Supervisie en werkbegeleiding in de praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Docentprofessionalisering
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Ondernemen in de praktijk
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Wie is La Fontaine? Anneke van Doorn Jolanda van der Steen
John Vaupell Justin van der Steen
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
1 ‘Continuï-tijd’ in psychotherapie: een relatief begrip? Aan de hand van twee casussen gaan we op zoek naar de verhouding tussen essentie en efficiëntie.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Werkmancollege Dalton i.o.
De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB)
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Ludo Daems.
Professionaliteitsontwikkeling
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Portfolio Praktijkonderwijs
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
Voorlichting Kellebeek College
1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
Uw gemeente & mensen met een beperking
Voorstelling methodiek ouderintervisie ***** West - Limburg
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Zaterdag 30 mei 2015 & Zaterdag 13 juni Kom in beweging!
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
BETERE DIENSTVERLENING BETERE DIENSTVERLENING Door gestructureerde samenwerking tussen LIJN & STAF kwaliteit verbeteren Peter Hammecher.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Discussiegroepen - resultaten
Onderzoeksvaardigheden 3
Praktijkervaring en reflectie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Werkconferentie loopbaanleren en wetenschap & technologie Laat jouw leerlingen het maken in Rotterdam!
Evaluatie Cursus.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Psychologen in de gezondheidszorg
Hoe toekomst bestendig ben jij
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
kenniscarrousel peerassessment
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

Supervisie en werkbegeleiding in de praktijk 14.40-15.10 Martin Steendam PSY-opleidingen Groningen, 14-05-2008

Amuse Wie geeft supervisie? Wie geeft werkbegeleiding? Wie is verantwoordelijk? Conclusie: Leren in relatie

Plan voor vanmiddag Omgevingsverkenning Scherp stellen van doelen Op weg: koers houden in de praktijk Ook bij werken volgens protocol moeten er steeds keuzes genaakt worden over de keuze en timing van concrete interventies. Dit gebeurt deels intuïtief.

Omgeving: hoe het was Ongedeelde begeleiding Verschuiving in focus Meester-gezel: samen optrekken in alles Psychotherapie: focus op persoon Leermethodiek: focus op taak

Omgeving: begrippen Supervisie Werkbegeleiding Stagebegeleiding Coaching Praktijkbegeleiding Etc.

Terminologie Werkbegeleiding Supervisie Praktijkbegeleider Stagebegeleiding

Doelen Verantwoordelijkheid afdekken Kwaliteit van behandeling bewaken Ontwikkeling behandelvaardigheden Ontwikkeling persoonsbekwaamheden Ontwikkeling attitude: beroep, ethiek Afgelopen jaar supervisiecursus gegeven. Bij eindevaluatie bleek rol innemen belangrijk leerpunt geweest.

Didactische methodes Model Feedback Instructie Reflectie Ervaren Delen

De praktijk Ongedeelde supervisie Werkomgeving Eigen ontwikkeling Koers houden Opleiding volgen Ervaring opdoen Experimenteren en reflecteren Leren van ervaring is zowel doel als middel. Mensen doen ervaring op en worden ervaren. Supervisant zelf actief Supervisie is niet voorkauwen, maar de supervisant aan het denken zetten

Fasenmodel van Watkins

Proces Start Splitsen werkbegeleiding en supervisie Tafel of zitje Aantekeningen of reflectieverslag Casusgericht versus persoonsgericht Rolverwerving en rolversterking Experimenteren met opdracht Reflectieverslagen op tijd Veiligheid

En nu? Meer zicht op doelen, taken en proces Keuze in methodieken Vertrouwen Maar ook: Afstemming op persoon En … ik blijf leren

Parallele sessies 15.30 – 16.15 Ervaringen mbt supervisie uitwisselen Kruis op schema Watkins aan waar je jezelf in herkent Waar zou je over een jaar willen zijn Hoe leer je, hoe wil je bovenstaande ontwikkelen: zelfstudie, ervaring opdoen, cursus, intervisie, supervisie over supervisie … Wat zou de Postacademische Psy-opleidingen hierin kunnen betekenen

Bedankt voor uw aandacht Leren van ervaring is zowel doel als middel. Mensen doen ervaring op en worden ervaren. Supervisant zelf actief Supervisie is niet voorkauwen, maar de supervisant aan het denken zetten