Praten over homoseksualiteit in onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Open-up / over de streep
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Te laat komen beter laat dan (n)ooit
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Schets van preventieve zorg voor ouderen op lokaal niveau
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
Charlotte googelt.
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Edukans Going Global Ghana
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
‘Wat denken jullie dat het thema wordt van deze les?’
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Wat hebben en met elkaar gemeen?.
“Een leerling dreigde met zelfmoord als zij niet zou slagen
Toekomst LSOG brainstorm. Evaluatie 2008 Vraag naar kennismaking met elkaar en elkaars aanbod Komen tot gezamelijke actie – samenwerking Afstemming Ontwikkelen.
AANVRAAGFORMULIEREN VAN A TOT Z Brugge, 12 november 2009.
Personeelsvergadering
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Ante Groep 14.
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Pesten.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
Geïntegreerd onderwijs
ENQUETE ORA.
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen Alcohol & drugsbeleid op het Emmaüsinstituut Groep 3.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
ASO-school te Deinze – 140 personeelsleden – leerlingen – 10 studierichtingen.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Fitheid en gezondheid.
GOK en voet: hand in hand!
Welkom op het Vestiging Fabritius VMBO-voorlichting (jan. 01)
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
SOT REKENEN IN GROEP 1-2 Waar ben ik mee bezig?. WAT HEB IK GEDAAN: Interview leerkracht groep 1-2 Beginsituatie van de school geschetst Literatuuronderzoek.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Methodiek: Plancyclus
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Schoolopbouwwerk Menen
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Leerlingenoverleg Gent
Deel 2: dicht bij de leerlingen
Voorstelling werking Groene Zorg en Onderwijs
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
PROJECT INTERFACE.
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Praten over homoseksualiteit in onderwijs Groepswerk door: Nathalie Van Honacker, Saskia Aerts, Nathalie De Neve, Siska Baert, Sara Tachelet, Valérie Verhulst, Delfien Devoghel en Nathalie Mertens

Actualiteit

Actualiteit Bericht van maandag 20 juli 2009 “HOMO'S VERMOORDEN IN SPEL OP INTERNET”  Vraag: Zijn er volgens jullie grenzen aan vrije meningsuiting?

Actualiteit Bericht van dinsdag 2 juni 2009 “ HOMOSEKSUELE MOSLIM IN EASTENDERS”  Vraag: Vinden jullie de populaire media een goed kanaal om taboes bespreekbaar te maken?

Overzicht Inleiding Waarom dit thema? 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 5. Conclusie 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging 6. Vragen?

Waarom dit thema?

Waarom dit thema? 1ste stap Interview met Mevr. Van de Kerckhove Lichamelijke en mentale gezondheid Veiligheid Socio-relationele ontwikkeling

Waarom dit thema? 2de stap Analyse interview Holebi? Socio-relationele ontwikkeling  Voornamelijk ingericht voor leerlingen van het 3de jaar  ruim thema: nood aan nuancering Holebi?

Waarom dit thema? 3de stap 2de contact met Mevr. Van de Kerckhove Vraag: is school geïnteresseerd in holebi-thema? Reactie: In 4de STW: reeds een project Grote interesse vanuit school Voor leerkrachten: moeilijk om te betrekken in de les. Tijd voor actie!

Overzicht Inleiding Waarom dit thema? 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 5. Conclusie 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging 6. Vragen?

Voorstelling school Het Instituut Sancta Maria Ruiselede Scholengemeenschap Molenland Vrij gesubsidieerd onderwijs Twee graden SO ASO, TSO en BSO

Visie van de school Onderscheidt zich doordat leerlingen zich er iets makkelijker thuis voelen. Vertaalt zich in twee grote krachtlijnen: Leren leren Leren leven

Beginanalyse school Behoefte aan vakoverschrijdende thema’s leeft onder het lerarenkorps. Werkgroep legt het beleid. Context: Sociorelationele ontwikkeling. Thema holebi’s: project in 4STW.

Beginanalyse leerlingen Vooral meisjes. De mening van de leerlingen wordt altijd gevraagd. Interview met leerlingen: Kennen jullie holebi’s? Zou je het zelf aan je vrienden vertellen moest je holebi zijn? Zou je het aanvaarden moest een vriend/vriendin holebi zijn? Zouden jullie het positief vinden moest de school rond dit thema activiteiten organiseren?

Overzicht Inleiding Waarom dit thema? 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 5. Conclusie 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging 6. Vragen?

Screening Waarom? Screeningsinstrument Doelgroep? Makkelijk? Integratie vakken? Leefwereld leerlingen

Geanalyseerde programma’s Bank vooruit Dubbel Divers Zij & Zij, Hij & Hij Sam & Lisa Holebi’s in beweging Receptenboek

Bank Vooruit Cavaria 2010 SO Tips holebivriendelijke school en methodieken Boek en film

Sam & Lisa De holebifabriek 2002 SO Video, lessuggesties, overzicht VOETEN en achtergrondinfo ‘holebi’ Lespakketten

Film “Trailer “Noordzee Texas” Bavo Defurne Geen film over homoseksualiteit op zich, wel over liefde!

Holebi’s in beweging 2000 Leerkrachten en jeugdwerk Stellingenspel

Overzicht Inleiding Waarom dit thema? 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 5. Conclusie 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging 6. Vragen?

Macro- en mesoniveau Werkgroep Organisatie van een ouderavond Studiedag voor leerlingen en leerkrachten Schoolreglement Zichtbaarheid van het thema op school

Microniveau Methodiek 1: Inleefvragen

Microniveau Methodiek 2: Het stellingenspel AKKOORD = rechtstaan NIET-AKKOORD = blijven zitten

Microniveau Evaluatie

Overzicht Inleiding Waarom dit thema? 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 5. Conclusie 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging 6. Vragen?

‘Ideale programma': Welke methodieken zijn bruikbaar en waarom? Conclusie ‘Ideale programma': Welke methodieken zijn bruikbaar en waarom?

Conclusie Bank vooruit! Zij en zij en hij en hij Dubbel Divers Sam & Lisa Holebi’s in beweging

Overzicht Inleiding Waarom dit thema? 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 5. Conclusie 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging 6. Vragen?