Maatschappelijk Groepswerk in ontwikkeling….

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Ouders en Kinderen Centraal
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Opzet van de workshop Kennismaken
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Nieuw: Digitaal Referentiekader Gezondheidsbevordering (Refka 2.0)
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Presentatie Axel Liégeois
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
ICT in een dynamische context
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
1 Collectieve Belangenbehartiging De rol van KBO-Brabant in een veranderende samenleving Tijd van wederopbouw Jaren 60 Jaren 80 Vanaf 2000 Hoe verder De.
Begeleidingsplannen GGZ
Presentatie contactpersomemnetwerk
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
1 1.
Verknopen door verbinden Joris Claes en Itte Van Hecke.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
INTERVENTIES IN GROEPEN
Een theoretische verkenning
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Dossier Empowerment.
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Opvoeden.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Klinische les medisch maatschappelijk werk
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Dr. Maaike Hermsen Prof. dr. Petri Embregts Dr. Lex Hendriks.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Resultaatgericht Samenwerken
ViaVia Info-presentatie
Begeleiden van een zorgvrager
Zelfredzaamheid en zelfmanagement
De rol van KBO-Brabant in een veranderende samenleving
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
A+O project Co-creatie in de praktijk
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
Vluchtelingen en asielzoekers
Meervoudig verantwoorden: een proeftuin voor effectmeting en kostentoedeling Edwin van der Zalm 10 oktober 2017.
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
JEUGDzorg - voor wie?.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

Maatschappelijk Groepswerk in ontwikkeling…. Workshop NVMW Door: Wim Goossens

Opbouw van de workshop Inleiding op maatschappelijk groepswerk Plenaire groepsdiscussie over stellingen Uitwerking van een voorbeeld Subgroep-opdracht Plenaire terugkoppeling

Definitie van Groepsmaatschappelijk werk “Groepsmaatschappelijk werk is een methode waarbij op doelgerichte, systematische en procesmatige wijze sociale veranderingsprocessen worden bevorderd door gebruik te maken van met elkaar samenhangende groepsfenomenen op het vlak van de relatie tussen werker en groep, de relaties van de groepsleden en de sociaal maatschappelijke context waarin de activiteiten plaatsvinden”

Kern van de workshop: Van Groeps Maatschappelijk Werk naar…. maatschappelijk groepswerk !!!

Relatie tot de basismethodieken Geen enkele basismethodiek is toereikend om de sociale werkelijkheid van de hulpvragers van het maatschappelijk werk te verklaren of “bewerken”. De basismethodieken passen binnen een én – én benadering. Methodisch handelen vraagt om een eclectisch integratieve benadering (zie Snellen).

Keuze van de basismethodieken: PERSOON - OMGEVING - MAATSCHAPPIJ Praktijktheorieën (basismethodieken): SCW–TGH– Systeembenadering – Netwerk- EHV Referentiekaders: Psychodiagnostisch - Experiëntieel – Leer-theoretisch – Systeemtheoretisch - Sociaal Psychologisch -Ecologisch- Maatschappijkritisch

Kern van de beïnvloeding: Persoon - Omgeving - Maatschappij Intrapsychisch - Interpsychisch - Extra- psychisch

Nadere bepaling beïnvloeding Intrapsychisch: cognities, emoties, gedrag socialisatieaspecten, biografie, enz. Interpsychisch: relaties, communicatiepatronen, systeemposities Extrapsychisch: sociale maatschappelijke laag, maatschappelijke positie, situationele factoren als woon- en werkomgeving, instituties en overheid/overheidsbeleid

Groepsmaatschappelijk werk Legt een verbinding tussen: Intrapsychische dimensie Interpsychische dimensie Extrapsychische dimensie (= sociaal maatschappelijk)

Waarden in de processturing Intrapsychisch Interpsychisch Extrapsychisch Catharsis Altruïsme Solidariseren Identificatie Groepscohesie Collectiviseren Herbeleving Universaliteit Emanciperen Zelfinzicht Leren van elkaar Empowerment Verwerking Feedback Toe-eigenen Netwerken Belangen bundelen

Relatie naar andere beroepsgroepen Intrapsychisch – Interpsychisch – Extra- psychisch GGZ/Psychotherapie/Gezinstherapie CMV (CMA)

Stellingen: Groepmaatschappelijk werk concentreert zich m.n. op de intrapsychische en interpsychische dimensie Groepsmaatschappelijk werk neigt zich meer te bewegen naar de wereld van therapie/GGZ dan naar de wereld van CMV

Blijkt uit: Typen groepen in MW Hoofd Cognitief georiënteerd Hart Beleving en ervaring georiënteerd Handen Gedrag en vaardigheid georiënteerd Doel:Cognitiever-sterking Kennisvermeerdering Doel: Emoties uiten en delen ervaringen bespreken Doel:Vaardigheden / gedrag leren demonstreren Voorlichting Themabesprekingen Psycho-educatie Echtscheiding Rouwverwerking Betekenisgeving Sociale Vaardigheidstraining Opvoedingsvaardig-heden

Stelling Groepsmaatschappelijk werk biedt meer kansen voor beïnvloeding op de extrapsychische dimensie dan thans worden benut !

Maatschappelijke legitimatie (1): Rapport toekomstverkenningen (Verweij–Jonkerinstituut): Vergrijzing en ontgroening Verkleuring en diversiteit in de samenleving Tempo van het moderne leven Risicomaatschappij Inkrimpende verzorgingsstaat

Maatschappelijke legitimatie (2): Toenemende eigen verantwoordelijkheid Toenemende maatschappelijke betrokkenheid en mondigheid van burgers Toename aan vrije tijd Media en politiek (hype samenleving) Bureaucratisering, juridisering , economisering en administrering Toenemende internationalisering en globalisering

Consequentie voor MW Maatschappelijke van het maatschappelijk werk profileren Signalering en collectieve belangenbehartiging (en preventie) meer ter hand nemen

Betekenis voor Groeps Maatschappelijk Werk Naast aandacht voor intrapsychische en interpsychische dimensie meer aandacht voor extrapsychische dimensie! Van groepsmaatschappelijk werk naar maatschappelijk groepswerk! Typen groepswerk van maatschappelijk werk bieden daarvoor kansen!

Typen groepswerk (2) Hoofd Hart Handen Cognitief georiënteerd Beleving en ervaring georiënteerd Handen Gedrag en vaardigheid georiënteerd Doel:Cognitiever-sterking Kennisvermeerdering Doel:Emoties uiten en ervaringen delen Doel: Vaardigheden / gedrag leren demonstreren “Socio-educatie”: relatie positie – structuur - probleem Ervaring m.b.t. overheidsinstanties Onderhandelen Positie kiezen Inzicht in culturen Beleving overheidsbeleid Toerusten tot Collectieve belangenbehartiging

Voorbeelden MEE: wachtlijstproblematiek  zorginitiatieven Wijkmaatschappelijk werk  van info- advies naar begeleiden van een huurdercollectief Vrouwen in de bijstand: van leren omgaan met afhankelijkheid  leren opkomen voor gerechtigde vragen Ouderen en vergrijzing: omgaan met eenzaamheid  bevorderen van maatschappelijke participatie

Uitwerking van een voorbeeld WACHTLIJSTEN IN DE ZORG VOOR MENSEN MET EEN VERSTANDELIJKE BEPERKING CONTEXT: MEE

Wachtlijsten in de zorg (MEE) Constateringen: Meer vragen voor woonvoorzieningen dan aanbod. Zorgvragers ervaren toenemende afhankelijkheid van abstracte overheidsorganen. Zorgvragers willen inspraak in de vormgeving van de zorg

Wachtlijsten in de zorg (MEE) Constateringen: MW is verantwoordelijk voor de communicatie naar zorgvragers: dus positie van het brengen van slecht-nieuws. Aanbod moet meer bij de vraag aansluiten: meer vraagsturing van het aanbod.

Consequenties Positie MW naast de cliënt in plaats van communiceren namens de zorgaanbieders (= cliëntondersteuner). Cliënten collectieve belangen laten ervaren. Inspraak op vormgeving (zowel inhoudelijk als financieel) van het zorgaanbod bevorderen. Emancipatie en empowerment van zorgvragers t.o.v. zorgaanbieders en subsidiegevers

Concrete uitwerking: Helikopterview over eigen caseload. Bij elkaar brengen van personen met vergelijkbare zorgvraag. 1e bijeenkomst waarin individuele behoeften en belangen worden vertaald naar collectieve behoeften en belangen. Volgende bijeenkomsten: verdere uitdieping: leidend tot een kerngroep (= DB)

Vervolg concrete uitwerking: Zorgvragers continu collectief belang laten ervaren. Formuleren van pakket van eisen in plaats van (communicatie over) afhankelijkheid. Ondersteuning groepswerker bij contacten met zorgaanbieder/financierder. Externe ondersteuning inschakelen (jurist, notaris, enz)

Vervolg concrete uitwerking Ondersteuning bij onderlinge groepsprocessen + verwerkingsprocessen Continuïteit van begeleiders (soms enkele jaren) Onderlinge emotionele support bevorderen Training op: “Staan voor je vraag !” Toerusten met onderhandelings-vaardigheden

Uitwerking naar Typen Hoofd (cognitief) Hart (beleving en ervaring) Handen (gedrag en vaardigheid) Info over zorgaanbod + procedures Ervaringen rond loslaten/verlies Training op : “Staan voor je vraag” Info over mogelijkheden van wettelijke regelingen Ervaringen rondom gevoelens van onmacht naar instituties Training op onderhandelings- vaardigheden Info over relevant netwerk Ervaringen rondom onderlinge groepsprocessen Trainen op vergadertechnieken

Effecten/ervaringen Realiseren vraaggestuurd zorgaanbod duurt soms lang.Wordt wel gerealiseerd. Zorgvragers ervaren en claimen meer betrokkenheid en invloed. Zorgvragers maken eigen keuzes. Grenzen van regelgeving worden meer opgezocht.

Eigen voorbeelden van de deelnemers workshop Communiceer in subgroepen over veelvoorkomende hulpvragen bij uw organisatie Kies 1 groep van vragen die u verder gaat uitwerken Analyseer de problematiek op de intra-, inter en extrapsychische dimensie

Vervolg opdracht Bespreek welke interventies vanuit groepswerk op de drie dimensies kunnen worden gedaan Geef bij de extrapsychische dimensie aan hoe vanuit de drie groepstypen een antwoord kan worden gegeven.

Plenaire terugkoppeling Resultaten subgroepen Discussie en vragen Bedankt voor de aandacht Wim Goossens