SBC blok 3 TDI 2011
V1 stage – Blok 4 Periode: Blok 4 Duur: minimaal 8 weken / maximaal 10 weken en vier dagen per week, in overleg met je stagedocent ivm intervisie In Blok 4: Stagedocent neemt SBC-sessies over (één contactpersoon!) Doel v/d stage: in praktijk brengen van kennis & vaardigheden en deze nog verder ontwikkelen door samen te werken met de beroepspraktijk Stage is mogelijk binnen grote diversiteit aan bedrijven, mits IAM omgeving en/of werkzaamheden Stage in het buitenland? Afstudeerstage
Toelating V1 stage Propedeuse behaald V1 portfoliotoets behaald (laatste week van Blok 3) Afwijkende planningen: Je hebt de propedeuse nog niet behaald: je maakt een duidelijk overzicht van je resultaten en een planning van de eventuele herkansing(en) in blok 3 en 4 en je bespreekt dit overzicht met je SBC docent. Je hebt tot en met blok 3 in totaal minstens 90 studiepunten behaald en kunt aantonen dat het mogelijk is om de propedeuse binnen de gestelde tijd te halen. Alleen als dit in orde is, kun je aan je stage beginnen. Je hebt een onvoldoende voor de V1 portfoliotoets: maak een afspraak met je SBC docent.
SBC tot nu toe Blok 1 workshops en gesprekken opleveren reflectietool Blok 2 workshops en gesprekken opleveren reflectietool Blok 3 workshops en portfolio opbouw reflectietool + portfoliotoets
Voorbereiding stage in blok 3 en afname portfoliotoets Week 1 evalueren en informatie blok 3 Week 2 bouwstenen pft carrousel Week 3 workshop Week 4 ROOSTERVRIJ Week 5 workshop Week 6 bouwstenen pft carrousel Week 7 workshop Week 8 stageplan en reflectietool Week 9 portfoliotoets
Doelen van het portfolio Etaleren Je kunt er je beste kunnen mee aan de buitenwereld laten zien om op die manier jezelf te presenteren aan een stagebedrijf of een toekomstige werkgever. Bewijzen Je kunt rond een assessment aan de opleiding bewijzen dat je je competenties op voldoende niveau hebt kunnen toepassen. Ontwikkelen Je kunt je eigen ontwikkeling over een bepaalde periode zichtbaar maken door te reflecteren (overdenken, beoordelen en beschrijven). Op die manier kun je voor jezelf zien of je op de juiste weg bent om je doelstellingen op het gebied van je competentieontwikkeling te behalen. Verzamelen Je verzamelt (ordent, prepareert) het relevante materiaal waarmee je je wilt ontwikkelen of waarmee je wilt bewijzen en etaleren. Dit materiaal kan allerlei vormen hebben, zoals documenten, feedback, filmpjes en presentaties. Tegenwoordig zoeken bedrijven steeds meer naar werknemers die zelf kunnen aantonen dat ze geschikt zijn voor de baan waarop ze solliciteren. De HvA wil studenten daar zo goed mogelijk op voorbereiden. Daarvoor gebruiken we het digitaal portfolio. Het portfolio is een hulpmiddel waarmee je zelf kunt laten zien dat je beschikt over bepaalde competenties en daarom geschikt bent voor bijvoorbeeld een assessment, het komende studiejaar, een stageplek of een baan. 6
Bouwstenen Portfolio 1. etalage 2. bewijsdeel 3. ontwikkeldeel 4. verzameldeel
Verzamelen Produkten en halfproducten – verslagen, artikelen, wesites,ontwerpen, tekeningen, behandelplannen, adviesrapporten, aantekeningen, concepten Impressies – foto’s, video’s, observatieverslagen Evaluaties – diploma’s certificaten, cijferlijsten, resultaten van tests, feedbackformulieren, resultaten van zelftests, reacties van klanten, referenties Meta-materiaal – eigen evaluaties, stageverslagen, logboekfragmenten, bijschriften, taakbeschrijvingen Beschouwingen - reflectie op (leer)ervaringen, op persoonlijke ontwikkeling, visies , plannen of voornemens
Dus SBC in blok 3…. Week 1 evalueren en informatie blok 3 Week 2 bouwstenen pft carrousel Week 3 workshop Week 4 ROOSTERVRIJ Week 5 workshop Week 6 bouwstenen pft carrousel Week 7 workshop Week 8 stageplan en reflectietool Week 9 portfoliotoets
Week 1 Bespreken van het portfolio Met als doel: samen betekenis geven aan de verzameling hoe/wat/waarom van jouw portfolio wat moet jouw volgende stap zijn om portfolio stap verder af te maken welke onderwerpen moeten in carrousel behandeld worden Criteria portfoliotoets De student kan zich op korte en krachtige wijze introduceren (wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik…) bij ‘de jury’. ( 1 punt) De student kan zijn keuze voor het type stage en de beroepsproducten waaraan hij wil werken goed toelichten/onderbouwen. (2 punt) De student noemt één leerdoel en één ambitie voor de stageperiode en onderbouwt hoe het leerdoel en ambities worden waar gemaakt. (1 punt) De student toont een showcase waarmee hij/zij adequaat kan solliciteren naar een, door hem/haar gewenste, oriëntatiestage. (2 punt) Het cijfer kan verhoogd worden door: de overtuigingskracht van de student, de professionele houding tijdens de pitch, het niveau van de argumentatie en de mate van zelfinzicht.
Week 2 Bouwstenen Portfoliotoets (PFT) talenten onderzoek interesse IAM visualiseren Aan de slag met kernkwaliteiten, mindmap stageplaats. Resultaat: een profiel van jezelf waarmee je een stage gaat zoeken.
Week 3 BV les Presenteren
Week 4 Roostervrij
Week 5 BV les Reflecteren
Week 6 Bouwstenen Portfoliotoets (PFT) talenten onderzoek interesse IAM visualiseren leerdoelen stage Aan de slag met zoeken van functies en stageplaatsen in wat voor type organisatie wil je stage lopen? Wat wil je leren in je stage? Resultaat: aanscherpen van je profiel en je gaat leerdoelen opstellen.
BV les Presenteren Portfoliotoets Week 7 BV les Presenteren Portfoliotoets
Week 8 Deadline: stage zoeken en reflectie SBC Studenten bespreken in de les elkaars reflectietool (peerreview) en geven feedback op het stageplan via het beoordelingsformulier. Opleveren: Stageplan en reflefctietool
Week 9 Afname Portfoliotoets Alle studenten uit de klas pitchen waarom zij stage bekwaam zijn. Beoordeling – docent en medestudenten op basis van het beoordelingsformulier.