Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Marktonderzoek als proces
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
H4: Begrijpen van de markt
Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf 3.1
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Meten bij marktonderzoek
Dataverzamelingsmethoden
Secundaire data en online databases
Inleiding tot marktonderzoek
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Meten bij marktonderzoek
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Marktonderzoek als proces
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten.
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Hoofdstuk 8 Primaire kwalitatieve gegevens verzamelen door middel van waarnemen en interviewen Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark.
Hoofdstuk 9 Primaire kwantitatieve gegevens verzamelen met behulp van gestructureerde waarneming, gestructureerd interviewen en het gebruik van vragenlijsten.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Marktonderzoek (2) MK02 MK02 HEO-CE1.
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Business Marketing Management
Soorten en typen onderzoek
Kwantitatief onderzoek
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Communicatie en Instumenten
Methoden & Technieken van Onderzoek
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Onderzoeksplan en onderzoeksmodel Een kort resumé vorige colleges
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Inleiding tot marktonderzoek
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Les 5: Het marketingplan
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Dataverzamelingsmethoden
Secundaire data en online databases
Gestandardiseerde informatiebronnen
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Methodiek Observeren.
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 7 Marktonderzoek

Principes van marketing – Hoofdstuk 7 Leerdoelen Uitleggen hoe belangrijk informatie is voor het bedrijf, om inzicht te krijgen in de markt. Het marketinginformatiesysteem definiëren en de onderdelen daarvan bespreken. De stappen van het marktonderzoeksproces beschrijven. Uitleggen hoe bedrijven marketinginformatie analyseren en verspreiden. Bespreken met welke speciale problemen sommige marktonderzoekers te maken krijgen qua regelgeving en ethiek Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Principes van marketing – Hoofdstuk 7 Marktonderzoek Deel 1 Deel 2 Markten Deel 3 Deel 4 Deel 5 Deel 6 Deel 7 Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Het marketinginformatiesysteem Marketinginformatiesysteem (MIS): De mensen, de apparatuur en de procedures om benodigde, tijdige, exacte informatie te verzamelen, te sorteren, te analyseren, te evalueren en te verspreiden onder de marketingbeslissers. Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Het marketinginformatiesysteem Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Informatiebehoefte inschatten Welke maatstaven gebruiken? Awareness, interesse, kennis, koopvoornemen Marktaandeel Relatieve prijs Aantal klachten Klanttevredenheid Positie in distributiekanaal Totaal aantal klanten Loyaliteit (merktrouw) Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Marketinginformatie verzamelen Interne gegevens Marktinlichtingensysteem Marktinlichtingensysteem (marketing intelligence): dagelijkse informatie over ontwikkelingen in de marketingomgeving die managers helpt bij het opstellen en aanpassen van een marketingplan. Informatie over de concurrent: informatie die inzicht geeft in het huidige en toekomstige gedrag van concurrenten. Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Marketinginformatie verzamelen Interne gegevens Marktinlichtingensysteem dagelijkse informatie over ontwikkelingen in de marketingomgeving die managers helpt bij het opstellen en aanpassen van een marketingplan Gebruik van consumentenpanels GfK ConsumerScanpanel Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Marketinginformatie verzamelen Interne gegevens Marktinlichtingensysteem Dagelijkse informatie over ontwikkelingen in de marketingomgeving die managers helpt bij het opstellen en aanpassen van een marketingplan Informatie over de concurrenten Informatie verzamelen door concurrenten te observeren of producten te analyseren informatie verzamelen over mensen die zaken doen met de concurrent Informatie verkrijgen van sollicitanten en werknemers van de concurrenten Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Principes van marketing – Hoofdstuk 7 Marktonderzoek Marktonderzoek: het systematisch ontwerpen, verzamelen, analyseren en rapporteren van gegevens die relevant zijn voor een specifieke marketingsituatie waarmee een organisatie te maken krijgt. Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Principes van marketing – Hoofdstuk 7 Marktonderzoek Het marktonderzoeksproces Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Principes van marketing – Hoofdstuk 7 Marktonderzoek Het marktonderzoeksproces Probleemstelling en onderzoeksdoelstellingen formuleren: waarom wordt het onderzoek uitgevoerd? Verkennend onderzoek Beschrijvend onderzoek Causaal onderzoek Het onderzoeksplan opstellen Secundaire informatie (Relevant? Betrouwbaar?) Primaire informatie Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Principes van marketing – Hoofdstuk 7 Marktonderzoek Het marktonderzoeksproces Secundaire informatie verzamelen O.a. via online databases. (Relevant? Betrouwbaar?) Primaire informatie verzamelen Kwalitatief onderzoek Kwantitatief onderzoek Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Principes van marketing – Hoofdstuk 7 Marktonderzoek Primaire informatie verzamelen kwalitatief onderzoek: kan vragen als ‘wat’ , ‘hoe’ en ‘waarom’ beantwoorden vaak kleinschalig onderzoek waarbij de waarnemingen gewoonlijk niet in getallen worden uitgedrukt kan gebruikt worden als vooronderzoek t.b.v. kwantitatief onderzoek Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Principes van marketing – Hoofdstuk 7 Marktonderzoek Primaire informatie verzamelen kwantitatief onderzoek: kan vragen als ‘hoeveel’ beantwoorden het geeft een antwoord op de vraag naar de omvang van een verschijnsel is onderzoek op basis waarvan statistische analyse normaliter mogelijk is is vaak grootschalig onderzoek Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Principes van marketing – Hoofdstuk 7 Marktonderzoek Methode van onderzoek observatie etnografisch onderzoek ondervraging (survey) experimenteel onderzoek Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Principes van marketing – Hoofdstuk 7 Marktonderzoek Contactmethoden Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Principes van marketing – Hoofdstuk 7 Marktonderzoek Contactmethoden Persoonlijk contact heeft allerlei vormen: Kwantitatief onderzoek gebeurt door het afnemen van gestructureerde vragenlijsten met gesloten vragen of met gesloten en enkele open vragen. Kwalitatief onderzoek kan via diepte-interviews met individuele personen plaatsvinden waarbij dieper kan worden ingegaan op allerlei onderwerpen. Er zijn open vragen of aandachtpunten. Kwalitatief onderzoek kan ook plaatsvinden met groepen in de vorm van discussies over bepaalde onderwerpen: focusgroepgesprek. Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Principes van marketing – Hoofdstuk 7 Marktonderzoek De steekproeftrekking Aandacht voor : Representativiteit Validiteit Nauwkeurigheid Betrouwbaarheid Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Principes van marketing – Hoofdstuk 7 Marktonderzoek Onderzoeksinstrumenten Vragenlijst (schriftelijk, elektronisch) bevat gesloten vragen: vragen die alle mogelijke antwoorden bieden waaruit de respondent kan kiezen.  en / of open vragen: vragen die de respondenten in hun eigen bewoordingen moeten beantwoorden. Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Principes van marketing – Hoofdstuk 7 Marktonderzoek Onderzoeksinstrumenten Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Principes van marketing – Hoofdstuk 7 Marktonderzoek Onderzoeksinstrumenten Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Principes van marketing – Hoofdstuk 7 Marktonderzoek Onderzoeksinstrumenten Met behulp van elektronische metingen kunnen marketeers in het brein van de consument kijken en aan de hand van gezichtsuitdrukkingen de respons op marketingstimuli bestuderen. Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Principes van marketing – Hoofdstuk 7 Marktonderzoek Het onderzoeksplan implementeren Interpretatie en rapportage van de bevindingen Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Principes van marketing – Hoofdstuk 7 De markt afbakenen Markt Alle werkelijke en/of potentiële kopers van een product of dienst. Potentiële afnemers hebben belangstelling, inkomen en toegang tot de markt. Bedrijfstak Een groep bedrijven die een product of productklasse bieden die niet veel van elkaar verschillen. Alle aanbieders van een bepaald product of een bepaalde dienst. Principes van marketing – Hoofdstuk 7

De totale marktvraag schatten Primaire vraag Selectieve vraag Shopper Insights Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Voorspellen van de toekomstige vraag Onderzoek naar koopintenties Overzicht van de meningen van de verkoopstaf Meningen van experts Trendwatching Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Marketinginformatie analyseren De verkregen informatie (‘data’) kan met behulp van statistische analysepakketten – bij voorbeeld SPSS – worden geanalyseerd of met behulp van econometrische modellen. Hieruit blijkt o.a. of gezochte verbanden tussen variabelen berusten op toeval of statistisch significant zijn. Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Marketinginformatie verspreiden en gebruiken Informatie moet op het juiste tijdstip verspreid worden onder de marketingmanagers en anderen die beslissingen nemen over marketing of te maken hebben met klanten. Informatie wordt steeds vaker ingevoerd in databases om deze tijdig en gebruikers-vriendelijk beschikbaar te maken. Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Andere aandachtspunten van marketinginformatie Marktonderzoek in kleine bedrijven en non-profitorganisaties Observatie is een goede en goedkope manier om onderzoek te doen. Onderzoeken op kleine schaal kunnen o.b.v. een gemakssteekproef (zie tabel 7.3) worden uitgevoerd. Managers kunnen eenvoudige experimenten uitvoeren. Secondaire informatie is makkelijk verkrijgbaar. Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Andere aandachtspunten van marketinginformatie Internationaal marktonderzoek Taalbarrières Secondaire informatie is moeilijk te krijgen Representatieve steekproef is soms moeilijk te verkrijgen Houding t.o.v. marktonderzoek Regelgeving en ethiek in marktonderzoek Inbreuken op de privacy van de consument Misbruik van onderzoeksbevindingen Principes van marketing – Hoofdstuk 7

Vragen n.a.v. de leerdoelen a. Leg uit wat het belang is van informatie voor het bedrijf om daarmee inzicht te krijgen in de markt. b. Geef de definitie van het marketinginformatiesysteem Bespreek de onderdelen van het marketinginformatie-systeem. Beschrijf de stappen van het marktonderzoeksproces. Leg uit hoe bedrijven marketinginformatie analyseren en verspreiden. Bespreek met welke speciale problemen sommige marktonderzoekers te maken krijgen qua regelgeving en ethiek. Principes van marketing – Hoofdstuk 7