Supervisie en werkbegeleiding in de praktijk 14.40-15.10 Martin Steendam PSY-opleidingen Groningen, 14-05-2008
Amuse Wie geeft supervisie? Wie geeft werkbegeleiding? Wie is verantwoordelijk? Conclusie: Leren in relatie
Plan voor vanmiddag Omgevingsverkenning Scherp stellen van doelen Op weg: koers houden in de praktijk Ook bij werken volgens protocol moeten er steeds keuzes genaakt worden over de keuze en timing van concrete interventies. Dit gebeurt deels intuïtief.
Omgeving: hoe het was Ongedeelde begeleiding Verschuiving in focus Meester-gezel: samen optrekken in alles Psychotherapie: focus op persoon Leermethodiek: focus op taak
Omgeving: begrippen Supervisie Werkbegeleiding Stagebegeleiding Coaching Praktijkbegeleiding Etc.
Terminologie Werkbegeleiding Supervisie Praktijkbegeleider Stagebegeleiding
Doelen Verantwoordelijkheid afdekken Kwaliteit van behandeling bewaken Ontwikkeling behandelvaardigheden Ontwikkeling persoonsbekwaamheden Ontwikkeling attitude: beroep, ethiek Afgelopen jaar supervisiecursus gegeven. Bij eindevaluatie bleek rol innemen belangrijk leerpunt geweest.
Didactische methodes Model Feedback Instructie Reflectie Ervaren Delen
De praktijk Ongedeelde supervisie Werkomgeving Eigen ontwikkeling Koers houden Opleiding volgen Ervaring opdoen Experimenteren en reflecteren Leren van ervaring is zowel doel als middel. Mensen doen ervaring op en worden ervaren. Supervisant zelf actief Supervisie is niet voorkauwen, maar de supervisant aan het denken zetten
Fasenmodel van Watkins
Proces Start Splitsen werkbegeleiding en supervisie Tafel of zitje Aantekeningen of reflectieverslag Casusgericht versus persoonsgericht Rolverwerving en rolversterking Experimenteren met opdracht Reflectieverslagen op tijd Veiligheid
En nu? Meer zicht op doelen, taken en proces Keuze in methodieken Vertrouwen Maar ook: Afstemming op persoon En … ik blijf leren
Parallele sessies 15.30 – 16.15 Ervaringen mbt supervisie uitwisselen Kruis op schema Watkins aan waar je jezelf in herkent Waar zou je over een jaar willen zijn Hoe leer je, hoe wil je bovenstaande ontwikkelen: zelfstudie, ervaring opdoen, cursus, intervisie, supervisie over supervisie … Wat zou de Postacademische Psy-opleidingen hierin kunnen betekenen
Bedankt voor uw aandacht Leren van ervaring is zowel doel als middel. Mensen doen ervaring op en worden ervaren. Supervisant zelf actief Supervisie is niet voorkauwen, maar de supervisant aan het denken zetten