Cursus Preffi 2.0 en EKI GGD West Brabant 26 augustus 2008

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

Study into the Implementation of the Guideline for the Multidisciplinary treatment of Anxiety disorders SIGMA Maarten van Dijk (ADAPT - expertise.
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Reflectievaardigheden en instrumenten
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Ouders en Kinderen Centraal
Psychologie en energiebesparing
The CAF Procedure voor externe feedback
Interventie en implementatie
Probleem Professionals gebruiken innovaties niet (helemaal) zoals bedoeld Waardoor mogelijk de effecten uitblijven bij de einddoelgroep (cliënten, patiënten.
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Nieuw: Digitaal Referentiekader Gezondheidsbevordering (Refka 2.0)
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Medicatietrouw en motivatie bij mensen met schizofrenie
Oplossingsgericht coachen
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Nieuwe vrienden maken en
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
RSV op school Jan Van Parijs.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Drugs Peer van der Kreeft voorzitter werkgroep drugs
Dr. Willy De Haes GGD Rotterdam
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Voorlichting en preventie
Met Stakeholders Gedeelde Visie
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Dossier Empowerment.
Participatie en empowerment in gezondheidsbevorder ing Charlotte De Baets.
Implementeren met haken en ogen
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
U bevindt zich op de website gbkwaliteit.nl. U kunt hier uw project beoordelen met de digitale scoreformulieren van Preffi 2.0 of het EKI. Maar: hoe werkt.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Participatie en empowerment in gezondheidsbevordering
Leiding geven aan school ontwikkeling
Workshop Integraal werken in de wijk: sturen op doen wat werkt
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Basistekst : Talentontwikkeling
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Cursus Preffi 2.0 en EKI GGD West Brabant 26 augustus 2008 Dr. Gerard Molleman Manager NIGZ Centrum Kennis en Kwaliteit

Programma 9.30 Programma en kennismaken 9.40 Korte inleiding achtergronden Preffi en EKI 10.15 Ervaringen invullen/scoren projecten 10.45 Bespreken van de project In subgroepen verzamelen scores op een flap Bespreekpunten bepalen: wat kan beter per project 12.00 Aandachtspunten analyse-fase 12.30 Pauze 13.15 Vervolg analyse-fase 14.00 Aandachtspunten fase interventieontwikkeling 15.00 Uitvoerings- en implementatiefase,monitoren 16.00 Aanbevelingen voor projecten en terugblik 16.30 Sluiting

Doelen De leden van de afdeling: kennen de Preffi 2.0 en het Empowerment Kwaliteit Instrument en de digitale versie ervan kunnen de eigen plannen met behulp van de Preffi en EKI aanpassen en verbeteren weten dat ze instrumenten flexibel kunnen toepassen willen met de instrumenten werken omdat voor hen duidelijk is dat dit een van de manieren is om te werken aan de kwaliteit van de preventie-interventies hebben aanbevelingen voor de projecten in het kader van de Preffi-prijs 2009

Positionering Preffi 2.0 Empowerment Kwaliteit Instrument (EKI)

Om de effectiviteit van GB in de praktijk te verbeteren ….. hebben we een gecombineerde strategie nodig: ontwikkelen en verspreiden van evidence-based model programma’s  algemene principes en richtlijnen om zo effectief mogelijk te werken in de eigen context Type projecten-model op meerdere punten kunnen insteken Wat voor typeprojecten doen jullie, waar ligt het accent van jullie projecten?. Ontw. Project GGZ (ontwikkelen nieuw aanbod om kinderen van psychiatrische ouders te ondersteunen, ontwikkelen aanbod mantelzorgondersteuning. Ontwikkelen cursus voor depressie bij Turkse vrouwen (relatief nieuwe doelgroep) Implementatieproject GGZ Implementatie van interventies KOPP, Arbeid, sociale psychiatrie en Depressie Communityproject GGZ Vrije Vogel project GGZ Almere, Effe bij Moeder an Diagnose/probleemverkennend project: inventarisatie angststoornissen bij ouderen door landelijke GGZ werkgroep Evaluatieproject???!!! Advocaat van de duivel

Om de effectiviteit van GB in de praktijk te verbeteren ….. Hulpmiddelen: Modelprogramma’s Certificeren van interventies Richtlijnen roken, overgewicht, etc Overzicht beschikbare interventies (Loket) hebben we een gecombineerde strategie nodig: ontwikkelen en verspreiden van evidence-based model programma’s  algemene principes en richtlijnen om zo effectief mogelijk te werken in de eigen context Type projecten-model op meerdere punten kunnen insteken Wat voor typeprojecten doen jullie, waar ligt het accent van jullie projecten?. Ontw. Project GGZ (ontwikkelen nieuw aanbod om kinderen van psychiatrische ouders te ondersteunen, ontwikkelen aanbod mantelzorgondersteuning. Ontwikkelen cursus voor depressie bij Turkse vrouwen (relatief nieuwe doelgroep) Implementatieproject GGZ Implementatie van interventies KOPP, Arbeid, sociale psychiatrie en Depressie Communityproject GGZ Vrije Vogel project GGZ Almere, Effe bij Moeder an Diagnose/probleemverkennend project: inventarisatie angststoornissen bij ouderen door landelijke GGZ werkgroep Evaluatieproject???!!! Advocaat van de duivel

Om de effectiviteit van GB in de praktijk te verbeteren ….. Hulpmiddelen: Modelprogramma’s Certificeren van interventies Richtlijnen roken, overgewicht, etc Overzicht beschikbare interventies (Loket) hebben we een gecombineerde strategie nodig: ontwikkelen en verspreiden van evidence-based model programma’s  algemene principes en richtlijnen om zo effectief mogelijk te werken in de eigen context Type projecten-model op meerdere punten kunnen insteken Wat voor typeprojecten doen jullie, waar ligt het accent van jullie projecten?. Ontw. Project GGZ (ontwikkelen nieuw aanbod om kinderen van psychiatrische ouders te ondersteunen, ontwikkelen aanbod mantelzorgondersteuning. Ontwikkelen cursus voor depressie bij Turkse vrouwen (relatief nieuwe doelgroep) Implementatieproject GGZ Implementatie van interventies KOPP, Arbeid, sociale psychiatrie en Depressie Communityproject GGZ Vrije Vogel project GGZ Almere, Effe bij Moeder an Diagnose/probleemverkennend project: inventarisatie angststoornissen bij ouderen door landelijke GGZ werkgroep Evaluatieproject???!!! Advocaat van de duivel Hulpmiddelen: Preffi 2.0 Empowerment Kwaliteit instrument Referentiekader Gezondheidsbevordering

Kwaliteitsstandaarden voor GB Opus projectmanagement Preffi Referentiekader

Wanneer wat te gebruiken ? Hoe doe je een project Welke stappen om resultaat te bereiken Wat: Welke interventie en waarom Uitkomsten, tussenstappen en wat daarvoor nodig is Managen: OPUS Effectiviteit : Preffi Programma-management, kader: Referentiekader

Wat is goede gezondheidsbevordering? Is planmatig opgezet Voldoet aan Preffi-criteria Schenkt aandacht aan relevante elementen uit Referentiekader Scoort positief op proces-indicatoren

Proces indicatoren voor Gezondheidsbevordering planmatig werken gebruik van beschikbare (epidemiologische) data mix van methoden/strategieën meerdere (lokale) partners betrokken expertise projectteam leiderschap participatie (eind)doelgroep bestuurlijk draagvlak eigenaarschap continuïteit/langdurig

Ontwikkeling Toelichting op instrument Preffi 2.0 Ontwikkeling Toelichting op instrument

Preffi ontwikkelingstraject 1994-1995 Ontwikkeling Preffi 1.0 1997-1999 Implementatieproject Preffi 1.0 2000-2002 Ontwikkeling Preffi 2.0 zomer 2002 Bruikbaarheid & betrouwbaarheid concept Preffi 2.0 najaar 2002 Betrouwbaarheid en criteriumvaliditeit Preffi 2.0 jan. 2003 Lancering Preffi 2.0 sinds 2003 implementatie Preffi 2.0

Preffi 2.0 Scoreboek Preffi 2.0 Preffi 2.0 model Gebruiksaanwijzing Scoreformulier Operationalisering en normering Toelichting Handboek Preffi 2.0 Digitale versie van de Preffi Empowerment Kwaliteit Instrument Engels, Frans, Hongaars, Noors, EQUIHP Economische dimensie Preffi (nog in aanvraag) Structuur Preffi, beoordelingsgedeelte én verbetergedeelte, is geinspireerd door kwaliteitsdenken: niet lineair: nieuwe vorm verhouding tussen inhoud/context project meer aandacht voor (cultuur van de) doelgroep, en belang van participatie criteria specifieker beschrijven implementatie minder instrumenteel feedback en evaluatie scherper niet alles: keuzes maken!

Wat is het probleem en de oorzaak daarvan? Wat kun je er aan doen? Wat ga je dan doen? Hoe doe je dat op grote schaal? Werkt het ook? Benadrukt de dynamiek van gezondheidsbevorderingsprojecten: nl in het midden het inhoudelijke kernproces: probleemanalyse, interventiekeuze en - ontwikkeling, implementatie en evaluatie. De inhoudelijke keuzes worden mede bepaald door randvoorwaardelijke aspecten als draagvlak, capaciteit, en sturing door projectleider De processtappen zijn weergegeven in een ruitvorm, wyber. Geeft aan dat eerst wordt gekeken naar het breede scala aan mogelijkheden waarna vervolgens op basis van inh/randv. aspecten keuzes gemaakt worden. Bijv. determinanten op basis van relevantie, veranderbaarheid en haalbaarheid of implementatie interventies obv doelen, bereik, middelen e.d. De verschillende pijlen laten zien dat er op diverse momenten keuzes moeten worden gemaakt. Het gedeeltelijk samenvallen van de wybers evenals de feedback pijlen laten zien dat gbv een cyclisch proces is: er wordt steeds teruggegrepen op eerdere fasen/vooruitgelopen op latere fasen of tijdelijk bij de randvoorwaarden stilgestaan. Type projecten-model op meerdere punten kunnen insteken; kom ik later op terug

Wat is het probleem en de oorzaak daarvan? Wat kun je er aan doen? Wat ga je dan doen? Hoe doe je dat op grote schaal? Werkt het ook? Benadrukt de dynamiek van gezondheidsbevorderingsprojecten: nl in het midden het inhoudelijke kernproces: probleemanalyse, interventiekeuze en - ontwikkeling, implementatie en evaluatie. De inhoudelijke keuzes worden mede bepaald door randvoorwaardelijke aspecten als draagvlak, capaciteit, en sturing door projectleider De processtappen zijn weergegeven in een ruitvorm, wyber. Geeft aan dat eerst wordt gekeken naar het breede scala aan mogelijkheden waarna vervolgens op basis van inh/randv. aspecten keuzes gemaakt worden. Bijv. determinanten op basis van relevantie, veranderbaarheid en haalbaarheid of implementatie interventies obv doelen, bereik, middelen e.d. De verschillende pijlen laten zien dat er op diverse momenten keuzes moeten worden gemaakt. Het gedeeltelijk samenvallen van de wybers evenals de feedback pijlen laten zien dat gbv een cyclisch proces is: er wordt steeds teruggegrepen op eerdere fasen/vooruitgelopen op latere fasen of tijdelijk bij de randvoorwaarden stilgestaan. Type projecten-model op meerdere punten kunnen insteken; kom ik later op terug

Preffi 2.0 model Wat is het probleem en de oorzaak daarvan? Wat kun je er aan doen? Wat ga je dan doen? Hoe doe je dat op grote schaal? Werkt het ook? Benadrukt de dynamiek van gezondheidsbevorderingsprojecten: nl in het midden het inhoudelijke kernproces: probleemanalyse, interventiekeuze en - ontwikkeling, implementatie en evaluatie. De inhoudelijke keuzes worden mede bepaald door randvoorwaardelijke aspecten als draagvlak, capaciteit, en sturing door projectleider De processtappen zijn weergegeven in een ruitvorm, wyber. Geeft aan dat eerst wordt gekeken naar het breede scala aan mogelijkheden waarna vervolgens op basis van inh/randv. aspecten keuzes gemaakt worden. Bijv. determinanten op basis van relevantie, veranderbaarheid en haalbaarheid of implementatie interventies obv doelen, bereik, middelen e.d. De verschillende pijlen laten zien dat er op diverse momenten keuzes moeten worden gemaakt. Het gedeeltelijk samenvallen van de wybers evenals de feedback pijlen laten zien dat gbv een cyclisch proces is: er wordt steeds teruggegrepen op eerdere fasen/vooruitgelopen op latere fasen of tijdelijk bij de randvoorwaarden stilgestaan. Type projecten-model op meerdere punten kunnen insteken; kom ik later op terug Preffi 2.0 model

Preffi 2.0 inhoud/clusters Ontwikkelingsgerichte aspecten Uitvoeringsgerichte aspecten 2. Probleemanalyse 3. Determinanten 4. Doelgroep 5. Doelen 6. Interventie-ontwikkeling 7. Implementatie 8. Evaluatie 1. Randvoorwaarden De clusters aan de linkerzijde vormen samen de clusters die verantwoordelijk zijn voor de meer inhoudelijke aspecten/keuzes bij de ontwikkeling van een interventie. Deze clusters kunnen ook op landelijk niveau vormgegeven worden; denk bijvoorbeeld aan een programma dat wordt ontwikkeld door bijvoorbeeld het NIGZ of het Trimbos-instituut. De clusters 7, 8 en 1 aan de rechterzijde hebben veelal betrekking op de uitvoering van de interventie(s). De mogelijkheden en beperkingen ingegeven door de implementatiestrategie en de feedback die volgt uit tussentijdse voortgangsbewaking en evaluatie beïnvloeden de inhoudelijke ontwikkeling voortdurend. Dit geldt vanzelfsprekend voor de randvoorwaarden. Een project wordt altijd opgezet vanuit een signalering van een bepaalde problematiek. Vandaar dat cluster 2 Probleemanalyse links bovenaan staat. De randvoorwaarden zijn op nummer 1 gezet omdat deze zich in alle fasen van een project laten gelden. Het nummer benadrukt de bijzondere status van dit cluster. Randvoorwaarden en haalbaarheid van een project worden meestal aan het einde van een projectbeschrijving beschreven: dit vormt een meer praktische reden om dit cluster rechts onderaan in het Scoreformulier op te nemen.

Criteria=effectpredictoren=variabelen die een zo veel mogelijk aantoonbare relatie hebben met output (effectiviteit). Met de preffi kan worden beoordeeld of de elementen van gbv programma zodanig zijn opgezet dat er een maximale kans bestaat dat het programma effectief is. Vandaar ook (nogmaals) de nieuwe naam preventie effectmanagement instrument Metataal:de inhoud van de criteria (uitgewerkt) in de operationaliseringen bestaat uit principes die algemeen geldig zijn. De gebruiker dient dus ook steeds te kijken hoe de principes uit de preffi toegepast kunnen worden in de eigen concrete situatie. Er bestaat niet zoiets als één ‘objectief beste interventie’. Het is wel mogelijk aan te tonen of een interventie in een bepaalde situatie wel/niet werkt. Het feit dat een interventie werkt in situatie A wil niet zeggen dat het ook werkt in situatie B. Het effect is altijd mede afhankelijk van de situatie/omstandigheden, daarom gaat de preffi ook over werkzame principes Selectie criteria: belang en generaliseerbaarheid (WAR/PAR). Argumentatie in Toelichting. In volgende versie Preffi, items opnemen die gelden in specifieke gevallen: bijv. doelgroep-, onderwerp- en doelafhankelijk.

Verbeterpunten en Acties: maak keuzen 1 2 3 4 Kwaliteisdenken: beoordelen én verbeteren

Empowerment Kwaliteits Instrument voor gezondheidsbevorderaars als aanvulling op de Preffi 2.0

Waarom aandacht voor empowerment Werkzaamheid in projecten Brede erkenning belang concept (sinds Ottawa-charter !!) Concept dwingt om doelgroep als uitgangspunt te nemen verantwoordelijkheid bij de mensen te laten samen met de doelgroep te werken In Nederlandse GB-praktijk lippendienst aan empowerment Wel intentie, maar in de praktijk lastig Aandachtspunt ZonMw: Gezond leven Empowerment Kwaliteit Instrument Toolbox meten van empowerment Trainingsprogramma Samenwerking NIGZ en UvH(umanistiek)

Gebruikte definitie empowerment is het proces waardoor mensen meer invloed verwerven over beslissingen en acties die van invloed zijn op hun gezondheid

Concept ‘empowerment’ Proces en uitkomst Context-afhankelijk en dynamisch Doelen op verschillende niveau’s: ►persoonlijk (►organisatie) ►community (zelf)beleving kritisch bewustzijn gedrag

Niveau van empowerment Empowermentdoelen Waar streeft de gezondheids­bevor­deraar samen met de doelgroep naar als het gaat om gezond leven?* Het vergroten of versterken van ... Persoonlijk Zelfbeleving Gevoel van controle Gevoel van competentie Ervaring van zin, betekenis Positief gevoel van eigenwaarde Kritisch bewustzijn Inzicht in eigen doelen, verlangens en behoeften met betrekking tot gezond leven Inzicht in interpersoonlijke en maatschappelijke (machts)verhoudingen, (verinnerlijkte) beelden en opvattingen en de relatie met gezond leven Inzicht in de eigen mogelijkheden en middelen om gezond leven doelen te verwezenlijken Gedrag Uitingen van persoonlijke empowerment, zoals: Participatie in sociale en politieke activiteiten die bijdragen aan gezond leven (vereniging, lotgenotengroep, sportclub, politieke partij, lokale raad, adviescommissie, werkgroep) Bewuste keuzes maken als het gaat om gezond leven Weerbaarheid, assertiviteit (‘nee’ kunnen zeggen, opkomen voor de eigen belangen en behoeften en opvattingen over gezond leven) Copingvaardigheden om om te gaan met moeilijke situaties en het oplossen van problemen Veranderingen in leefstijl in overeenstemming met de eigen gezond leven doelen Community Beleving Een gevoel van onderlinge verbondenheid in de gemeenschap en betrokkenheid bij gezond leven in die gemeenschap Geloof van de gemeenschap in de eigen mogelijkheden om invloed uit te oefenen op gezond leven in die gemeenschap Inzicht van gemeenschap in gedeelde doelen, verlangens en behoeften met betrekking tot gezond leven Inzicht van de gemeenschap in maatschappelijke (machts)verhoudingen, beelden en opvattingen en de relatie met gezond leven Inzicht van de gemeenschap in de eigen mogelijkheden en middelen om gezond leven doelen te verwezenlijken Uitingen van community empowerment, bijvoorbeeld: Participatie van de gemeenschap in politieke besluitvormingsstructuren (lokale raad, werkgroep, politieke partij, adviescommissie) Lokaal leiderschap Sociale steun netwerken Samenwerkingsverbanden Ook valt te denken aan (langere termijn) doelen** als: Aanpassingen in de fysieke omgeving Aanpassingen in wet- en regelgeving Aanpassingen in maatschappelijke besluitvormingsprocedures Positieve of genuanceerde beeldvorming over de gemeenschap

Uitgangspunten ontwikkeling EKI Werkproces van de professional is leidend Preffi biedt kader voor werkproces EKI wil aanvulling op Preffi zijn voor empowerment aspecten in projecten structuur van Preffi verbeterinstrument voor empowerment aspecten Balans tussen top-down en bottum up

Preffi 2.0 model Thema’s voor EKI Randvoorwaarden voor empowerment Met doelgroep analyse maken Rol doelgroep en GB-er Welke empowermentdoelen en-technieken Uitvoer en implementaties Evalueren

Items Preffi 2.0

Keuze voor de vorm analoog aan model: Parallel-Tracking public health programming uit: Laverack,Health Promotion Practice,Building empowered communities, 2007 Programme design phase: Identification of issues, appraisal and approval stage. Chronic Disease Prevention track Empowerment track Engaging and Enabling people to take control of their lives and health 1. Programme Objectives. Improvements in the morbidity and mortality of the population. Empowerment objectives. What is the level of control and choice over health and life decisions? 2. Strategic approach. Top-down approaches employing social marketing, health education and behavioural interventions. Strategic approach. Does the programme address local issues and build capacity? Blurring the boundaries There are HP programmes that already combine both top-down and bottom-up elements in their design. For example, the ‘like minds, like mine’ national project to counter stigma and discrimination associated with mental illness in NZ. Uses a combination of top-down mass media and community education, building community leadership and participation, developing infrastructure and culturally specific approaches. 3 year project. (MoH, 2003) But this is not an either or situation. Top-down programming will continue to be the most dominant style of programming in HP. HPs need to think creatively about how they can accommodate build bottom-up approaches within top-down programming. Management How is the community involved in the delivery of the programme? What is the strategy for comm control? 3. Management. Pre-packaged and controlled by an outside agent. 4. Evaluation Epidemiological data to demonstrate objectives. Evaluation Does the programme use participatory evaluation techniques-empowering?

Participatie Zonder participatie is empowerment ondenkbaar. Het is een belangrijk component , maar ook een indicator van empowerment. Empowerment veronderstelt participatie, maar om te kunnen of willen participeren is er ook en zekere mate van empowerment nodig

Mate van participatie in EKI A. Op basis van participatieladder van Pretty Geen participatie Passieve participatie Participatie via informatie Participatie via consultatie Functionele participatie Interactieve participatie Zelfmobilisatie B. Representativiteit betrokkenheid leden doelgroep Zwak Matig Sterk

Empowerment Kwaliteit Instrument bestaat uit: Scoreformulier met 5 clusters en 23 items Document met operationalisering en normering per item Toelichting op EKI Internet-versie

Score-formulier Empowerment Kwaliteit Instrument EKI

www.gbkwaliteit.nl of www.preffi.nl

www.gbkwaliteit.nl of www.preffi.nl Achtergrondinformatie Preffi Eigen account om digitale versies van Preffi en EKI in te vullen Digital versie EKI Digitale versie Preffi 2.0 Achtergrondinformatie Empowerment + Toolkit ‘meten aspecten van empowerment’ www.gbkwaliteit.nl of www.preffi.nl

De Preffi gebruiken Ervaringen met scoren

Functies Preffi 2.0 (en EKI) Diagnostisch kwaliteitsinstrument Als leidraad bij het ontwikkelen van een project Om na te gaan wat goed is en beter kan Voor opstellen van verbeterplannen Beoordelingsinstrument voor projecten Als selectie instrument

De betrouwbaarheid van de Preffi 2 De betrouwbaarheid van de Preffi 2.0 over het beoordelen van projecten van anderen Meerdere beoordelaars en meerdere beoordelingsperspectieven nodig Verschillende typen criteria : feitelijke inhoudelijke, expert-kennis veronderstellend projectmanagement-achtige Beoordeling op basis van projectbeschrijving én gesprek met de projectleider Training nodig in Preffi gebruik: streng-soepel, omgaan met onduidelijkheden

Aandacht punten bij analyse Aandacht voor persoon en omgeving Integrale benadering Equity-check Spreiding van het probleem Positioneren project in doelenboom Gebruik juiste theorie

De stappen van een strategie (Doel, doelgroep, Interventie combinatie) Uitgaande van beoogde resultaat (doel) Analyseren welke variabelen veranderd moeten worden (subdoelen) welke mensen daarbij betrokken moeten worden (doelgroep) via welke veranderingsprocessen de beoogde wijzigingen bereikt moeten worden ieder veranderingsproces wordt opgesplitst in activiteiten of taken, de kleinste bouwstenen van een project.

Strategie

Verklaringsmodellen Specifiek Algemeen

ASE-model (1987) Externe variabelen Gedrag Intentie Eigen effectiviteit Sociale invloed Attitude Vaardigheden Barrières

Stressmodel van Caplan (1963) Vooral in GGZ-sector

Algemeen Helpen om doelgroepen te segmenteren Interventiemodellen Algemeen Helpen om doelgroepen te segmenteren

Preventie-mix Voorlichting, educatie Voorzieningen Regelgeving, wetten Ethische en politieke overwegingen !!

Segmentatie van de doelgroep Op de diffusie-curve van Rogers Naar motivatie-stadium Naar willen/kunnen

Voorlichtingsmodel Kok/McGuire (1985) Aandacht Begrip Attitudeverandering Intentieverandering Gedragsverandering Gedragsbehoud Selectiviteit Begrijpelijkheid Voor- en nadelen Subjectieve normen en effectiviteits verwachting Onvoorziene barrières vaardigheden Effect feedback

Stages of Change-model van Prochaska en DiClemente Tussentijdse uitgang Permanente uitgang Consolidatie Terugval Beslissing Overpeinzing Actieve verandering Voorbeschouwing

Adoptiecurve van Rogers laggards late majority innovators early majority early adopters mate van adoptie tijd 100% 75% 50% 25%

Verspreiding van informatie

Typen doelgroepen en aanpak Willen Kunnen + - A: Kan en wil Kennis versterken Adviseur C: Kan wel, maar wil niet Verleiden, stimuleren Overtuiger B: Wil wel, kan niet Leren, begeleiden Coach D: Kan niet en wil niet Bemoeien, corrigeren Opdrachtgever

Interventie-keuzes

Overwegingen om tot interventie te komen Doel, Doelgroep, Interventie combinatie Keuze in aspecten van de preventie-mix Keuze in te veranderen determinant Stem interventie af op doelgroep Stem interventie af op doel

Tips voor de interventie-keuze (1) Doelen die men wil realiseren Welke interventie past bij het doel Leer van anderen Gebruik reviews/kennissyntheses Haalbare interventies gezien de randvoorwaarden/situatie Indien noodzakelijk: verander de doelen of pas deze aan

Tips voor de interventie-keuze (2) Kies de juiste intensiteit voor je interventie Interventie is deel van een mix aan interventies om verschillende determinanten te beïnvloeden Gebruik effectieve elementen En…. Kies een interventie die bij je past

Koppeling doelen en interventies Kennis: Lezing en andere kennisoverdrachtvormen Demonstraties Geschreven en audiovisueel materiaal/internet Houding Mening vormen Inzetten van rolmodellen Discussiegroepen Brainstormen Overtuigende leer strategieën Vaardigheden: Oefenen Blootstelling (exposure: statements ondertekenen) Case studie, rollenspel

Koppeling doelgroep en interventies(1) Rogers Innovators, vroege adopters: Massa-mediale voorlichting Vroege en late meerderheid: Interpersoonlijke communicatie Achterblijvers/laggards: Intensieve vormen van persoonlijke communicatie

Koppeling doelgroep en interventies(2) Prochaska en DiClemente Voorbeschouwing : Bewustmakende voorlichting Overpeinzing: Voor- en nadelen Paradoxale benadering Verandering: Vaardigheden trainen Sociale steun Eigen effectiviteit Consolidatie: Feedback Terugval preventie strategieen

Implementatie-modellen

‘Implementatie’ Initiator Intermediair Doelgroep

Geïmplemen- teerd programma Gerealiseerd programma Cascademodel Initiator Intermediair Doelgroep Bedoeld programma Geïmplemen- teerd programma Gerealiseerd programma 3 1 2 5 6 4 Macro niveau Micro Meso

Vergelijking empowerment en implementeren Implementatie voordeel intermediair intm. verantwoordelijk realiseren ownership GB’er faciliteert bekend maken overtuigen ondersteunen structuren monitoren om te leren Empowerment kracht doelgroep doelgroep centraal participeren doelgroep alle fasen GB’er faciliteert kennis verspreiden verleiden, stimuleren leren, begeleiden bemoeien, corrigeren monitoren verbetermogelijkheden

Professionele grondhouding

Typen doelgroepen en aanpak Willen Kunnen + - A: Kan en wil Kennis versterken Adviseur C: Kan wel, maar wil niet Verleiden, stimuleren Overtuiger B: Wil wel, kan niet Leren, begeleiden Coach D: Kan niet en wil niet Bemoeien, corrigeren Opdrachtgever

Professionele mentaliteiten tot 1960/65 Er boven op tot 1980/85 Er naast tot 2002 Er vandaan na 2002 Er op af Uit : Jos van der Lans, (2007) De leefwereld als spreekkamer

NIEUWE FASE: ER OP AF! tot 1960/65 ER BOVEN OP vertrouwen verplicht - gezag tot 1980/85 ER NAAST vertrouwen vanzelfsprekend - identificatie tot 2002 ER VANDAAN vertrouwen verondersteld - vraaggericht na 2002 ER OP AF vertrouwen verwerven - empowerment Uit : Jos van der Lans, (2007) De leefwereld als spreekkamer