Mediatheken dichter bij het onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Een nieuwe lente, een nieuw geluid? ?  Wat dromen we …
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Realisatie kindcentrum
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Ontwerpprojecten In de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
Persoonlijke preventie aanpak
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Kathleen Van Heule Diensthoofd Internationalisering 14 maart 2014
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Hoe wil ik mijn medewerkers sturen?
Portfolio 1 Portfolio kunstenaars trekken langs opdrachtgevers om opdrachten in de wacht te slepen ze nemen voorbeelden mee van hun beste producten verzameling.
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
Netwerkdag BrandweerBRZO 11 december Infopunt Veiligheid.
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Sectorwerkstuk Den Bosch
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Samen werken aan een gezonde regio!
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
5S in Velsen.
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
Gemeente Nijmegen Informatiebijeenkomst Hervorming gesubsidieerde arbeid 13 januari 2011 Mark van der Velden projectleider.
Visie & Strategie.
 Eindrapportage project gezondheidsbevordering bij Cliënten Traverse Stichting maatschappelijk opvang Traverse GGD Hart voor Brabant.
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Wat is duurzame inzetbaarheid voor ouderen ?
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Hulp en richtlijnen Kenmerk: JF augustus 2010 Ambitie jaarplanning inzet. AHB – opleiding BKM Achtergrond : Jaar met veel onrust (overuren.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Het Resultaat: Een transparante competentietaal foresee your way 'foresee’ competenties ‘four’ onderwijsniveaus ‘four’ context criteria.
Partnerbijeenkomst EIZT Methodieken van CliëntenParticipatie (MCP)
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Coaching in regioleren
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Een vergadering organiseren
Sieberdam/ROCS & KODOS
Uitdagingen voor lokale overheden
Vergadering Personeelsdienst
Faculteit Gezondheidszorg goed bezig (& blijven)
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Denken en doen.
Fit voor de zorg Toekomstbestendig door slimmer en efficiënter te werken Waardevolle kennis en ideeën van jou als zorgprofessional Als organisatie toekomstbestendig.
Transcript van de presentatie:

Mediatheken dichter bij het onderwijs van de UB Sietske Douna Hilleke van der Reijden

Hogeschool Utrecht 35.000 studenten 3.200 medewerkers 6 faculteiten 2 vestigingssteden: Utrecht en Amersfoort 100 opleidingen 50 lectoren

Koers 2012 Groeiende, jonge stad Diverse studentenpopulatie Kennissamenleving Kennistekort Prioriteiten onderwijs: Flexibiliteit Toetsing Kennisbasis

Mediatheken 6 faculteits-mediatheken 9 locaties regie op beleid en HU-brede projecten 50 fte

Positioneren De mediatheken willen een herkenbare rol krijgen als partner bij onderwijs en onderzoek. Hoe kunnen informatiespecialisten een bijdrage leveren aan de kennisbasis van competentiegericht onderwijs?

Kans Speerpunt Kennisbasis: Speerpunt Flexibiliteit: Mediatheken vanaf begin betrokken Speerpunt Flexibiliteit: Brede Bacheloropleiding

Projectopdracht Vanuit de rol van bronnenexpert een bijdrage leveren aan de kennisbasis van competentiegericht onderwijs van de nieuwe opleiding Leefstijl Arbeid & Gezondheid (LAG)

Afgeleide doelstellingen Competentieontwikkeling van informatiespecialisten Inzicht in de inzet van mensen en middelen die nodig is bij een dergelijke rol t.a.v. het onderwijs

Projectgroep 4, later 5 informatiespecialisten Steunpilaren Coach Bijscholing Vaste werkplek en -tijd

En toen …

Nieuw voor mij Betrokken zijn bij onderwijsontwikkeling Stevigere rol als partner in het onderwijs Officieel hogeschoolbreed pilotproject

Fasen Grip krijgen Kost veel tijd en communicatie… PvA Verdelen rollen/taken Zicht krijgen op onderwijsprocessen Contacten leggen binnen onderwijsveld Body of Knowledge Hoe ziet het product eruit? Kost veel tijd en communicatie…

Rolverdeling en taken Projectleider op afstand: sturing door coördinator Communicatiedeskundige Kartrekker SharePoint Bronnen verzamelen door iedereen voor eigen specialisatie (uitstroomprofiel)

Leermoment Onderwijsontwikkeling anders dan gedacht Project op werkwijze van onderwijs aangepast

Kennisbank Een database waarin specialistische kennis opgeslagen wordt t.b.v. de beroepsbeoefenaar Leefstijl, Arbeid & Gezondheid (LAG) Bevat de kennisbasis van de opleiding, gebaseerd op de definitie van de Body of Knowledge van Sector HEO Communications (basiskennis, visies, trends)

Interne perikelen Tijdgebrek Op één lijn komen met elkaar Wisseling van projectleden halverwege project Cultuurverschillen onderling

Leermoment Blijf communiceren, zorg ervoor dat je het over hetzelfde hebt. Denk niet aan een half woord genoeg te hebben. Advies: besteed hier veel tijd aan

Chemie Chemie tussen de projectleden, hun enthousiasme en motivatie waren de sleutels tot het bereiken van een succesvol eindproduct. SleutelsBron: www3.memlane.com/gromboug/P15MvFur.htm

Samenwerking met het onderwijs Meer zicht op onderwijskundige principes en onderwijsvisie Communicatie van beide kanten Onduidelijke rol Afhankelijkheid Wachten

Verder nog geleerd… Projectvaardigheden Flexibiliteit Buiten eigen kaders denken Creativiteit ICT-kennis Communicatie Het kost allemaal veel tijd….

Het resultaat Een gestructureerde kennisbank waarin actuele literatuur en specialistische informatie opgeslagen is De kennisbank is i.s.m. het onderwijs voortdurend in ontwikkeling Informatiespecialisten die competenties hebben ontwikkeld en verdiept meer contacten binnen het onderwijsveld Belangstelling van andere faculteiten voor een volgend project

Aanbevelingen Besteed tijd en aandacht aan COMMUNICATIE En aan de CHEMIE in de groep