiteit Betrouwbaarheid Respons Representativiteit Crosssectioneel/ longitudinaal

Weer twee K’s: Kwalitatief ? → interviews of Kwantitatief? → enquêtes Voor/nadelen kwantitatief onderzoek: Snel Goedkoop bereiken van grote groepen mensen Anoniem In korte tijd veel info verzamelen Veel voorbereiding Niet geschikt voor complexe vragen Respons Betrouwbaarheid en validiteit zijn issue Gebrekkige (zelf)kennis Selectief geheugen Sociaal wenselijke antwoorden

Hoe maak ik enquêtevragen? Aan denken: Zijn de vragen concreet, begrijpelijk, eenduidig, neutraal, gebaseerd op de deelvragen? Zijn ze gemakkelijk te beantwoorden? → doe een pilot!

Vraag-alternatieven Likert schalen: zeer oneens - oneens- neutraal - eens - zeer eens Multiple choice: Hoeveel diabetes patiënten werken in uw bedrijf? □ nul □ 1-5 □ 5-10 □ > 10 □ weet niet Open vragen: Als je niet alle antwoordmogelijkheden kent, of als er zeer veel van zijn (bijv. functies waarin iemand werkzaam kan zijn

Enquêtevragen Bij gedrag moet je onderscheid maken tussen gedragsfrequentie en gedragsintensiteit Bijvoorbeeld: hoofdpijn: hoe vaak, hoe lang, hoe erg? Niet teveel vragen! Hoe minder voorkennis je hebt des te meer open vragen Hoe concreter, des te betrouwbaarder

Enkele valkuilen bij het maken van een enquête Leest u onze digitale nieuwsbrief en neemt u deel aan het patiëntenplatform? (eenduidig?) Ik ben (niet) tegen het afschaffen van de vergoeding op geneesmiddel X : ja/nee (ontkenning?) Vindt u ook niet dat de vergoeding op geneesmiddel X moet blijven? (suggestief?) Vindt u dat onze telefonische hulpdienst u prettig te woord staat? (neutraal?)

Enkele valkuilen bij het maken van een enquête (vervolg) Ik bespreek mijn problemen altijd eerst met: □ mijn partner □ een van mijn vrienden □ mijn familie □ mijn ouders (overlap?) Ik heb vaak onbeschermde sex zeer oneens - oneens- neutraal - eens - zeer eens (aansluiting bij vraag?) Let op: Weet niet ≠ geen mening ≠ n.v.t. Geen escape! Geen middencategorie! Niet hetzelfde!

Vormgeving Introductie: waar gaat het over, wie is onderzoeker, wat is doel, hoeveel tijd kost het, anonimiteit Opmaak: lettertype, regelafstand, brede kantlijn, vragen nummeren, doorverwijzingen kloppend, respondentnummer Consistent!

Dataverwerking Kwalitatief: verbatim uitwerken → clusteren→ coderen Kwantitatief: coderen→ data matrix → (statistisch) analyseren Voorbeeld codering: Nooit 0 Een maal 1 Enkele keren 3 Op zijn minst maandelijks 12 Op zijn minst wekelijks 52 Enkele keren per week 104 Dagelijks 365

Het onderzoeksrapport Samenvatting Inleiding (context/ aanleiding) Vraagstelling + deelvragen Beschrijving meetinstrument aansluitend bij de vraag Beschrijving methode (herhaalbaarheid) Resultaten Consistente conclusies Discussie Aanbevelingen Literatuur referenties

de K van Kwaliteit

De cirkel is rond! Vragen?