Praten over homoseksualiteit in onderwijs Groepswerk door: Nathalie Van Honacker, Saskia Aerts, Nathalie De Neve, Siska Baert, Sara Tachelet, Valérie Verhulst, Delfien Devoghel en Nathalie Mertens
Actualiteit
Actualiteit Bericht van maandag 20 juli 2009 “HOMO'S VERMOORDEN IN SPEL OP INTERNET” Vraag: Zijn er volgens jullie grenzen aan vrije meningsuiting?
Actualiteit Bericht van dinsdag 2 juni 2009 “ HOMOSEKSUELE MOSLIM IN EASTENDERS” Vraag: Vinden jullie de populaire media een goed kanaal om taboes bespreekbaar te maken?
Overzicht Inleiding Waarom dit thema? 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 5. Conclusie 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging 6. Vragen?
Waarom dit thema?
Waarom dit thema? 1ste stap Interview met Mevr. Van de Kerckhove Lichamelijke en mentale gezondheid Veiligheid Socio-relationele ontwikkeling
Waarom dit thema? 2de stap Analyse interview Holebi? Socio-relationele ontwikkeling Voornamelijk ingericht voor leerlingen van het 3de jaar ruim thema: nood aan nuancering Holebi?
Waarom dit thema? 3de stap 2de contact met Mevr. Van de Kerckhove Vraag: is school geïnteresseerd in holebi-thema? Reactie: In 4de STW: reeds een project Grote interesse vanuit school Voor leerkrachten: moeilijk om te betrekken in de les. Tijd voor actie!
Overzicht Inleiding Waarom dit thema? 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 5. Conclusie 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging 6. Vragen?
Voorstelling school Het Instituut Sancta Maria Ruiselede Scholengemeenschap Molenland Vrij gesubsidieerd onderwijs Twee graden SO ASO, TSO en BSO
Visie van de school Onderscheidt zich doordat leerlingen zich er iets makkelijker thuis voelen. Vertaalt zich in twee grote krachtlijnen: Leren leren Leren leven
Beginanalyse school Behoefte aan vakoverschrijdende thema’s leeft onder het lerarenkorps. Werkgroep legt het beleid. Context: Sociorelationele ontwikkeling. Thema holebi’s: project in 4STW.
Beginanalyse leerlingen Vooral meisjes. De mening van de leerlingen wordt altijd gevraagd. Interview met leerlingen: Kennen jullie holebi’s? Zou je het zelf aan je vrienden vertellen moest je holebi zijn? Zou je het aanvaarden moest een vriend/vriendin holebi zijn? Zouden jullie het positief vinden moest de school rond dit thema activiteiten organiseren?
Overzicht Inleiding Waarom dit thema? 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 5. Conclusie 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging 6. Vragen?
Screening Waarom? Screeningsinstrument Doelgroep? Makkelijk? Integratie vakken? Leefwereld leerlingen
Geanalyseerde programma’s Bank vooruit Dubbel Divers Zij & Zij, Hij & Hij Sam & Lisa Holebi’s in beweging Receptenboek
Bank Vooruit Cavaria 2010 SO Tips holebivriendelijke school en methodieken Boek en film
Sam & Lisa De holebifabriek 2002 SO Video, lessuggesties, overzicht VOETEN en achtergrondinfo ‘holebi’ Lespakketten
Film “Trailer “Noordzee Texas” Bavo Defurne Geen film over homoseksualiteit op zich, wel over liefde!
Holebi’s in beweging 2000 Leerkrachten en jeugdwerk Stellingenspel
Overzicht Inleiding Waarom dit thema? 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 5. Conclusie 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging 6. Vragen?
Macro- en mesoniveau Werkgroep Organisatie van een ouderavond Studiedag voor leerlingen en leerkrachten Schoolreglement Zichtbaarheid van het thema op school
Microniveau Methodiek 1: Inleefvragen
Microniveau Methodiek 2: Het stellingenspel AKKOORD = rechtstaan NIET-AKKOORD = blijven zitten
Microniveau Evaluatie
Overzicht Inleiding Waarom dit thema? 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 5. Conclusie 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging 6. Vragen?
‘Ideale programma': Welke methodieken zijn bruikbaar en waarom? Conclusie ‘Ideale programma': Welke methodieken zijn bruikbaar en waarom?
Conclusie Bank vooruit! Zij en zij en hij en hij Dubbel Divers Sam & Lisa Holebi’s in beweging
Overzicht Inleiding Waarom dit thema? 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 5. Conclusie 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging 6. Vragen?