Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Welkom bij de ouderavond: “Toptalent”
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Workshop: Als je op of uit valt of juist niet…. Wat komt aan de orde: 1.De realiteit van de GHS 2.Aanstaande ontwikkelingen 3.Vragen en/of opmerkingen.
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Welkom nieuwe leerlingen!
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Leonardo school – Hoogbegaafdheid
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Welkom.
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Eurekagroep: onderwijs aan begaafde kinderen
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Oog voor slimme kinderen?!
Voorbereid op Stage Les 4.
Kinderen en hun sociale talenten
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
PLUSKLAS.
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Zorgplicht in passend onderwijs
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
KIJK! Observeren Registreren en Handelen
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Hoogbegaafdheid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
Jeannette van Nieuwkoop
Leerstijlen KOLB SJM.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Psychomotorische taxonomie
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Ouderinformatie avond
Koningin Julianaschool,
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Doubleren.
Profiel van een plusleerling
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Doubleren.
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014

Aanleg of aangeleerd?

Wanneer sprake van hoogbegaafdheid Hoogbegaafdheid is gedefinieerd als het hebben van hoge intellectuele capaciteiten (een IQ >130), creativiteit in het bedenken van oplossingen en doorzettingsvermogen om een taak te volbrengen.

leereigenschappen snel van begrip Goed geheugen Brede interesse en kennis Groot probleemoplossend vermogen Verworven kennis toepassen Nieuwe kennis integreren met oude kennis Groot analytisch vermogen Grote denk- en leerstappen

leertempo

persoonlijkheidskenmerken Taalvaardig, kan spelen met taal Creatieve en originele oplossingen Geestelijk vroegrijp Houdt van uitdagingen Groot doorzettingsvermogen Perfectionistisch ingesteld Veelal een intuïtieve denker Behoefte aan hoge mate van autonomie Vermogen tot (zelf)reflectie Sociaal competent

herkennen Een beeld van je groep vormen Een leerling valt op Leereigenschappen lijst Persoonlijkheidskenmerken lijst Intake & strategie

Conceptualiseren concluderen Evalueren reflecteren   Conceptualiseren concluderen Evalueren reflecteren Toepassen Concreet ervaren Verkenner(dromer) Uitvinder(denkers) Belever (doeners) Volger(beslissers) Vragen stellen uit oprechte verwondering Meteen aan de slag, zonder nadenken Favoriet bij kleuters Probleemoplossend vermogen Toepassen van kennis in duidelijke setting

onderpresteren Relatief onderpresteren Begaafde leerling Rond het groepsgemiddelde Komt het meeste voor Aangepast gedrag Wil graag hetzelfde zijn als andere kinderen Casus Anita

onderpresteren Absoluut onderpresteren Vaak samen met gedragsproblemen Slechte werkhouding Stoorzender Casus Simon

Ontstaan onderpresteren Gaat om gedrag, niet om intellectuele capaciteiten Inadequaat leerstofaanbod (probeer het nog eens, je kunt het best) Selectieve luisterstrategie (instructie geven en ontvangen niet afgestemd) Algemene houding t.o.v. school (aversie door negatieve ervaringen) Sociale belangen binnen de school (ik ben anders) Sociale belangen buiten de school (uitblinken op te veel gebieden) Attitude van de leerkracht (filmpje) Relatie ouders en kind (aandacht krijgen door onderpresteren)

indicaties voor onderzoek School signaleert op grond van voorsprong Ouders geven signalen, maar leerkrachten niet. Of andersom Vermoeden van begaafdheid, maar schoolse prestaties wijken af van dit beeld Gedragsproblemen, waarbij interventies niet werken: onderwijs passend bij leer- en persoonlijkheidseigenschappen Vermoeden van begaafdheid, maar ook van leer- en/of ontwikkelingsstoornis Na onderzoek nog openstaande vragen bij school en/of ouders

Streefdoelen & streefdoelen PGO doelen creëren verbredingsstof Zelfverantwoord leren Zelfstandig leren Zelfstandig werken 2e leerlijn verdiepingsstof Evalueren analyseren 1e leerlijn PGO doelen is Probleem Gestuurd Onderwijs (Hoger onderwijs) Toepassen Begrijpen herinneren reguliere stof Streefdoelen & streefdoelen +

DHH (digitaal handelingsprotocol hoogbegaafden) Invullen van DHH met ouders (en leerling) Doortoetsen tot I niveau Kind gesprek Evt. IQ onderzoek (is niet verplicht) Advies over te volgen leerlijn: Voorsprong tot half jaar: eerste leerlijn schrappen 25-50% oefenstof Voorsprong half jaar tot een jaar: tweede leerlijn schrappen 50-75% oefenstof Voorsprong jaar of meer: vervroegde doorstroming overwegen.

Flowers are red http://www.youtube.com/watch?v=TFC08akRvtE