Taal en rekenen: Barrière in de Entree?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

FLITSBIJEENKOMST PRO Taal en rekenen op (referentie)niveau
Kwaliteit en onderwijstijd
Peter Lourens – Ministerie van OCW-Bve
Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
Netwerk bijeenkomst taal en rekenen
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Netwerk contactpersonen COE 14 november 2013
Naar het MBO Info over doorstroom van onze leerlingen naar het middelbaar beroepsonderwijs.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Taal en rekenen in het mbo
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
Ontwikkelingen rekenbeleid in vo en mbo
Taal en rekenen in het mbo
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
Ouderavond leerjaar 4 Dinsdag 25 maart 2014.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Uitrol van implementatieplan taal en rekenen
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Hans Everhardt – MBO Groningen
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
De weg naar het voortgezet onderwijs
Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes
Taal en rekenen in beweging!
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Vragen over de invoering Entree Opleidingen
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Workshop inhoud en beleid
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Entree opleiding Nova College 25 juni 2012
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Netwerkbijeenkomsten
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
Voorlichtingsavond klas 4 welkom Maandag 22 september 2014.
Informatieavond leerjaar 4
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
VMBO Economie Docentendag
Informatie over het MBO
ontdek wat jij kunt bereiken
Wat gaat er allemaal veranderen?
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Onderwerpen presentatie
Servicecentrum Studie en Beroep Jenny Marijnissen Peggy Brocatus
Informatie avond leerjaar 4
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Servicecentrum Studie en Beroep
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
Referentiekader & Examinering Gebruikersbijeenkomst Rekenblokken Kees Corbet 10 november 2010.
Conferentie taal en rekenen - Instruct Actuele ontwikkelingen 28 november 2013 Alet van Leeuwen.
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
Entreeschool: samen naar een goede basis
Transcript van de presentatie:

Taal en rekenen: Barrière in de Entree? Caroline van Eijk Rianne Reichardt 13 juni 2013

Onderwerpen Stand van zaken regelgeving taal & rekenen Ondersteuning implementatie Taal en rekenen Start College Kansen entree-opleidingen

Regelgeving taal en rekenen Vanaf 2010 invoering referentieniveaus taal en rekenen in alle mbo-opleidingen Niveau 1 -> Nederlands en rekenen 2F Centrale examinering voor niveau 1 ???? Besluit in zomer 2014 Nu pilotexamens ook voor niveau 1 Voortgangsrapportage 19 december 2012

Regelgeving taal en rekenen Voortgangsrapportage Onderwijsinspanningen gericht op niveau 2F Op de resultatenlijst bij het diploma -> vooruitgang t.o.v. niveau 2F vermelden Toegang tot mbo-2 wanneer voor taal en rekenen voldoende resultaten zijn behaald (gelijkwaardig aan de vereiste resultaten voor vmbo-bb) In 2013 inventarisatie van ervaringen in mbo-1 en verkenning draagvlak

Regelgeving taal en rekenen Focus op Vakmanschap Kwaliteit & rendement entree-opleidingen omhoog door: Intensivering onderwijs: minimaal 1000 klokuren waarvan 600 uur begeleide onderwijstijd Voorsorteren doelgroep Duidelijke(r) onderwijsaanpak en verbetering individuele coaching en loopbaanbegeleiding

Regelgeving taal en rekenen Maatwerk examinering vmbo Afstemming op leerwegen in vmbo GL/TL -> 1 punt lager dan score op 2F niveau KB -> score op 2F niveau BB -> 1 punt hoger dan score op 2F niveau. Tijdelijke maatregel Evaluatie in 2014

Ondersteuning implementatie Informatie beleid en regelgeving Steunpunt taal en rekenen mbo Steunpunt taal en rekenen ve Steunpunt taal en rekenen vo Helpdesk Nieuwsbrieven Informatiebijeenkomsten Netwerken Servicedocumenten

Ondersteuning implementatie Aanbodoverzicht www.aanbodoverzichttaalenrekenen.nl Projecten en producten Voor entreeopleidingen: ffRekenen: www.ffrekenen.nl Taal de Baas: www.taaldebaas.nl Standaarden en eindtermen ve + Handreiking Downloaden via: www.steunpuntve.nl Aan de slag met leer- en toetsmateriaal voor volwassenen

Taal en rekenen Start College Methodiek Generiek Nederlands: pilot Thieme Meulenhoff (eind juni ‘13 evaluatie) Nav nulmeting - < 1F Voortraject - 1F Vaktraject 1F-2F Rekenen: Gecijferd Specifiek Nederlands en rekenen geïntegreerd in prestaties / beroepsopdrachten Portfolio

Taal en rekenen Start College Toetsing: Nulmeting Voortgangsmeting Portfolio Instellingsexamens: Digitrainer en APS (knelpunt: (nog) geen goede 1F toets) Pilottoetsen COE entree-opleidingen “Van steeds maar wegen wordt het varken niet vetter”

Taal en rekenen Start College Resultaten: Nulmeting / instroomniveau - ± 10-15% 2F Nederlands - ± 5-10% 2F rekenen Pilots COE - ± 20% 2F Nederlands - ± 10% 2F Rekenen

Taal en rekenen Start College Resultaten ivm de andere mbo-niveaus: COE Januari / februari 2013 April / mei 2013 Nederlands Niveau 1 3,8 – 74% onvoldoende 4,1 – 67% onvoldoende Niveau 2 5,5 – 41% onvoldoende 5,7 – 35% onvoldoende Niveau 3 6,7 – 21% onvoldoende 6,7 – 19% onvoldoende Niveau 4 (3F) 6,1 – 41% onvoldoende 5,6 – 52% onvoldoende Rekenen 3,7 – 64% onvoldoende 4,1 – 56% onvoldoende 4,8 – 38% onvoldoende 4,2 – 53% onvoldoende 6,0 – 19% onvoldoende 5,2 – 30% onvoldoende 4,8 – 40% onvoldoende 4,4 – 49% onvoldoende

Kansen entreeopleidingen Welke kansen zie je mbt taal en rekenen in de entree-opleidingen? Wat is ervoor nodig om die kans een echte kans te laten zijn?

Kansen entreeopleidingen Welke kansen biedt de duidelijker focus op het doel: werk of doorstroom? Participatiewet: welke kansen liggen er in de samenwerking rond de WEB met de gemeentes / Educatie?

Kansen entreeopleidingen Intensivering onderwijs: Hoe kun je de extra (begeleide) onderwijstijd taal en rekenen op een inspirerende en zinvolle manier benutten? Wat moet een docent in huis hebben om taal en rekenen succesvol aan te bieden in de entree-opleiding?

Kansen entreeopleidingen Hoe kun je de voortgang taal en rekenen tov 2F op een zinvolle manier zichtbaar maken zonder heel veel tijd aan het “meten” kwijt te zijn? Welke (extra) mogelijkheden zou het VE-materiaal taal en rekenen kunnen bieden?

Kansen entreeopleidingen 7. Welke kansen zie je nog meer …?