Inverdien- en welvaartseffecten van onderwijsinvesteringen Schooling Labor Market Economic Development S C H O L A R Prof. Dr. Henriëtte Maassen van den.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Projecties van zorgkosten voor astma, COPD en respiratoire allergie
© Prof.dr Jouke van Dijk Steenwijk, 19 juni “Arbeidsmarktontwikkelingen van Steenwijkerland in relatie tot Noord-Nederland” Onderzoek in opdracht.
Willen is Kunnen De centen Woonlasten en energiebesparende maatregelen
Rijksuniversiteit Groningen RuGRuG Onderzoeksbeoordelingen versus Ranking door Derden Hoe verder na Van Bemmel ? Jules van Rooij Academische Zaken RUG.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
De waarde van de ondergrond Dr. Elbert Dijkgraaf Erasmus Competition and Regulation institute SEOR Faculteit der Economische Wetenschappen.
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Een financiële uitwerking van de zonnepanelen.
Regels economie: Geldbedragen ronden wij af op centen. Bijvoorbeeld €2,99 -> dus twee decimalen. Andere aantallen rond je af op één decimaal. Tenzij anders.
Boxenstelsel.
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Vergrijzen en verzilveren Antwerpen, 16 november 2012 Paul Schnabel Sociaal en Cultureel Planbureau Universiteit Utrecht.
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Prof. dr Jouke van Dijk Hoogleraar regionale arbeidsmarktanalyse
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Kwaliteit van leven in Limburg
Armoede: meer dan te weinig inkomen? Paul de Beer Amsterdams Instituut voor ArbeidsStudies (AIAS) & De Burcht.
Uitvoeringsplan november 2012.
Inkomen les t/m Begrippen Duurzame ontwikkeling In behoeften van mensen voorzien op een manier, die ook goed is voor toekomstige generaties.
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Keynesiaans model J. Zonjee.
Werk&Mantelzorg is een initiatief van Mezzo en Qidos. Powered by het Ministerie van VWS. MANTELZORGQUIZ Copyright © Werk&Mantelzorg.
Paul Dekker Irene de Goede Sociaal en Cultureel Planbureau Joop van der Pligt Universiteit van Amsterdam 1.
Sessie 8 - Gezonde start Kosteneffectiviteit van de preventie van pedagogische, psychosociale en psychosomatische problematiek door de JGZ Bert Prinsen,
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
REKENEN.
Jong geleerd, fout gedaan?
Informatie vaardigheden
Cursus Onderwijseconomie
Levensbeschouwing en maatschappelijke participatie Is levensbeschouwing nog steeds een motiverende factor voor participatie? Sarah Botterman – KULeuven.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
12 december 2005 Alumnikring Maastricht 1 De Arbeidsmarkt in Zuid-Limburg Dr. Frank Cörvers Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Universiteit.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les t/m Begrippen Welvaart de mate waarin mensen in hun behoeften kunnen voorzien.
Inkomen les 19a Begrippen & 95 t/m Begrippen AKW Algemene Kinderbijslagwet: wet die regelt dat mensen met kinderen tot 18 jaar een uitkering krijgen.
Inkomen 22 Begrippen H7.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
HOOFDSTUK 13 ONGELIJKHEID, ARMOEDE EN HERVERDELING
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
R E 1 De verlies- en winstrekening van ongezond gedrag Public Health Forum / 3 februari 2005 / Utrecht Johan Polder.
Armoede treft 1 op 5 ouderen
Remonstranten en Doopsgezinden Vergelijkenderwijs
Kwaliteit van leven in Limburg Voordracht ten behoeve van politiek debat en maatschappelijke organisaties in Limburg Dr. Nol Reverda, lector Hogeschool.
1 Perspectief voor (ex-)AMA’s de Utrechtse aanpak.
Opbrengsten van onderwijs
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
GEMEENTELIJK BELASTINGGEBIED ESBL 4 november 2003 PROF.DR. PETER B. BOORSMA.
Maak werk van gezondheid
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Hoe ongelijk is Nederland? Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid.
Strategische Buurt Ontwikkeling
Uitwerking van Argumenteren – H1 – Opdracht 12 – p. 132
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Over het ijzeren gordijn: de grenzen van sectoraal beleid Wim Groot Universiteit Maastricht.
Emancipatiemonitor februari 2011 Emancipatie op stoom Jan Latten.
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
De seksuele start Timing en kenmerken van de eerste keer, en verbanden met de latere seksuele loopbaan Dra. Katrien Symons Prof. Dr. Mieke Van Houtte Dr.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Vragen vooraf Hoe staat de Nederlandse economie ervoor? Wat is de oorzaak van de financiële crisis? Zijn er wel eens belastingen afgeschaft? Hoeveel verschillende.
Maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van re-integratie van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Prof Dr Alex Burdorf ism Dr Merel Schuring Afdeling.
Niet alleen op de wereld
Transcript van de presentatie:

Inverdien- en welvaartseffecten van onderwijsinvesteringen Schooling Labor Market Economic Development S C H O L A R Prof. Dr. Henriëtte Maassen van den Brink 7e DAIR seminar 6/7 november 2003 Research Institute U N I V E R S I T E I T V A N A M S T E R D A M Faculteit der Economische Wetenschappen en Econometrie

S C H O L A R 2 INVESTEREN EN TERUGVERDIENEN WAT VOORAF GING………………………

S C H O L A R 3 INHOUD VAN DE PRESENTATIE 1.Aanpak van het onderzoek 2. Databestanden 3. Deelonderzoeken: Gezondheid Criminaliteit Maatschappelijke participatie Sociale zekerheid 4.Conclusies: Som der delen (voorbehoud: uitkomsten in grote lijnen)

S C H O L A R 4 AANPAK VAN HET ONDERZOEK Berekenen van de maatschappelijke baten van onderwijs voor Nederland Invloed van onderwijs op gezondheid, criminaliteit, maatschappelijke participatie en sociale zekerheid Verwachting: onderwijs leidt op elk van deze terreinen tot lagere maatschappelijke kosten en hogere belastingopbrengsten Uitgangspunten onderzoek: Bij bepalen van effecten van onderwijs gekeken naar opbrengsten van een jaar extra onderwijs Ceteris Paribus veronderstellingen: al het andere blijft gelijk (sociale zekerheid: conjuncturele situatie en overheidsbeleid blijven gelijk)

S C H O L A R 5 AANPAK ANALYSE VAN ONDERZOEK ANALYSE AANPAK: Stap 1: Eerst wordt het effect van onderwijs bepaald (onderwijs leidt tot x% betere gezondheid of tot y% geringe kans op criminaliteit) Stap 2: Maatschappelijke kosten en besparingen van effect gekwantificeerd door: 1. Compenserende inkomensvariatie (de hoeveelheid geld of inkomen die een gelijk effect teweeg brengt als een jaar onderwijs) 2. Aanvullende informatie over maatschappelijke kosten 3. Totale maatschappelijke effect van onderwijs: welvaartseffect van een jaar onderwijs voor individu en voor samenleving en inverdieneffect van een jaar onderwijs voor samenleving

S C H O L A R 6 GEBRUIKTE GEGEVENS het Aanvullend Voorzieningengebruik Onderzoek 1999 (AVO99) van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP); de enquête ‘ De Staat van het Land 2002 ’ die is georganiseerd door de bladen van de Geassocieerde Persdienst (GPD) in samenwerking met ‘ SCHOLAR ’ (GPD02) ; het ‘ Netherlands Survey on Criminality and Law Enforcement 1996 ’

S C H O L A R 7 UITKOMSTEN GEZONDHEID Hoger opgeleiden verkeren vaker in een goede gezondheid 1 jaar onderwijs verbetert de gezondheidstoestand van mannen met 0.6 procentpunt, voor vrouwen met 0,3 procentpunt Effect opleidingsniveau van moeder op gezondheid van dochter Effect op zorggebruik: hoger opgeleiden gezonder en minder gebruik, als zij ziek zijn evenveel gebruik (uitzondering fysiotherapie)

S C H O L A R 8 UITKOMSTEN GEZONDHEID Welvaartseffect: 1 jaar onderwijs euro (individu) 1 jaar onderwijs 5.4 –12. 4 miljard euro (samenleving)

S C H O L A R 9 Uitkomsten gezondheid Tabel 2.10 Welvaartseffecten onderwijs middels effect op gezondheid MannenVrouwen QALY-gewicht van een jaar onderwijs 0,0060,003 waarde gezondheidswinst door één jaar extra onderwijs bij QALY- waarde van euro per jaar en individu 600 euro300 euro waarde gezondheidswinst door één jaar extra onderwijs bij QALY- waarde van euro per jaar en individu euro690 euro waarde gezondheidswinst als percentage van het BNP per hoofd 2,5% - 5,8%1,3% - 2,8% waarde gezondheidswinst bevolking per jaar 3,6 - 8,3 miljard euro1,8 - 4,1 miljard euro

S C H O L A R 10 Inverdieneffecten op zorggebruik Tabel 2.11 De inverdieneffecten van onderwijs op zorggebruik Huisarts Specialist FysiotherapeutZiekenhuis Uitgaven1,4 miljard euro 1,3 miljard euro 676 miljoen euro 10,9 miljard euro Gemiddelde kans op gebruik0,510,210,140,05 Marginaal effect jaar onderwijs-0,0040,0010,000-0,003 Besparing van één jaar extra onderwijs bevolking3,7 miljoen euro 2,2 miljoen euro 0654 miljoen euro Totale inverdieneffect van één jaar extra onderwijs bevolking 660 miljoen euro

S C H O L A R 11 UITKOMSTEN CRIMINALITEIT Hoger opgeleiden vaker overtredingen en lichte delicten (fraude, dronken achter het stuur) Lager opgeleiden: vaker zwaardere delicten (mishandeling, verwonding en bedreiging) 1 jaar onderwijs verkleint de kans op winkeldiefstal: 0,3 procentpunt vandalisme: 0,2 procentpunt geweld0,2 procentpunt

S C H O L A R 12 UITKOMSTEN CRIMINALITEIT Maar: hoger opleidingsniveau vergroot kans op belastingfraude met 0,4 procentpunt Opleidingsniveau ouders: kans op geweld neemt af als moeder hoger is opgeleid en neemt toe als vader hoger is opgeleid Normovertredend gedrag vaker afgekeurd door lageropgeleiden

S C H O L A R 13 UITKOMSTEN CRIMINALITEIT Totale maatschappelijke kosten normovertreding en criminaliteit 9,3 miljard euro Gederfde belastinginkomsten als gevolg van fraude: 227 miljoen euro per jaar Inverdieneffect: 1 jaar onderwijs 578 miljoen euro per jaar ( 623 miljoen euro – 45 miljoen euro belastingfraude)

S C H O L A R 14 UITKOMSTEN MAATSCHAPPELIJKE PARTICIPATIE Hoger opgeleiden hebben een grotere tevredenheid met het leven Hoger opgeleiden beschikken over een groter sociaal netwerk Hoger opgeleiden zijn vaker lid van een belangenvereniging

S C H O L A R 15 UITKOMSTEN MAATSCHAPPELIJKE PARTICIPATIE Welvaartseffect: 1 jaar onderwijs 3432 euro (individu) 1 jaar onderwijs 41.2 miljard euro (samenleving)

S C H O L A R 16 UITKOMSTEN SOCIALE ZEKERHEID Uitgangspunt: 56 miljard euro totale uitgaven aan sociale zekerheid (21,3 miljard WAO,bijstand, etcetera) Vraag: heeft opleidingsniveau effect op het ontvangen van een sociale zekerheidsuitkering Toetsen op wederzijds causaal verband: geen wederzijds causaal verband (de kans op het gebruik van sociale zekerheid heeft geen invloed op het gebruikte opleidingsniveau

S C H O L A R 17 UITKOMSTEN SOCIALE ZEKERHEID Hoger opgeleiden zijn minder vaak arbeidsongeschikt Arbeidsongeschiktheid neemt toe met leeftijd Onder vrouwen minder opleidingsverschillen dan onder mannen Lager opgeleiden zijn vaker werkloos dan hoger opgeleiden Ontvangers bijstandsuitkering relatief laag opgeleid

S C H O L A R 18 UITKOMSTEN SOCIALE ZEKERHEID Tabel 5.5 De inverdieneffecten van onderwijs op het gebruik van de sociale zekerheid Mannen Vrouwen gemiddelde kans op gebruik sociale zekerheid 0,1310,129 marginaal effect van een jaar onderwijs-0,004-0,003 uitgaven aan arbeidsongeschiktheids-, werkloosheids- en bijstandsregelingen 21,3 miljard euro inverdieneffect van één jaar extra onderwijs bevolking 492 miljoen euro inverdieneffect als percentage van totale uitgaven 2,3%

S C H O L A R 19 Som der delen Tabel 6.1 Overzicht van de individuele en maatschappelijke waarde van de welvaarts- en inverdieneffecten van onderwijs, per jaar Welvaartseffecten van een jaar onderwijs Inverdieneffecten van een jaar onderwijs voor de samenleving Voor het individu Voor de samenleving Effect jaar onderwijs op: Gezondheid euro 5,4 – 12,4 miljard euro 660 miljoen euro Criminaliteit 578 miljoen euro Maatschappelijke participatie3432 euro41,2 miljard euro Sociale zekerheid.492 miljoen euro Totale inverdieneffect van een jaar onderwijs 1.7 miljard euro Totale welvaartseffect van een jaar onderwijs 3732 – 4812 euro 46,6 – 53,6 miljard euro

EINDE Schooling Labor Market Economic Development S C H O L A R Research Institute U N I V E R S I T E I T V A N A M S T E R D A M Faculteit der Economische Wetenschappen en Econometrie