(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Atlas Leefomgeving Schakeldag 7 juni 2011 Julie Ng-A-Tham & Arne Willigenburg.
Advertisements

AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Gevolgen voor de jonggehandicapten Leon Meijer Hoofd Beleid en Communicatie CNV vakcentrale 7 november 2011.
Decentralisatie AWBZ naar Wmo Projectleiders Genie Hendriks, directie Ontwikkeling Caroline Krijnen, directie Ontwikkeling 15 juni.
Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Wordt klein elektrische vervoer een succes? Jan Schoormans TUDelft/IO.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
ICT in Marketing & Communicatie Hoe gebruiken wij de ICT middelen binnen de afdeling marketing & Communicatie.
Marco Oving Projectleider
MJOP Ceintuurbaan juni Agenda 1.Introductie 2.Aanleiding + opdracht 3.Randvoorwaarden 4.Per tafel informatie ophalen 5.Terugkoppeling (20.45.
Jacob Molenaar en Alex van Essen (Toetsplaza)
Innovatief aanbesteden transport & verwerking gemeentelijk groenafval
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Bart van Uitert Geluk&Co Bart van Uitert projectleider Maatschappelijke participatie.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Duurzaam bouwen Ellen Logtens BWT bijeenkomst 27 maart 2012
Raadsinstrumenten effectief gebruiken
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Bewoners Collectief Nieuwegein Welkom.
Utrecht, 11 juni
Ervaringen bij gemeenten Rolf Schooleman 10 november Weesfietsenaanpak bij stations.
Weesfietsenaanpak bij stations Handboek & Ervaringen Weesfietsenteam
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Een goede keten is een kunst! René Denis 11 april 2013
NME: kiezen, leren, meedoen
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Leasebeleid Ymere Bewust en schoner 5 april 2017.
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
4e Fysieke overlegtafel 26 juni 2014 Agendapunt 3. Producten / Eenheden.
moderniseren van het curriculum.
DEBAT De KRACHT van HAAGSE OUDEREN
Van zorgen voor naar zorgen dat
Buurtmobiliteit. Wat is Buurtmobiliteit? Bewoners organiseren met elkaar hun vervoer Door gezamenlijk gebruik te maken van elkaars auto’s, bakfietsen,
‘Voorkomen fraude in het gemeentelijk sociaal domein’
Implementatie Office 365, “Kwestie” van loslaten Pieter Vorstenbosch Senior adviseur Onderwijs&ICT 9 december 2015.
“NIET DENKEN MAAR DOEN” Eindconferentie kennisplatform Impreze
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
VvE Beheer. Wie zijn wij Landelijke organisatie; Platte organisatiestructuur; Uitgebreide technische kennis van zowel installatietechnische, bouwkundige.
Digicontact in de praktijk Philadelphia. Uit: De maatschappij verandert. Verandert de zorg mee? Min VWS; Juni 2014.
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
Vrijwilligersbeleid & Mantelzorg voorlichtingsavond 19 september 2007 Hans Hoes.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Kennisuitwisseling en zwerfafvalvergoeding Henk Klein Teeselink
Welkom Toerist in vervoering Voor ondernemers die vooruit willen met recreatiemobiliteit in de Zuidwestelijke Delta.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Stimuleringsfonds 2016 Bijeenkomst 31 mei 2016 De Baander Dalen.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Duurzaamheid in Gennep
4e Fysieke overlegtafel 26 juni 2014
Kader kritische vakkennis Gehandicaptenzorg (GZ)
Progressief universalisme
Van wet naar Brabantse praktijk
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
Platform Duurzaamheid VGN Trippple-aanpak
CoE / KennisDC Logistiek
‘Kansen voor alle kinderen’ Inzet extra middelen
Erik Gram Gemeente Westland.
Op naar modern mobiliteitsbeleid
Pilot 3: Innovatieve schuldhulpverlening aan jongeren en preventie
Transcript van de presentatie:

(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?

Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker -Meer keuzemogelijkheden: verschillende auto’s, (bak)fietsen, scooters, etc. -Altijd voldoende mobiliteit beschikbaar -Minder zorg om onderhoud/reparaties Goedkoper -Kostenvoordelen -Milieuwinst

Waarom (1) Auto domineert het straatbeeld -een deelauto scheelt 2-4 auto’s en dus parkeerplaatsen Sluit aan bij trends: -van bezit naar gebruik -de energieke samenleving -slimme apps en sites ontsluiten informatie

Waarom (2) Milieu en gezondheid -elektrisch vervoer is stiller en schoner Kosten -een deelauto bespaart gemiddeld € 120 per maand (Consumentenbond, 2012) Psychologische drempelswegnemen -niet-gebruikers vrezen reserveren, beschikbaarheid en ‘gedoe’ -wél-gebruikers ervaren deze drempels niet of nauwelijks

Waarom wil de NMU dit? Optimaler benutten vervoermiddelen -minder materiaalgebruik -bewuster gebruik = minder gebruik = schoner Elektrisch rijden biedt kansen in de toekomst We streven naar groep van gebruikers

Hoe? -Kritische massa bereiken -Vervoerwensen scherp krijgen -Randvoorwaarden in beeld -Technische opties op een rij -Beschikbaar aanbod beoordelen

De praktijk (1)

De praktijk (2)

De praktijk (3)

Wat is er anders? -We organiseren consumentenkracht -Inzet op verschillende en elektrische vervoermiddelen -Voordelen individueel én collectief -Ontsluiten kennis en informatie voor slimmer reizen

Stappen 1.Buurtavond (20 juni): voldoende belangstelling? 2.Verder uitwerken voorstel (juni-aug) 3.Enquête in de buurt (september) 4.Go / no-go besluit gemeente Utrecht (okt/nov) 5.Proefweek/weekenden (okt/nov) 6.Uitvoering experiment 2014

Wat levert het op? Kostenbesparingen, schoner vervoer en meer vervoer­ mogelijkheden voor de deelnemers Interessante contacten met buurtgenoten en leuke professionals Een bijdrage aan een mooi en duurzaam Utrecht

Aanbod NMU Ondersteuning en begeleiding door: -Procesbegeleiding: planning, communicatie -Onderzoek: buurtenquêtes, volgen nationaal onderzoek -Expertise, inspiratie en netwerken -Voorbereiden proefweek en uitvoering -Regelen middelen bij gemeente Utrecht en derden