? Werkgroep visie - PGZ.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
EDO in de lerarenopleiding
Mediërend leren op bs. Theresia
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Ontwikkelingsgericht SAMEN werken
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Hilde de Haan augustus Kaapstad De andere kant van Kaapstad.
Wat wijzigt er vanaf 1 september 2014?
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
Samenwerken in burgerschap
1 SISO 2 MARCO POLO. 2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse.
CLB en CAR twee partners, samen sterk in zorg. Evoluties binnen de C.A.R. 1 Nieuwe conventie vanaf 01/05/2012 Centra moeten zich meer richten op ‘medische.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
‘it takes a village to raise a child’
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
you want to see in the world!
Herontwerptool Educator – CINOP.
REA en kleine gemeenten
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
“Let’s talk about you & me”
Ondernemen(d) in het onderwijs
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Handelingsgericht werken
Het opleidingsprofiel:
Workshop Vrijwilligerswerk Het hoe en wat Door Timbo.
Handelingsgericht samenwerken
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Bijeenkomst directeuren en IB-ers OZKNV Workshop Documenten-planlast Dinsdag 1 december 2014.
Productiever in enkele stappen
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
Buitenlandse minderjarigen Ilse Derluyn Vakgroep Sociale Agogiek – Universiteit Gent.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
SPIJBELEN Samenwerking CLB – huisarts WG leerplicht GO!
Strategie DAG 1: Missie : WAAR WE VOOR STAAN Waarom bestaan we, toegevoegde waarde, Waarin onderscheiden we ons? Visie : WAAR WE VOOR.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Leer kracht Workshop over competenties van
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
High Voorbeeldproject preventieve maatregelen Brede basiszorg Fase 0.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
Een dag over asiel en onderwijs. Context in de regio.
Gezondheid en gezond gedrag
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners,
POSITIE VAN DE GGD - SPEERPUNTEN - Terugduwen en toeleiden. - Samenwerken in de wijk. - Coördinator in de ketens. - Informatie is je kracht.
PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling
Een gezond mens wil alles, een zieke wil maar één ding.
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Transcript van de presentatie:

? Werkgroep visie - PGZ

Deelnemers van de WG PGZ-visie Sofie Viaene CLB Mandel & Leie, orthopedagoge, was PPC in Oostende , nu directeur. Julie Glorieux PMW CLB Mandel & Leie Lut De Bie PMW CLB Brasschaat Ann Keymeulen PMW CLB Oudenaarde. Mieke Drieghe PMW CLB Dendermonde Marie-Jeanne Vallons PMW CLB Leuven Elisa Convalle PMW Limburg Noord Jef Van de Wiele MW -POC Provinciale CLB Geert Oosterbosch pedagogisch begeleider CLB

Waarom nood aan visie? … uitwerken van een takenprofiel … congruentie met het gezondheidsbeleid … voor de eenduidigheid en ‘uniformiteit’ van werken … hoe werken met kansengroepen?

Vertrekpunt Bekend en/of beschikbaar materiaal: Een ecologische kijk op ontwikkeling van een kind Een ecologische kijk op de leerling Het balansmodel: draagkracht / draaglast Een nieuwe definitie van gezondheid Doelen van PGZ PPGO Mission statement - beleidsverklaring CLB GO!

Discussie – uitwisselen – ervaring - leren Samenwerken in een netwerk Zijn we niet allemaal een beetje ‘ziek’? Staar je niet blind op het kind Alles evolueert en verandert

Discussie – uitwisselen – ervaring - leren ‘the ability to adapt and self manage in the face of social, physical, and emotional challenges’ Draad oppikken van K&G Draaischijffunctie extern netwerk Intern multidisciplinair Discussie – uitwisselen – ervaring - leren Samenwerken in een netwerk Zijn we niet allemaal een beetje ‘ziek’? Een dynamische maatschappij: Migratie, gezinsvormen, gender, geaardheid, inclusief onderwijs… HGW-HGD-doelgericht werken met alle partners: focus op de context en wat ‘ikzelf’ kan doen Staar je niet blind op het kind Alles evolueert en verandert

Terug naar de opdracht! Een visie is kort en krachtig Een visie is niet persé uniek voor PGZ Een visie moet sporen met de regelgeving

Document visie PGZ Definitie en doel Speerpunten: Wettelijk kader PGZ houdt rekening met de ecologie van de leerling PGZ focust op maatschappelijk participatie PGZ houdt rekening met een dynamisch mens- en maatschappijbeeld Wettelijk kader

En nu zelf aan de slag Elk CLB is anders… wat betekenen de speerpunten voor onze wijk ons publiek onze scholen ons netwerk … en toch leren van elkaar