Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Reflectievaardigheden en instrumenten
ACADEMISCH SCHE VAARDIGHEDEN - C1.3 SIMONE OSKAM MSC CU C243A.
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
Profielwerkstuk maken
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Reflectievaardigheden en instrumenten
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Workshop opstellen adviesrapport
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
StatIG in de Vrolijke School
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Academische vaardigheden - C1.5
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Psychologische Test.
Soorten en typen onderzoek
Onderzoek doen een methodische aanpak
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Onderzoek doen een methodische aanpak
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Afstudeeronderzoek Suzanne Doolaard
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Afstuderen Woensdag
Gespreksvaardig-heden
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Onderzoeksvaardigheden 3
Onderzoeksvaardigheden
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Social work Week 2.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Onderzoeksvaardigheden 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
W ORKSHOP DESKUNDIGHEIDSBEVORDERING Onderzoek doen in de realiteit.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
Het onderzoeksverslag
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Netweten Cyberpesten.
TIJDSPLANNING Dinsdag Uitleg vragen, PWS en groepen maken
Stap drie bij projecten
Onderzoek doen met de Grow –app NIBI
Transcript van de presentatie:

Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging onderzoek Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging

Cyclisch proces

? Wat valt je op en wanneer en waarom, Waarom is het belangrijk En voor wie ?

Ik wilde juist na mijn gesprekken met C, dát aspect benadrukken, dat hij zo evenwichtig is, nadenkt over zijn pad en juist over een sterk identiteitsgevoel lijkt te bezitten (want hij gaat hierbij tegen de wensen van zijn ouders in, maar volgens mij vanuit een authentiek gevoel). Dus in die zin wil ik dan misschien beschrijven dat de invloed van peers ook een positieve kan zijn. Moraliteit vind ik een heel belangrijk aspect hiervan dus dat wil ik graag verder uitwerken. (in Crone staat ook een prachtig voorbeeld over de peerinvloed bij het ‘Choking”,) wat inderdaad onder groep 8 jongens, al werd geprobeerd op de school van mijn dochters

Leidt tot een vraag! Een hoofdvraag= Enkelvoudig Specifiek Kan niet met ja of nee worden beantwoord Is relevant voor de aanleiding Kan worden onderzocht

hoofdvraag Invloed van peers op de ontwikkeling van....bij C.

operationalisering Evenwichtigheid in identiteit Ontwikkeling Identiteitsgevoel Authentiek Positief

deelvraag Een deelvraag beantwoorden is noodzakelijk om de hoofdvraag te kunnen beantwoorden Niet meer dan 5 Ook specifiek, enkelvoudig, realistisch etc.

Wat weten we over de situatie? Literatuurstudie waarin (streven naar) 5 verschillende aspecten van ontwikkeling worden onderzocht Gebruik goed bronnen ( wetenschappelijk en/of betrouwbaar vanuit je eigen vak) Interpreteer niet (conclusie) Eindig met een samenvatting

methode Beschrijf aan de hand van je vragen hoe je deze gaat beantwoorden; Interview, literatuur, test, observatie, vergelijking met statistiek, vragenlijst, enquete etc. Etc.

Soms helpt een model morele Identiteit C cognitie Sociale invloeden Sexualiteit Gender Cultuur ?

dus Hoofdvraag Wat voor invloed heeft de peergroup op de moraliteit in de identiteits ontwikkeling van C 1) wat is de morele ontwikkeling van C= test 2) wat is de peergroup= vragenlijst C + ouders 3) wat is de invloed = interview C + ouders

Onderzoek/ norm of geen norm Kwalitatief = wat Kwantitatief= hoeveel Interview Enquete Observatie Literatuurstudie Metingen (lengte, temperatuur, statistiek)

Rapportage van de bevindingen Geen conclusie maar pure weergave van de ‘feiten’

analyse Wat betekenen de resultaten afgezet tegen je theorie Kohlberg stelt dat…. Het antwoord van C was dat

Conclusie ( mag je nu ook samen laten vallen met analyse) Kohlberg stelt dat…. Het antwoord van C was dat Conclusie is eigen een samenvatting waarin je teruggrijpt op je hoofdvraag die dan beantwoord moet zijn.

discussie Hierin ben je kritisch reflectief naar je eigen bevindingen. Wat als… Als dan….

reflectie Wat heeft het mij gebracht en hoe kan ik hiermee verder Kennis over bepaalde gebieden Manieren gevonden om kennis te vinden en te ontsluiten en te duiden Kritischer gaan observeren en minder snel concluderen Methodisch werken Relativeren van eigen bevindingen ( ja maar als…)

Koppel aan beroepscompenties Onderzoekend vermogen Kritisch reflectief omgevingsgerichtheid

Verslaglegging Voorblad met naam, studentnummer, vakcode,titel, datum, docent Voorwoord Inleiding Aanleiding Hoofdvraag Deelvraag Operationalisering (theoretisch kader) Methode Data verzameling Data analyse Conclusie (aanbeveling) Discussie Refelctie Literatuurlijst bijlagen