‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013
Huidige denkbeelden over onderwijs Te vinden op You Tube: * Robert Marzano * Evidence-based learning * Ken Robinson * “What Great Schools Do” (John Hattie) * “The case for Evidence-based Teaching” (Mike Bell) * Geoff Patty * Estelle Morris
Onze hogere doelen Gebaseerd op Teamonderwijs Op Maat: Personeel Organisatie Leerlingen
TOM Doelen personeel Op een hoger plan brengen van het met, aan en van elkaar (en anderen) leren Specialisme / gemandateerd eigenaarschap Samen verantwoordelijk zijn voor alle leerlingen Verantwoordelijkheden lager in de organisatie wegzetten / aanpassen functiebouwwerk
TOM Doelen organisatie Evidence-based Teaching Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek over onderwijs, leren en de werking van onze hersenen Professionele Leer Gemeenschap (PLG) lerende organisatie Realiseren van Passend Onderwijs Ondersteuningsaanbod op maat
TOM Doelen leerlingen Werken vanuit leerlijnen en onderwijsbehoeften Betrokkenheid, welbevinden en verantwoordelijkheid verhogen Doorgaande leer/ontwikkelingslijn 0 tot 12 jaar Verschillende doorstroom momenten door het jaar heen Talentontwikkeling Brede ontwikkeling
TOM Doelen ouders Educatief partnerschap Ondersteuning bij opvoeding en ontwikkeling d.m.v. andere partners en kinddiensten
Succeservaringen * Ambitieus en hard werkend team unit 1 * Instructie is effectiever * Indeling in instructiegroepen geeft meer inzicht in en mogelijkheden tot extra begeleiding * De basisorganisatie klopt * Grote variatie aan materialen * Reflectievermogen van de leerlingen * Werkplekken op behoefte van/voor leerlingen * Samenwerking tussen leerlingen neemt toe * Groep 3 prestaties VLL volgens verwachting * Toename betrokkenheid van leerlingen
Wat moet nog beter uit de verf komen * Niet te veel te snel willen (Rust om basis in te laten slijten voordat de volgende stap genomen wordt) * Werkafspraken voor de verschillende ruimten beter afstemmen (rust, regels, afspraken) * Overdracht beter en structureel afstemmen * Inrichting van de leerhoeken beter afstemmen op de leerdoelen *Tijd voor leerlingen m.b.t. het werken en in leerhoeken beter benutten * Regie en communicatie intern
Doelen komende periode * Rust, regels, structuur visualiseren * Observatiesysteem KIJK implementeren * Regie en overdracht structureren * Leerhoeken intensiever gebruiken en verder ontwikkelen * Programma voor leerlingen die al verder zijn * Herinrichten “Inloopwerk” * Inrichting leslokalen/instructieruimten * Basisorganisatie borgen (op papier) Er zal in ieder geval tot januari inzet van extra personeel plaatsvinden
Vragen voor de toekomst * Blijven we werken met de huidige indeling in basis(jaar)groepen, of laten we de jaargroepen los en zitten de leerlingen in de unit? * Hoeveel doorstroommomenten kunnen we per jaar realiseren? * Instructie cognitieve vakgebieden door leerkracht basisgroep of door specialisten? * Hoe organiseren we het leerprogramma voor leerlingen die versneld door de basisschoolleerstof heen gaan? * Hoe “gepersonificeerd” (individueel) kun je een reguliere basisschool inrichten?