? Werkgroep visie - PGZ
Deelnemers van de WG PGZ-visie Sofie Viaene CLB Mandel & Leie, orthopedagoge, was PPC in Oostende , nu directeur. Julie Glorieux PMW CLB Mandel & Leie Lut De Bie PMW CLB Brasschaat Ann Keymeulen PMW CLB Oudenaarde. Mieke Drieghe PMW CLB Dendermonde Marie-Jeanne Vallons PMW CLB Leuven Elisa Convalle PMW Limburg Noord Jef Van de Wiele MW -POC Provinciale CLB Geert Oosterbosch pedagogisch begeleider CLB
Waarom nood aan visie? … uitwerken van een takenprofiel … congruentie met het gezondheidsbeleid … voor de eenduidigheid en ‘uniformiteit’ van werken … hoe werken met kansengroepen?
Vertrekpunt Bekend en/of beschikbaar materiaal: Een ecologische kijk op ontwikkeling van een kind Een ecologische kijk op de leerling Het balansmodel: draagkracht / draaglast Een nieuwe definitie van gezondheid Doelen van PGZ PPGO Mission statement - beleidsverklaring CLB GO!
Discussie – uitwisselen – ervaring - leren Samenwerken in een netwerk Zijn we niet allemaal een beetje ‘ziek’? Staar je niet blind op het kind Alles evolueert en verandert
Discussie – uitwisselen – ervaring - leren ‘the ability to adapt and self manage in the face of social, physical, and emotional challenges’ Draad oppikken van K&G Draaischijffunctie extern netwerk Intern multidisciplinair Discussie – uitwisselen – ervaring - leren Samenwerken in een netwerk Zijn we niet allemaal een beetje ‘ziek’? Een dynamische maatschappij: Migratie, gezinsvormen, gender, geaardheid, inclusief onderwijs… HGW-HGD-doelgericht werken met alle partners: focus op de context en wat ‘ikzelf’ kan doen Staar je niet blind op het kind Alles evolueert en verandert
Terug naar de opdracht! Een visie is kort en krachtig Een visie is niet persé uniek voor PGZ Een visie moet sporen met de regelgeving
Document visie PGZ Definitie en doel Speerpunten: Wettelijk kader PGZ houdt rekening met de ecologie van de leerling PGZ focust op maatschappelijk participatie PGZ houdt rekening met een dynamisch mens- en maatschappijbeeld Wettelijk kader
En nu zelf aan de slag Elk CLB is anders… wat betekenen de speerpunten voor onze wijk ons publiek onze scholen ons netwerk … en toch leren van elkaar